Najwięcej firm z Wysp
Indeks papierów największych europejskich firm z branży medialnej - Dow Jones Europe Stoxx Media - zachowywał się w zeszłym roku słabiej niż cały rynek akcji na kontynencie.
DJ Europe Stoxx Media jest subindeksem obejmującym 39 spółek z branży medialnej spośród 600 największych firm z zachodnioeuropejskich parkietów, które wchodzą w skład wskaźnika DJ Stoxx 600. Kapitalizacja spółek ze Stoxx Media odpowiada ok. 3% wartości rynkowej firm objętych Stoxx 600.
W DJ Europe Stoxx Media najliczniej reprezentowane są spółki z Wielkiej Brytanii. Jest ich w nim aż 16 - m.in. telewizja British Sky Broadcasting, agencja prasowa Reuters, wydawca "Financial Times" Pearson i Yell, wydawca brytyjskich książek telefonicznych. Jednak to francuska firma, medialno-telekomunikacyjny konglomerat Vivendi Universal, w największym stopniu wpływa na zachowanie wskaźnika - ma w nim prawie 17-proc. udział. Z firm z Francji w skład indeksu wchodzą jeszcze m.in. grupa Lagardere (wydaje książki, magazyny, prowadzi saloniki prasowe Relay) oraz telewizje TF1 i M6. Inne kraje mają zdecydowanie mniej przedstawicieli.
W zeszłym roku na akcjach europejskich firm medialnych nie dało się zarobić tyle, ile np. na papierach firm z branży naftowej. Indeks Stoxx Media zyskał bowiem tylko 7,3%, podczas gdy Stoxx Oil & Gas - ponad 11%. Szeroki rynek akcji, mierzony indeksem Stoxx 600, zwyżkował w zeszłym roku o 9,5%. Na słabych notowaniach papierów firm medialnych zaważył trzeci kwartał, kiedy ich ceny spadły średnio o ponad 9%. W pozostałych trzech kwartałach akcje zwyżkowały.
DJ Europe Stoxx Media odzwierciedla notowania największych spółek medialnych z całej Europy. Koniunkturę w poszczególnych krajach obrazują natomiast subindeksy medialne poszczególnych parkietów. Od dawna liczą je praktycznie wszystkie większe giełdy Starego Kontynentu.