Przesłanie Papieża dla biznesu

Wbrew stereotypowi Papież głosi afirmację nowoczesnych dróg do zysków. Ale zarazem przypomina o właściwych proporcjach: by bardziej być, niż mieć.

Ks. Tadeusz Bartoś, Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii w Warszawie
Norwid pisał: "Bo piękno jest na to, by zachwycało. Do pracy - praca, by się zmartwychwstało"... Ta religijna idea pracy - nadającej sens i godność ludzkiemu życiu - pobrzmiewa w nauce Jana Pawła II. Człowieka, ukształtowanego przez literaturę polskiego romantyzmu. W encyklice "Laborem exercens" Papież przypomina, że podstawową wartością pracy jest człowiek. Choć powołany do niej, nie może być jej niewolnikiem. Ani też zniewalać innych. Praca ma budować człowieka, prowadzić do nowego życia. Tą myślą, płynącą z nauki Ojca Świętego, powinni się kierować biznesmeni. Nigdy nie powinni traktować drugiego człowieka i jego pracy jak towaru...

Reklama

Ks. dr Marek Łuczak, wydział teologii Uniwersytetu Śląskiego
Nauki Jana Pawła II można zamknąć w stwierdzeniu: prymat człowieka nad kapitałem. W tym, co nam przekazuje, nie ma jednak obrażania się na biznes. Wbrew wieloletniemu katolickiemu stereotypowi, Papież głosi afirmację nowoczesnych dróg do zysków, afirmację globalizmu. Ale zarazem przypomina o właściwych proporcjach: by bardziej być, niż mieć. Jeśli ktoś koncentruje się na zysku, nie może jednocześnie narażać społeczeństwa. Co ważne: Papież jest jednym z nielicznych autorytetów, które nie poddają się żadnemu lobbingowi. Staje w obronie biednych. Walczy np. przeciw korporacjom farmaceutycznym, zawyżającym ceny.

Dr Zbigniew Stawrowski, dyrektor Instytutu Myśli Józefa Tischnera
Bóg powiedział człowiekowi, by czynił sobie Ziemię poddaną. To zachęta, by twórczo przetwarzać świat - także przez pracę. Ale przesłanie Ewangelii - i Papieża, który przecież nie mówi od siebie, lecz przekazuje zawartość Pisma Świętego, by było zrozumiałe dla wszystkich - każe pamiętać o hierarchii wartości. Bo człowiek, stworzony na obraz i podobieństwo Boże, ma prymat nad kapitałem. Praca powinna służyć jego doskonaleniu. Sukces rynkowy nie może być celem życia. A biznesmeni są odpowiedzialni nie tylko za siebie. Także za pracowników, którzy są ludźmi, a nie ? jak mawiał Karol Marks - środkami produkcji... Jan Paweł II wielokrotnie przypominał o odpowiedzialności ludzi biznesu - za działalność charytatywną, mecenat kulturalny... Przedsiębiorcy muszą patrzeć szerzej, poza granice firm.

Ks. Grzegorz Piątek, koordynator duszpasterstwa przedsiębiorców polskiej prowincji księży sercanów
Przesłanie Papieża dla biznesu wynika z rozumienia przez Jana Pawła II samej istoty człowieka. Ludzie powołani są do świętości i jednoczenia się z Bogiem, ale robią to przez zaangażowanie w powszedniość, zwłaszcza realizując przedsięwzięcia biznesowe. I tak wypełniają swe powołanie. Papieżowi bardzo drogi jest los ubogich, a ktoś zaangażowany w biznes przyczynia się do ogólnego wzrostu dobrobytu. Ważne - powtarza Papież - by nie "zamykać się" z bogactwem i by zdobyte pieniądze służyły też innym.

O. dr Wiesław Dawidowski, teolog, augustianin
Papież poglądy na temat pracy najdobitniej wyraził w encyklice "Laborem exercens" z 1981 r. Przypomniał zapracowanemu człowiekowi, że to on jest podmiotem pracy. Jej menedżerem. Nigdy przedmiotem. Powinien tak zarządzać pracą, by spełniła aspiracje i przyniosła zadowolenie - ale nie kosztem bliźniego. Praca ma być służbą. A kapitał, za którym często tak gonią ludzie biznesu, tylko jej instrumentem. To wciąż aktualne przesłanie jest zakorzenione w nauce poprzednich papieży: Jana XXIII i Pawła VI, w duchu Soboru Watykańskiego II.

ks. Kazimierz Sowa, szef Radia Plus
Papież dla wszystkich formułuje przesłanie Dobrej Nowiny i dominacji wartości moralnych. Nawołuje, by szukać moralnych rozwiązań - to jedna z nici, z których utkany jest jego pontyfikat. Przybył z kraju zniewolonego i także dlatego zawsze podkreślał rolę wolności, także ekonomicznej, ale tej nieskierowanej przeciw człowiekowi. Dla Papieża bardzo ważna jest, już trochę zatracona, zasada solidarności biznesowej i odpowiedzialności za innych.

o. prof. Jacek Salij, dominikanin, Uniwersytet Stefana Wyszyńskiego
Jeśliby sumować przesłanie Jana Pawła II do biznesmenów w jednym zdaniu: Ekonomia dla człowieka, a nie człowiek dla ekonomii.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: papież | przesłanie | Jan Paweł II
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »