Nie trzeba ogłoszenia!

Ogłoszenie o planowanym projekcie partnerstwa publiczno-prywatnego może być sporządzone w formie przyjętej przez podmiot sporządzający informację.

Gazeta Prawna jako pierwsza informowała o barierach formalnoprawnych uniemożliwiających przeprowadzanie wspólnych inwestycji samorządu i biznesu na podstawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) z 2005 roku (Dz.U. nr 169, poz. 1420). Opisywany przez nas Wągrowiec próbował jako pierwszy w Polsce przeprowadzić projekt PPP na budowę Centrum Rekreacji Wodnej. Prace zatrzymały się na etapie próby zamieszczenia ogłoszenia o planowanym przedsięwzięciu w Biuletynie Zamówień Publicznych i Biuletynie Informacji Publicznej. Żaden istniejący wzór nie pasował. Przedstawiciele administracji nie byli zgodni, czy istnieje obowiązek zamieszczania ogłoszenia o PPP na odpowiednim formularzu i ewentualnie kto ma wydać odpowiednie rozporządzenie z wzorami ogłoszeń. Rozmowy między Urzędem Zamówień Publicznych a resortem gospodarki nie zakończyły się kompromisem. Tymczasem nieogłoszenie informacji o przedsięwzięciu PPP pociąga za sobą sankcję nieważności umowy o PPP z mocy prawa.

- Ze względu na niezrozumiały upór UZP, Ministerstwo Gospodarki wystąpiło do Rządowego Centrum Legislacji z prośbą o wyrażenie opinii prawnej w tej sprawie. Opinia RCL potwierdziła pogląd wyrażany przez ministerstwo. Zatem w obowiązującym stanie prawnym nie ma zastrzeżeń dotyczących możliwości ogłaszania w Biuletynie Zamówień Publicznych informacji o planowanym projekcie PPP (art. 13 ustawy o PPP). Nie jest wymagany specjalny formularz dla ogłoszenia, zaś samo ogłoszenie może być sporządzone w formie przyjętej przez podmiot sporządzający informacje - wyjaśnia Ewa Swędrowska, zastępca dyrektora departamentu instrumentów wsparcia w Ministerstwie Gospodarki.

Obowiązek zamieszczania ogłoszenia o PPP nie jest tożsamy z obowiązkiem wynikającym z prawa zamówień publicznych. W ustawie o PPP chodzi jedynie o podanie do publicznej wiadomości informacji o planowanym przedsięwzięciu PPP bez określania wartości zamówienia oraz podawania innych danych umieszczanych w ogłoszeniach typowych dla zamówień publicznych.

OPINIA

AGATA KOZŁOWSKA

prezes firmy Investment Support

Interpretacja art. 13 ustawy o PPP jest korzystna dla podmiotów publicznych. Z uwagi jednak na brzmienie art. 13 ustawy o PPP, pozwolę sobie pozostawić pole do dyskusji ze stanowiskiem RCL. Art. 13 ustawy o PPP posługuje się pojęciem zasady właściwe dla partnerstwa publiczno-prywatnego, co RCL interpretuje w odniesieniu do ogłoszenia. Uważam, że takie odczytanie normy wskazuje na dodatkowy rodzaj ogłoszeń (ogłaszanych na zasadach właściwych dla partnerstwa publiczno-prywatnego) zamieszczanych w BZP, które są przecież generalnie określane w rozporządzeniu. Ze względu na niejasne sformułowania ustawy o PPP i jej niespójność z innymi aktami, problem niezrozumiałego art. 13 ustawy o PPP istnieje nadal. Podmioty publiczne, chcąc realizować przedsięwzięcia na podstawie ustawy o PPP, muszą opierać się na interpretacjach prawa. Mimo korzystnej dla podmiotów publicznych opinii RCL, pożądana jest zmiana zapisów ustawy o PPP.

Ewa Grączewska-Ivanova

Reklama
Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: Partnerstwo Publiczno-Prywatne | PPP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »