Oszuści znowu wykręcają numery

Dostajesz zbyt wysokie rachunku telefoniczne? W twojej komórce "na kartę" dramatycznie ubyło impulsów? Być może stałeś się ofiarą oszustów telefonicznych. Skala zjawiska jest tak wielka, że Urząd Komunikacji Elektronicznej wezwał operatorów, by wyjaśnili, czy odpowiednio chronią prawa swoich klientów.

Ofiarami oszustów stali się abonenci Telekomunikacji Polskiej i użytkownicy Tak-Taków. Klienci TP SA na swoich billingach zauważyli połączenia, których nigdy nie wykonywali. Posiadacze komórek aktywowanych w sieci Era dali się z kolei nabrać na fałszywe SMS-y.

0-400 zgłasza się

Na razie nie wiadomo jak dochodzi do oszustwa. Na rachunkach telefonicznych abonentów TP SA znajduje się wiele krótkotrwałych połączeń z numerami 0-400. Ich czas trwania nie przekracza zwykle 4-6 sekund, a po upływie kolejnych ok. 5 sekund połączenie nawiązywane jest ponownie. Biorąc pod uwagę czas niezbędny do wpisania numeru na klawiaturze telefonu, jak również obowiązek przekazania przed nawiązaniem połączenia zapowiedzi słownej o cenie jednostki rozliczeniowej danej usługi, tak krótki czas połączeń na numery 0-400 wskazuje, iż nie mogą być realizowane samodzielnie przez abonenta. Pomimo tego, abonenci TP S.A. są obciążani w rachunkach telefonicznych za każde kilkusekundowe połączenie, jak za pełną minutę rozmowy.

Reklama

Sposób na SMS

Z kolei użytkownicy sieci telefonii komórkowej Era otrzymują wiadomości tekstowe zachęcające do wysłania SMS pod numer 1120, pod pozorem rzekomej wygranej w konkursie lub awarii karty SIM. Wysłanie takiego SMS o wskazanej przed nadawcę treści oznacza doładowanie działającej w systemie Era Tak-Tak karty pre-paid oszusta.

Czy operatorzy chronią nasze prawa?

Skala procederu jest tak wielka, że UKE wezwał TP SA do złożenia wyjaśnień, w jaki sposób chroni abonentów przed wyłudzeniami za pomocą numerów 0-400 (numery o podwyższonej płatności stosowane w teległosowaniach i telekonkursach). PTC, operator sieci Era, ma z kolei wyjaśnić, jak chroni klientów przed nadużywaniem możliwości uzupełnienia stanu konta telefonicznego w systemie Era Tak-Tak poprzez wysyłanie wiadomości SMS przez osobę trzecią.

Przykładowe oszukańcze SMS-y

- "Era Omnix. Wygrałeś w naszym konkursie zestaw kina domowego, aby potwierdzić odbiór nagrody wyślij SMS o treści 668xxxxxx na numer 1120".

- "/ERA/:System zanotował brak twojej karty SIM w sieci. Wyślij SMS o treści 660xxxxxx pod numer 1120, a skorygujemy błąd. W przeciwnym razie blokujemy Twoją kartę SIM".

- "Z okazji urodzin ERA otrzymałeś 20 darmowych minut! Aby potwierdzić wyślij 9 cyfrowy pod 696xxxxxx na numer 1120. Koszt SMS-a 20 gr z VAT. www.era.pl".

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: skala | T-Mobile | UKE | karty | oszuści
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »