Po unijną emeryturę po roku pracy!

Zgodnie z regulacjami UE, można ubiegać się o emeryturę w instytucji ubezpieczeniowej danego państwa po roku pracy w tym państwie.

Zatem w przypadku, gdy pracowaliśmy w Wielkiej Brytanii co najmniej jeden rok, możemy zwrócić się do brytyjskiej instytucji ubezpieczeniowej (Department for Work and Pensions) o wyliczenie emerytury.

System emerytalny w Wielkiej Brytanii przewiduje następujące rodzaje emerytur: emeryturę państwową (state pension), emeryturę prywatną (personal pension) oraz emeryturę, która wypłacana jest w ramach programów emerytalnych prowadzonych przez pracodawców (company lub occupational pension).

Należy jednak uwypuklić, iż emerytura państwowa dzieli się z kolei na emeryturę podstawową (basic state pension) i emeryturę dodatkową (additional state pension). Basic state pension wypłacana jest każdemu, kto osiągnie wymagany wiek emerytalny i wykaże odpowiedni staż pracy. Z kolei additional state pension wypłacana jest w wysokości zależnej od dochodów osiąganych przez daną osobę i wysokości składek na ubezpieczenie społeczne. Nie każdy zatem może być uprawniony do otrzymania tej części emerytury. W szczególności nie mogą na nią liczyć osoby, które prowadzą działalność na zasadzie samozatrudnienia.

Prawo do pełnej brytyjskiej state pension nabywa się po osiągnięciu wieku emerytalnego. Od 6 kwietnia 2010 r. w Wielkiej Brytanii obowiązują nowe przepisy regulujące sposób obliczania wieku emerytalnego.

Zgodnie z wcześniej obowiązującymi zasadami wiek emerytalny wynosił 65 lat dla mężczyzn i 60 lat dla kobiet. Zasada ta nadal obowiązuje dla mężczyzn urodzonych w dniu lub przed dniem 5 kwietnia 1959 roku i dla kobiet urodzonych w dniu lub przed dniem 5 kwietnia 1950. Nowe regulacje odnoszą się do osób urodzonych później i zgodnie z nimi wiek emerytalny będzie stopniowo podwyższany. Najpierw podwyższony zostanie wiek emerytalny dla kobiet do 65 lat, a następnie zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn do 68 lat.

Masz staż?

Kolejnym warunkiem otrzymania emerytury państwowej jest wypracowanie odpowiedniego stażu pracy, czyli odpowiedniej liczby przepracowanych lat podatkowych. Pod uwagę brane są przy tym jedynie lata podatkowe, w których opłacane były składki na ubezpieczenie społeczne w określonej minimalnej wysokości. W przypadku, gdy w danym roku składki opłacane były w mniejszej niż wymagana wysokości, możliwe jest dokonanie stosownej dopłaty, tak aby dany rok zaliczony został do stażu pracy wymaganego do nabycia prawa do emerytury. Dla osób, które osiągnęły wiek emerytalny w dniu 6 kwietnia 2010 r. lub osiągną go po tej dacie, minimalny staż pracy wymagany do nabycia uprawnienia do pełnej basic state pension wynosi 30 lat. Wcześniej wymagany staż pracy wynosił 39 lat dla kobiet i 44 lata dla mężczyzn. Osoby, które nie wykażą wymaganego stażu pracy, mogą liczyć na wypłatę emerytury w niepełnej wysokości. Za każdy rok zaliczony do stażu pracy otrzymają 1/30 pełnej basic state pension.

W roku podatkowym 2010-2011 wysokość basic state pension wynosi 97,65 funtów tygodniowo. Wysokość additional state pension zależna jest od indywidualnych dochodów i wysokości składek odprowadzanych na ubezpieczenia społeczne. Wysokość emerytur personal pension oraz occupational pension zależy przede wszystkim od sumy składek, które odprowadzone zostały do danego funduszu. Szczegółowe warunki wypłaty tych emerytur określają umowy będące podstawą funkcjonowania danego programu.

Jaka procedura?

Wniosek o wypłatę emerytury należy składać co do zasady w kraju miejsca zamieszkania. Osoba, która przepracowała jakiś czas w Wielkiej Brytanii, a następnie na stałe zamieszkała w Polsce, będzie mogła złożyć wniosek o wypłatę brytyjskiej emerytury w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Właściwą jednostką jest:

I Oddział ZUS w Warszawie Wydział Realizacji Umów Międzynarodowych ul. Kasprowicza 151; 01-949 Warszawa, telefony: + 48 (22) 569-36-04; + 48 (22) 569-36-13; + 48 (22) 569-35-93; + 48 (22) 569-36-50.

Wówczas Zakład Ubezpieczeń Społecznych porozumie się z instytucją ubezpieczeniową w Wielkiej Brytanii. Składając wniosek o emeryturę należy załączyć wszelkie informacje dotyczące przebiegu kariery zawodowej w państwach Unii Europejskiej. W przypadku pracy w Wielkiej Brytanii będą to w szczególności payslipy, druki P60 i P45. Po zakończeniu postępowania Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekaże osobie wnioskującej o emeryturę zbiorcze zestawienie wszystkich decyzji wydanych przez instytucje ubezpieczeniowe krajów, w których osoba ta pracowała. Od decyzji tych można się odwołać w terminie, o którym poinformuje zainteresowaną osobę ZUS.

www.SerwisPrawa.pl

Inflacja, bezrobocie, PKB - zobacz dane z Polski i ze świata w Biznes INTERIA.PL

SerwisPrawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »