O komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych

Komitet przyjął i rekomendował Radzie Ministrów Projekt ustawy zmieniającej ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych

Komitet przyjął i rekomendował Radzie Ministrów Projekt ustawy zmieniającej ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych

Oraz ustawę o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz ustawy o wykorzystaniu wpływów z prywatyzacji części mienia Skarbu Państwa na cele związane z reformą systemu ubezpieczeń społecznych, przedłożony przez ministra skarbu państwa.

Konieczność nowelizacji ww. ustaw uzasadniają następujące okoliczności:

1. Nieodrzucenie przez Sejm veta prezydenta do ustawy z 8 września 2000 roku o zasa-dach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli powoduje utrzymywanie "zamrożenia" aktywów przedsiębiorstw państwowych.

Reklama

Oznacza to, że nie bę-dzie ich można wykorzystać na bezpośrednie uwłaszczenie obywateli.

2. Zaproponowane w projekcie rozwiązanie umożliwi prowadzenie prywatyzacji bezpośredniej, a zarazem nie będzie miało negatywnych skutków dla realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli. Nie wpłynie też na możliwość realizacji programu tzw. uwłaszczenia pośredniego, ponieważ nadal będą obowiązywały przepisy przedmiotowej ustawy, stanowiące, że na cele rezerwy uwłaszczeniowej przeznacza się 7 proc. akcji jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, powstałych w wyniku komercjalizacji oraz należące do Skarbu Państwa akcje spółek, w których posiada on mniej niż 10 proc. kapitału akcyjnego. Ponadto pozostają w mocy przepisy przewidujące, iż Sejm na wniosek Rady Ministrów podejmuje uchwały o emisji bonów prywatyzacyjnych przydzielanych nieodpłatnie wszystkim zamieszkałym w kraju obywatelom.

3. Zaniechanie nowelizacji powoduje, że po 6 maja 2000 roku, tj. po wejściu w życie ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz ustawy o wykorzystaniu wpływów z prywatyzacji części mienia Skarbu Państwa na cele związane z reformą systemu ubezpieczeń społecznych, w przedsiębiorstwach państwowych nie może być prowadzona prywatyzacja bezpośrednia. W tej sytuacji proponowane w projekcie rozwiązanie przyczyni się do usprawnienia prywatyzacji bezpośredniej.

4. Ponadto dalsze obowiązywanie ustawy z 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw (w niezmienionej postaci) powoduje wiele problemów związanych z bieżącym funkcjonowaniem przedsiębiorstw państwowych, których mienie objęte jest rezerwą związaną z uwłaszczeniem. Utrudnione jest zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym i racjonalne kształtowanie struktury jego majątku, co spowodowane jest niemożnością zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa. Ponadto powstaje niepewność prawna co do pozostałych składników majątkowych przedsiębiorstwa państwowego, a w szczególności zobowiązań.

Niezależnie od powyższego, w istniejącym stanie prawnym objęcie rezerwą na cele uwłasz-czenia mienia przedsiębiorstw państwowych wyklucza zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwach, np. ich łączenie lub dzielenie w uzasadnionych gospodarczo przypadkach.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: cele | skarbu | ustawy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »