Rozwój Internetu w Polsce - konferencja

O tym jak wspomóc rozwój Internetu w Polsce dyskutują dziś uczestnicy konferencji "Tworzenie mechanizmów i struktur rozwoju elektronicznej gospodarki w Polsce" - konferencję organizuje i promuje Ministerstwo Gospodarki.

O tym jak wspomóc rozwój Internetu w Polsce dyskutują dziś uczestnicy konferencji "Tworzenie mechanizmów i struktur rozwoju elektronicznej gospodarki w Polsce" - konferencję organizuje i promuje Ministerstwo Gospodarki.

Celem konferencji jest wywołanie dyskusji nad programem i pozyskanie środowisk gospodarczych i naukowych zainteresowanych jego realizacją. Otwarcia konferencji dokonał podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki prof. dr hab. Wojciech J. Katner, Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu ds. Gospodarki Elektronicznej. Obecni są przedstawiciele resortu finansów, sprawiedliwości, łączności itd. - uczestniczący w Międzyresortowym Zespole. Zaproszeni zostali również wpływowi przedstawiciele środowisk biznesu, zainteresowani rozwojem gospodarki elektronicznej.

Reklama

Organizatorzy chcą umożliwić uczestnikom zapoznanie się z przygotowywanymi rozwiązaniami programowymi dotyczącymi rozwoju gospodarki elektronicznej, wymianę doświadczeń we wdrażaniu projektów elektronicznych z ekspertami i praktykami, przekazać własną opinii na temat przewidywanych projektów ustaw, zgłosić akces do prac.



Konferencja odbywa dziś w godz. 9:30-16:30 w Sali "Pod Kopułą" Ministerstwa Gospodarki, na Placu Trzech Krzyży 3/5 w Warszawie.



Patronami konferencji są:



Patron medialny:

BusinessWeek Polska - www.bwp.pl



Sponsor:

Computerland SA. - www.computerland.pl



Sponsorzy:

Retail Consulting & Systems Sp. z o.o. - www.r-c-s.pl



Jantar - Integrator systemów kasowych i kodów kreskowych - www.jantar.pl



Przytaczamy skrót wystąpienia mgr inż. Grzegorz Szyszki Dyrektora Instytutu Logistyki i Magazynowania

zatytułowanego "Potrzeby tworzenia mechanizmów i struktur rozwoju elektronicznej gospodarki w Polsce - Założenia programu wieloletniego"



CEL PROGRAMU



Elektroniczna gospodarka, która zdefiniowana została jako wykorzystywanie technologii informatycznych w procesach gospodarki rynkowej do realizacji dowolnej treści transakcji dotyczącej gospodarki, jest konsekwencją rozwoju technologii informatycznych w tym szczególnie internetu, oraz systemów logistyczno-dystrybucyjnych. Systemowe i zintegrowane rozwiązania strumieni przepływów gospodarczych: materiałowego, informacyjnego i finansowego, składających się na podstawową wykładnię logistyki, stanowią płaszczyznę realizacyjną elektronicznej gospodarki.

Elektroniczna gospodarka (e-gospodarka) stała się dzisiaj, z jednej strony, kluczowym elementem cywilizacji informatycznej, z drugiej zaś jednym z warunków globalizacji gospodarki. Sprawne i efektywne funkcjonowanie elektronicznej gospodarki w dużej mierze uzależnione jest od stopnia świadomości społeczeństwa i jego przekonania co do skuteczności stosowanych rozwiązań. Gwałtowny rozwój e-gospodarki na rynku europejskim w dużej mierze wynika z lansowanego od pewnego czasu modelu społeczeństwa informacyjnego, będącego w opozycji do obowiązującego do niedawna modelu społeczeństwa przemysłowego. Społeczeństwo informacyjne zostało uznane za nowy europejski model życia i pracy, u podstaw którego leży łatwy i coraz większy dostęp do informacji, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik telekomunikacyjnych.

Pojęcie społeczeństwa informacyjnego pojawiło się w opublikowanym w 1994 roku tzw. raporcie Bergmanna, który stworzył ogólny zarys i ideę jego tworzenia na terenie Europy. W konsekwencji pojawienia się raportu powstały liczne inicjatywy unijne rozwijające tę idę, a do najważniejszych przedsięwzięć tego typu należy zaliczyć 4 i 5 Program Ramowy Badań i Rozwoju Unii Europejskiej (w przygotowaniu program 6), w ramach jednej z pięciu akcji kluczowych pod nazwą Przyjazne Społeczeństwo Informacyjne (User-friendly Information Society). Jedną z ostatnich inicjatyw tego typy jest e-Europe - An Information Society for All.

Unia Europejska traktuje rozwój e-gospodarki jako jeden z kluczowych elementów strategii umacniania europejskiej gospodarki. Polski rząd przyjął projekt dokumentu pn. "Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informatycznego w Polsce", określający zadania związane z rosnącym zastosowaniem technik teleinformatycznych w gospodarce i innych dziedzinach życia społecznego.

Elektroniczna gospodarka uważana jest za najbardziej perspektywiczną koncepcję rozwoju gospodarczego, zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności gospodarki. Zmienia ona w zasadniczy sposób warunki życia, pracy i nauki, przyczyniając się do powstawania nowych rynków, zmieniając strukturę i funkcjonowanie całej gospodarki. Przyczynia się ona również do tworzenia zupełnie nowych usług informatycznych, a także powstawania nowych metod pracy i handlu a tym samym do tworzenia nowych miejsc pracy.

Doświadczenia krajów rozwiniętych dowodzą, że rozwój e-gospodarki wspierany jest zwykle polityką rządową wyznaczającą priorytety rozwojowe oraz przyspieszającą procesy wdrażania jej do praktyki gospodarczej. Dostrzega się bowiem, że mechanizmy wolnego rynku nie są w tym przypadku wystarczająco skuteczne.

Rozwój infrastruktury teleinformatycznej i poziomu technologicznego systemów informatycznych, nie gwarantuje ukierunkowanego i skoordynowanego rozwoju elektronicznej gospodarki, a tylko zabezpiecza platformę jej niezawodnego i sprawnego funkcjonowania. Postęp w elektronicznej gospodarce uzależniony jest w głównej mierze od umiejętności wykorzystania internetu, co wiąże się z koniecznością opracowywania i/lub wdrożenia nowych rozwiązań prawnych, usług, aplikacji oraz norm i standardów, wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa oraz administrację rządową i samorządową, analizy tych rozwiązań, wyborem najlepszych. Istotnym czynnikiem postępu będzie upowszechnianie wiedzy o e-gospodarce, szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw co stymulować będzie współdziałanie biznesowe. O dynamice rozwoju internetu w Polsce niech świadczą fakty, że w maju 2001 roku zarejestrowanych było 112 tys. domen, oraz że 16% obywateli przynajmniej raz w miesiącu korzysta z internetu.

Podstawowym celem programu jest opracowanie i wdrożenie skutecznych systemowych rozwiązań zmierzających do planowego i ukierunkowanego rozwoju elektronicznej gospodarki w Polsce,

Natomiast podstawowym celem realizacyjnym programu jest, opracowanie i wdrożenie bezpiecznych elektronicznych platform gospodarczych (e-marketplace) wspomagających kooperację, współpracę i wymianę handlową oraz zwiększających zaufanie do nowych technologii internetowych.



OSIĄGNIĘCIE TYCH CELÓW NASTĄPI NA SKUTEK REALIZACJI NST. ZADAŃ:



1. Badanie stanu aktualnego, śledzenie zmian i określanie wymogów rozwoju ekonomicznego, społecznego, technicznego i prawnego otoczenie elektronicznej gospodarki.

2. Opracowanie i /lub wdrażanie standardów w zakresie elektronicznej gospodarki.

3. Opracowanie, przetestowanie i wdrożenie aplikacji do wykorzystania w administracji i gospodarce:

- Elektroniczny system informacji gospodarczej,

- Elektroniczna platforma wspomagania handlu,

- Elektroniczny system śledzenia i zarządzania transportem,

4. Stymulowanie rozwoju elektronicznej gospodarki.

Opracowane w ramach tego programu rozwiązania znajdą praktyczne zastosowanie w administracji i gospodarce co stworzy możliwość współ finansowanie tych rozwiązań przez zainteresowane podmioty gospodarcze i instytucje.

W efekcie realizacji tych zadań osiągnięte zostaną cele cząstkowe takie jak:

- Zidentyfikowanie potrzeb rozwojowych e-gospodarki w Polsce, z uwzględnieniem zaleceń UE,

- Stworzenie systemu sprawozdawczego ukierunkowanego na potrzeby informacyjne UE,

- Zapewnienie powszechnego dostępu do rozwiązań z dziedziny e -gospodarki podmiotom gospodarczym ze szczególnym uwzględnieniem MSP,

- Wspieranie rozwoju wymiany towarowej w łańcuchach dostaw,

- Upowszechnienie wśród podmiotów gospodarczych wiedzy o e-gospodarce,

- Zsynchronizowanie i ukierunkowanie projektów zgodne z potrzebami polskiej e-gospodarki, realizowanych ze środków publicznych i prywatnych,

- Wykorzystanie polskiego zaplecza badawczego do realizacji ważnych zadań z zakresu e-gospodarki,

- Stworzenie warunków do uczestnictwa Polski w programach UE z zakresu e-gospodarki,

- Zaangażowanie prywatnego kapitału do finansowania projektów związanych z rozwojem e-gospodarki, zgodnych z potrzebami państwa.



FORMY REALIZACJI PROGRAMU



Zakłada się, że prace nad niniejszym programem realizowane będą w ramach Programu Wieloletniego ustanawianego przez Radę Ministrów na mocy ustawy, o ile koszty realizacji programu przekraczają kwotę 100 mln zł (art. 80 ust.3 ustawy o finansach publicznych, Dz.U. Nr 155, poz.1014). Programy takie mają na celu realizację zadań związanych między innymi z rozwojem gospodarki i nauki, ze szczególnym uwzględnieniem problemów dotyczących, zapewnienia bezpieczeństwa kraju oraz jakości życia obywateli, w tym: opracowywania standardów w zakresie procesów i usług oraz monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk mogących stwarzać zagrożenie publiczne. (art. 12b ust. 2 ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych).

Resortem wiodącym w programie wieloletnim dotyczącym e-gospodarki, będzie Ministerstwo Gospodarki, zaś funkcje zaplecza badawczo-rozwojowego sprawować będą: Instytut Logistyki i Magazynowania, Instytut Maszyn Matematycznych oraz Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji. Ocenę merytoryczną programów wieloletnich dokonuje KBN poprzez właściwe swoje Zespoły.

Finansowanie programu w zasadniczej jego części realizowane będzie ze środków budżetu państwa oraz podmiotów gospodarczych.

Przewiduje się możliwość dofinansowania realizacji zadań w części badawczej (badania naukowe i prace rozwojowe) ze środków Komitetu Badań Naukowych w formie projektów celowych, celowych zamawianych lub projektów badawczych na zasadach konkursu wniosków. Zakłada się również dofinansowanie prac badawczo-rozwojowych ze środków będących w dyspozycji jednostek naukowych w ramach działalności statutowej.

Istotnym źródłem finansowania powinny być środki pozyskane z Unii Europejskiej w tym z VI Ramowego Programu Badawczo Rozwojowego UE.

Poszczególne zadania realizowane będą przez konsorcja złożone z jednostek naukowych, podmiotów gospodarczych, organów administracji rządowej i samorządowej przy założeniu współfinansowania kosztów ich wykonania.

Dla nadzoru realizacji programu powołany zostanie Komitet Sterujący wyłoniony z przedstawicieli administracji, gospodarki i jednostek naukowych.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »