Motorola wyprzedza Nokię

Najwięcej telefonów sprzedaje Nokia. Na drugim miejscu jest Motorola, która - uwaga - może wkrótce przegonić lidera. Niespodziewanie do grona największych graczy dołączył tandem SonyEricsson. Słabnie za to pozycja Samsunga.

Telefony komórkowe wciąż sprzedają się jak ciepłe bułeczki. Firma analityczna Strategy Analytics podaje, że w II kwartale nabywców znalazło 230 mln telefonów. Dla porównania przed rokiem sprzedało się 187 mln aparatów.

Ambitna Motorola

Jednak nie sama liczba robi wrażenie - rynek rośnie i będzie rósł. Ważniejsze są przetasowania na rynku producentów telefonów przenośnych. Karty na nim rozdają dwie firmy: Nokia i Motorola, które razem w końcu II kwartału 2006 r. osiągnęły udział rynkowy wynoszący ponad 55 proc. Nokia nadal pozostaje niekwestionowanym liderem, ale najgroźniejszy konkurent depcze jej po piętach. Jak napisał w komentarzu do raportu dyrektor w dziale Strategii Urządzeń Bezprzewodowych w Strategy Analytics, Neil Mawston, największy wzrost rynkowy wykazała Motorola, która w czterech ostatnich kwartałach zwiększyła roczną sprzedaż o 52 proc. Nokia miała nieco gorszy wynik - jej wzrost sprzedaży wyniósł 32 proc.

Reklama

- Taki wzrost sprzedaży Motoroli możliwy był dzięki wprowadzeniu nowych, płaskich telefonów, urządzeń trzeciej generacji (3G). Jest to także ostrzeżenie dla Nokii - jeśli nie poprawi ona swojej pozycji rynkowej poprzez linie produktowe z dolnych i środkowych segmentów rynku, wówczas Motorola może zdetronizować ją z pozycji lidera jeszcze w 2007 r. - uważa Mawston.

SonyEricsson rośnie, Samsung słabnie

Uwagę zwraca także inny producent - SonyEricsson, który odnotował duży wzrost sprzedaży. Firma zyskała zwłaszcza po wprowadzeniu linii telefonów zawierających odtwarzacz plików dźwiękowych oraz po wejściu na rynek produktów ze zintegrowanymi kamerami. Analitycy podkreślają, że SonyEricsson po dwóch latach nieobecności w czołówce znalazł się dzięki tym telefonom na 4. miejscu.

Słabnie natomiast pozycja Samsunga, który chociaż utrzymuje się na trzecim miejscu, to dystans, systematycznie oddala się od drugiej w rankingu Motoroli. Zdaniem ekspertów z Strategy Analytics, zwiększający się rozdział rynkowy między udziałami obydwu firm (22 proc. Motorola i 11 proc. Samsung) świadczy o tym, że firmy znajdujące się niedawno na zbliżonych pozycjach "poszły zupełnie różnymi drogami".

"Motorola skorzystała na rozwijającym się segmencie zintegrowanych urządzeń komórkowych (telefony z kamerami i odtwarzaczami), podczas gdy Samsung zachowuje się na tym rynku pasywnie i traci udziały" - podkreślają analitycy.

Sprzedaż telefonów komórkowych na świecie (mln szt)

                 II kw 05         2005     II kw 06
Nokia                60,8        264,9         78,4
Motorola             33,9        146,0         51,9
Samsung              24,4        102,9         26,3
SonyEricsson         11,8         51,1         15,7
LG                   12,1         54,9         15,3
Inni                 44,2        197,2         47,7
Razem               187,2        817,0        235,3

Udziały rynkowe na rynku telefonów komórkowych na świecie (proc.)

                 II kw 05        2005      II kw 06
Nokia                32,5        32,4          33,3
Motorola             18,1        17,9          22,1
Samsung              13,0        12,6          11,2
SonyEricsson          6,3         6,3           6,7
LG                    6,5         6,7           6,5
Inni                 23,6        24,1          20,3
INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Samsung | Nokia | wyprzedzanie | Uwaga! | telefony
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »