Klient nasz pan?

O tym właśnie marzyłem! - słychać podczas rozpakowania prezentów "choinkowych". Niestety, bywa i tak, że chcemy oddać prezent do sklepu, co jest już procesem bardziej skomplikowanym...

Rozmiar spodni lub bluzki jest niewłaściwy, nie cieszy nas kolejne żelazko, odtwarzacz dvd nie współdziała z telewizorem, a ekspres do kawy będzie stał nieużywany, bo... masz ich już kilka. Co zrobić?

O ile pod koniec każdego roku sklepy zmagają się z tłumami klientów napychających koszyki, o tyle na początku roku do punktów handlowych ciągnie sznur Polaków niezadowolonych z pochopnych decyzji zakupowych. Bywa, że często sklep nie chce uznać roszczeń i odmawia możliwości zwrócenia pieniędzy lub wymiany towaru. Wówczas co bardziej "uparci" nabywcy udają się po pomoc do fachowej siły - różnego autoramentu instytucji broniących praw konsumentów.

Reklama

"Prawo" w Polsce

W Polsce są przepisy, a to nie to samo co "prawo"! Przepisów - tych konsumenckich - nikt nie pilnuje. Masowe oszukiwanie konsumentów w reklamie telewizyjnej, radiowej, gazetowej, ulicznej, w ulotkach, masowe oszukiwanie konsumentów przez sprzedawców i usługodawców, masowe oszukiwanie konsumentów w pseudo promocjo-konkursach SMS to brutalna, marketingowa codzienność. Jeśli obywatela spotka konsumencki problem, walczy z nim praktycznie sam przeciw wszystkim. Obecnie, pod niektórymi względami przepisy są dla konsumentów lepsze, pod innymi gorsze. Jeśli uda się klientowi coś zgodnie z tymi "przepisami" załatwić - jego szczęście!

Jest jednak kilka urzędów, które udostępniają konsumentom bezpłatną pomoc prawną; jest też jedna licząca się organizacja pozarządowa, oferująca darmowe wsparcie od strony prawnej.

Jak działają urzędy? Każdy w mniejszym lub większym zakresie zdaje sobie z tego sprawę. Należy jednak podkreślić, że ciężar walki o prawa konsumenta jest prawie całkowicie przesunięty na barki tego ostatniego.

Ingerencja i działanie potężnej instytucji - Państwowej Inspekcji Handlowej - zatrudniającej ogrom ludzi i wydającej na swoje funkcjonowanie ogromne sumy pieniędzy, nie są zauważane i odczuwalne na rynku. Brak jest prawie całkowicie widocznych efektów wykonywania ustawowych zadań, czyli kontroli i nadzoru nad sprzedawcami i usługodawcami.

Działy bezpłatnej pomocy prawnej Państwowej Inspekcji Handlowej jednak w miarę życzliwie i fachowo pomagają konsumentom. Nowa instytucja, czyli Rzecznik Praw Konsumenta (urząd państwowy), to otwierane w starostwach powiatowych, w urzędach miast biura zatrudniające od jednej do kilkunastu osób. Tu jednak często jest odczuwalna sytuacja nieutożsamiania się przez rzeczników z "misją", jaką - zdaniem konsumentów - powinni wykonywać. Czasami zauważa się znudzenie konsumentem i jego problemami. Zdarza się też, że zatrudniane są tu osoby bez niezbędnej wiedzy prawnej z zakresu problemów na linii konsument - sprzedawca.

W biurach rzeczników pracują również radcy prawni udzielający konsumentom bezpłatnych porad i prowadzący bezpłatną pomoc prawną przed i w czasie trwania postępowania sądowego.

Federacja Konsumentów w porównaniu do rzeczników i biur Inspekcji Handlowej dysponuje raczej bardzo skromnymi zasobami ludzkimi. Porad i pomocy udzielają konsumentom studenci prawa. Niestety, tu również daje się chwilami odczuć znudzenie problemami klientów.

Konsument, który ma problem, powinien więc szukać pomocy równolegle. A wybierając w końcu najlepszego w rejonie fachowca - obojętnie, czy to będzie rzecznik, inspekcja, czy federacja - musi walczyć o swoje prawa!

Będziemy sprawdzać, jak sklepy reagują na rezygnację z nabytych u nich dóbr.

Jeśli was też spotkały problemy z oddawaniem towarów do sklepu, a także mieliście do czynienia z instytucjami pomagającymi klientom w walce z punktami handlowymi - podzielcie się z nami swoimi doświadczeniami. Najciekawsze z nich przedstawimy obszerniej wraz z komentarzami organizacji konsumenckich.

(INTERIA.PL/SERWIS KONSUMENTA)

INTERIA.PL/inf. własna
Dowiedz się więcej na temat: prezent` | Niestety
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »