Hygienika chce osiągnąć rentowność

Produkująca artykuły sanitarne Hygienika, dzięki planowanemu na ten rok wzrostowi sprzedaży oraz redukcji kosztów, chce osiągnąć przynajmniej minimalną rentowność netto. Spółka zamierza powiększać w sprzedaży udział marek własnych.

Produkująca artykuły sanitarne Hygienika, dzięki planowanemu na ten rok wzrostowi sprzedaży oraz redukcji kosztów, chce osiągnąć przynajmniej minimalną rentowność netto. Spółka zamierza powiększać w sprzedaży udział marek własnych.

"Mamy nadzieję, że w tym roku przychody będą wyraźnie większe niż w 2005 roku. Naszym ambitnym, ale realnym celem jest osiągnięcie na koniec tego roku przynajmniej minimalnej rentowności netto" - powiedział podczas konferencji dyrektor finansowy Hygieniki Jacek Tucharz.

W środę Hygienika opublikowała raport roczny za 2005 rok, w którym zwiększona została kwota straty netto, w porównaniu z raportem opublikowanym po czterech kwartałach 2005 roku. Strata zwiększyła się o 4,6 mln zł, do 8,9 mln zł. Zwiększenie straty wynika z utworzonych rezerw na należności oraz przeszacowania zapasów. Przedstawiciele Hygieniki poinformowali, że spółka zmienia politykę finansową i zamierza na bieżąco monitorować poziom należności oraz utrzymywać stały, optymalny poziom zapasów.

Reklama

"Będziemy też monitorować nowo zawierane i już zawarte kontrakty, pod kątem ich rentowności. Kontrakty, które nie będą przynosić zadowalającej rentowności będą stopniowo wycofywane" - powiedział Tucharz. Aby poprawić wyniki, Hygienika zmienia także swoją strategię, która do tej pory polegała na sprzedaży głównie pod markami sieci handlowych, w kanale nowoczesnym.

"Sprzedaż pod prywatnymi markami daje możliwość dużych obrotów, ale przynosi niskie marże. Produkując pod naszym brendem, będziemy w stanie osiągnąć lepsze marże, a także wejść do innych kanałów dystrybucji, czyli handlu tradycyjnego" - powiedział prezes Hygieniki Dariusz Nikołajuk.

Według założeń spółki, w 2006 roku sprzedaż pod własnymi markami ma stanowić 30 proc. ogółu sprzedaży, podczas gdy w 2005 roku było to 15 proc.

Hygienika ma zamiar wypromować na nowo własną markę Linell dla podpasek i wkładek oraz markę Bambino i Bambi Plus dla pieluszek. Linell jest marką z wyższej półki, natomiast Bambino to pieluszki ze średniej półki.

Na promocję i wsparcie sprzedaży pod swoimi markami spółka wyda w tym roku około 2 mln zł, które będą pochodziły z emisji akcji serii C.

Spółka wyemitowała 7.076.250 akcji zwykłych serii C, po cenie emisyjnej równej wartości nominalnej i wynoszącej 1 zł. Akcje zostały zaoferowane do objęcia dotychczasowym akcjonariuszom spółki, z zachowaniem ich prawa poboru.

W pierwszym terminie poboru objętych zostało 6.737.268 akcji. Spółka wyznaczyła drugi termin poboru, do zapisów na pozostałe 338.982 akcje. Zapisy będą przyjmowane od 12 do 26 czerwca.

"Z emisji spodziewamy się pozyskać około 7 mln zł. Około 1,5 mln zł wydamy na modernizację linii produkcyjnej i około 2 mln zł na wsparcie sprzedaży. Reszta środków z emisji zasili kapitał obrotowy spółki" - powiedział po konferencji Tucharz.

Hygienika zamierza także rozwijać eksport. Ostatnio spółka zawarła kontrakt na sprzedaż pieluszek Bambino, z siecią handlu nowoczesnego w Rosji.

"Na eksport kierujemy głównie produkty pod naszym brendem. Spodziewamy się nowych kontraktów w Rosji i staramy się wejść na rynek węgierski" - powiedział Nikołajuk.

Według założeń spółki, w 2006 roku eksport ma stanowić 15 proc. sprzedaży, podczas gdy w 2005 roku było to 10 proc.

Nowa strategia spółki przewiduje także redukcję kosztów. W ramach tych działań, Hygienika dostosowuje poziom zatrudnienia do wysokości obrotów. Spółka zmniejszyła liczbę etatów z ponad 100 etatów stałych na koniec 2005 roku do około 80 obecnie.

Spółka zamierza zredukować koszty zakupu surowców oraz transportu.

"Zakładamy, że w tym roku uda nam się obniżyć koszty transportu o 10 proc. Obniżenie kosztów zakupu surowców o około 3 proc. w tym roku będzie dla nas sukcesem" - powiedział Andrzej Zientara, doradca prezesa i prokurent Hygieniki.

W 2005 roku spółka wykazała stratę na poziomie operacyjnym 7,8 mln zł oraz przychody 29,2 mln zł. Po I kwartale tego roku Hygienika wykazała 1,7 mln zł straty netto, 1,2 mln zł straty na poziomie operacyjnym oraz 7,8 mln zł przychodów.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Netto | eksport | chciał | Marek | rentowność
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »