Ipsos: W listopadzie nastroje konsumentów znacząco się pogorszyły

Nastroje konsumentów w listopadzie, po kilku miesiącach poprawy, znacząco pogorszyły się - podał w komunikacie Ipsos. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów spadł o ponad 11 pkt, do 77 pkt. Nastroje konsumenckie w najbliższych miesiącach mogą dalej pogarszać się.

Nastroje konsumentów w listopadzie, po kilku miesiącach poprawy, znacząco pogorszyły się - podał w komunikacie Ipsos. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów spadł o ponad 11 pkt, do 77 pkt. Nastroje konsumenckie w najbliższych miesiącach mogą dalej pogarszać się.

"Wraz z nastaniem listopada nastroje konsumenckie Polaków zdecydowanie pogorszyły się. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) spadł do poziomu 77 pkt. Zmiana względem ubiegłego miesiąca jest znaczna i przekracza 11 pkt. Trend wzrostowy, który obserwowano od ponad pół roku, z lekkim zachwianiem w sierpniu, w chwili obecnej załamał się całkowicie. Wskaźnik Optymizmu Konsumenckiego spadł do poziomu z marca bieżącego roku, a ten był najniższy od ponad dwóch lat" - napisano w komentarzu do badania.

"Załamanie dotychczasowego trendu, a także napływające z mediów wypowiedzi ekspertów zapowiadających spowolnienie gospodarcze, wraz z sygnałami z rządu przedstawiającymi konieczność wprowadzenia oszczędności, mogą wpłynąć na dalszy spadek nastrojów konsumenckich w najbliższym czasie" - dodano.

Reklama

Z badania wynika, że do niższego wyniku WOK najbardziej przyczyniła się gorsza ocena klimatu gospodarczego, którego notowania spadły o 17 pkt, osiągając poziom 63,1 pkt.

Obniżeniu uległ także wskaźnik ogólnej oceny sytuacji bieżącej - zarówno oceny sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych (Wskaźnik Bieżący spadł o 8,3 pkt).

PAP
Dowiedz się więcej na temat: ipsos | wskaźnik | nastroje | dane makroekonomiczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »