Mediatak wróży boom

Dzienniki zarobią ponad 640 mln zł. Małe i średnie firmy umożliwią 10-proc. wzrost rynku reklamy w prasie regionalnej - wróży Dom Mediowy. Eksperci w to powątpiewają.

Dzienniki zarobią ponad 640 mln zł.  Małe i średnie firmy umożliwią 10-proc. wzrost rynku reklamy w prasie regionalnej - wróży Dom Mediowy. Eksperci w to powątpiewają.

Ten rok przyniesie odbicie na rynku reklam w prasie regionalnej - prognozuje dom mediowy Mediatak, który pośredniczy w sprzedaży powierzchni reklamowej wszystkich 28 dzienników lokalnych. Zdaniem Jacka Czynajtisa, prezesa Mediataku, rynek ten wzrośnie w tym roku o 10 proc., do 641,3 mln zł. Dla porównania, sprzedaż reklam w dziennikach ogólnopolskich ma wzrosnąć o 6,5 proc. z 1,06 mld zł w 2004 r. (dane Agory Monitoring). - Wzrost gospodarczy i wejście do Unii Europejskiej stymulują rozwój małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), co powinno wpłynąć na zwiększenie wydatków na reklamę w prasie regionalnej - wyjaśnia Jacek Czynajtis. Pomoc unijna powoduje napływ pieniędzy do sektora MŚP. - Coraz więcej takich firm zauważa, że reklama w dziennikach lokalnych jest jedynym sposobem dotarcia do potencjalnego klienta - mów szef Mediataku.

Reklama

Co 28 to nie jedna Obroty Mediataku mają rosnąć dwa razy szybciej niż cały rynek dzięki ofercie Big Power wprowadzonej na początku roku. Do końca grudnia firma chce osiągnąć obroty 120 mln zł, o 20 proc. większe niż w 2004 r. - Zapowiada się bardzo tłusty okres i to nie tylko dzięki wzrostowi gospodarczemu. W dużej mierze to efekt wprowadzonych na początku roku pakietów, które ułatwiają zaplanowanie kampanii ogólnopolskiej za pomocą prasy regionalnej i obniżają koszty dotarcia - mówi Jacek Czynajtis. Mediatak połączył reklamę w 28 dziennikach regionalnych w trzy pakiety: Big Power, Big Regions i Big Cities. Pierwszy z nich obejmuje wszystkie 28 dzienników, których łączna sprzedaż wynosi 2,2 mln egzemplarzy. Drugi pozwala na kampanię regionalną, obejmującą 1,4 mln sztuk, a trzeci to kampania miejska, obejmująca 1,6 mln. Mediatak, w którym trzy czwarte udziałów należy do Polskapresse, a jedna piąta do Orkli, dwóch potentatów na rynku prasy regionalnej, sprzedaje obecnie 15-35 proc. reklam w dziennikach regionalnych. Resztę gazety sprzedają samodzielnie.

Za dużo optymizmu Profesor Wiesław Godzic, medioznawca z Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, uważa że szacunki Mediataku są zbyt optymistyczne. - Nie widzę racjonalnych przesłanek do zwiększenia rynku reklamy w regionach. W moim przekonaniu będzie wręcz odwrotnie. Rozwój prasy bezpłatnej jest poważną konkurencją dla prasy regionalnej. Ten rynek jest biedny i płytki, a reklamodawcy nielojalni i szukający niskich cen - mówi Wiesław Godzic.

Magdalena Wierzchowska

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: małe i średnie firmy | boom | reklamy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »