Komunikacyjne ciągną w dół
Pierwszy kwartał to okres najmniejszego wzrostu na rynku ubezpieczeń majątkowych - podaje Państwowy Urząd Nadzoru Ubezpieczeniowego. Znacznie przyczynił się do tego spadek sprzedaży nowych samochodów i obniżenie wpływów z OC komunikacyjnego.
Wszyscy działający na naszym rynku ubezpieczyciele zebrali w pierwszym kwartale tego roku składkę brutto 6,42 mld zł, co oznacza jej wzrost wobec tego samego okresu ub.r. o 6,25 proc.
W ubezpieczeniach na życie składka wzrosła bardziej niż w sektorze majątkowym, zarówno procentowo, jak i kwotowo, mimo że niektórzy klienci z powodu spadku swych dochodów zrezygnowali na początku tego roku z polis życiowych. Sektor życiowy uzyskał od stycznia do marca br. przypis składki brutto 2,26 mld zł, który w porównaniu z trzema początkowymi miesiącami zeszłego roku zwiększył się o 11,06 proc. Z kolei towarzystwa majątkowe zebrały w I kwartale br. 4,16 mld zł składki brutto, czyli nominalnie tylko o 3,82 proc. więcej niż w tym samym okresie minionego roku. Od dwóch lat tempo wzrostu składki brutto w ubezpieczeniach majątkowych i osobowych sukcesywnie zmniejszało się, ale tak niski przyrost składki zdarzył się pierwszy raz - podkreśla PUNU.
Realna wartość składki spadła, podobnie jak w całym ub.r. Wynika to z obniżenia się łącznie o 146,17 mln zł nominalnych wartości składek aż z pięciu grup ubezpieczeń majątkowych i osobowych, w tym z polis OC komunikacyjnego, które ma największy udział w składce zbieranej przez towarzystwa majątkowe. Na zmniejszenie wpływów z obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnego OC wpłynął spadek w tegorocznym I kwartale o 6 proc. sprzedaży nowych samochodów osobowych w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami 2000 r.
Od końca minionego roku nie zmienił się skład ani kolejność pierwszych pięciu ubezpieczycieli na rynku majątkowym i życiowym. Pierwsza firma na rynku ubezpieczeń majątkowych - PZU - zwiększyła swój udział z 57,07 proc. ogółu składki do 61,85 proc. Udział Warty wzrósł z 11,71 do 12,99 proc. Na wzmocnienie pozycji rynkowej dwóch największych towarzystw miało wpływ zmniejszanie zbieranej składki z nierentownych ubezpieczeń komunikacyjnych przez średnie i małe firmy, które ponosiły na nich największe straty. Klienci mniejszych towarzystw przenosili się do PZU i Warty.
Spadł natomiast rynkowy udział Ergo Hestii z 4,63 do 3,93 proc. całej składki, TU Allianz - z 3,73 do 3,16 proc. i Daewoo TU - z 3,36 do 1,97 proc.
Towarzystwa życiowe uzyskały ujemny rezultat finansowy z działalności ubezpieczeniowej, czyli wynik techniczny, w ubezpieczeniach na życie o charakterze wyłącznie ochronnym i z funduszem inwestycyjnym oraz rentowych, a dodatni wynik techniczny osiągnęły w polisach posagowych oraz w uzupełniających polisy życiowe ubezpieczeniach NNW i chorobowych.