Rząd znalazł nowego inwestora dla Daewoo

Rząd rozważa trzy warianty pozyskania inwestora strategicznego dla Daewoo-FSO. Całkiem prawdopodobne jest wejście do zakładu na warszawskim Żeraniu zachodniego potentata z branży motoryzacyjnej. Doszło już do wstępnych rozmów. Wiele wskazuje również na to, że dzisiaj Daewoo Motor Polska osiągnie porozumienie z Bankiem Zachodnim WBK w sprawie restrukturyzacji zadłużenia.

Rząd rozważa trzy warianty pozyskania inwestora strategicznego dla Daewoo-FSO. Całkiem prawdopodobne jest wejście do zakładu na warszawskim Żeraniu zachodniego potentata z branży motoryzacyjnej. Doszło już do wstępnych rozmów. Wiele wskazuje również na to, że dzisiaj Daewoo Motor Polska osiągnie porozumienie z Bankiem Zachodnim WBK w sprawie restrukturyzacji zadłużenia.

Rząd nie powiedział jeszcze ostatniego słowa w sprawie ratowania Daewoo-FSO. Według Edwarda Nowaka, wiceministra gospodarki, przeprowadzono już wstępne rozmowy z jednym z dużych zagranicznych koncernów motoryzacyjnych, zainteresowanych ewentualnym wejściem kapitałowym do zakładów na Żeraniu.

Minister zapewnia, że jest to zupełnie nowy partner dla Daewoo, wcześniej nie brany pod uwagę, jednak żadne wiążące decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.

Edward Nowak nie ujawnia jednak nazwy kandydata. Analitycy wskazują, że polskim rynkiem interesują się na przykład Japończycy (Toyota i Mazda) oraz Francuzi (koncern PSA grupujący firmy Peugeot i Citroen). Warto również przypomnieć, że na początku 2001 r. rząd prowadził intensywne, choć ostatecznie bezowocne, negocjacje z Volkswagenem na temat jego zaangażowania w Daewoo Motor Polska.

Reklama

Wejście zachodniego inwestora do fabryki na Żeraniu zmieniłoby układ sił na polskim rynku motoryzacyjnym. Oznaczałoby też rewolucję dla dealerów firmy i kooperantów, którzy musieliby zacząć działać w zupełnie nowych warunkach.

Trzy warianty

Pozyskanie dla Daewoo nowego inwestora to tylko jeden z trzech wariantów ratunku dla Daewoo-FSO.

- Drugi, od dawna brany pod uwagę, wiązał się z nadzieją na przejęcie Daewoo-FSO przez koncern General Motors, wraz ze wszystkimi fabrykami Daewoo na świecie. Proces negocjacji między Daewoo Motor a GM wchodzi obecnie w decydującą fazę. Jednak wariant ten wydaje się najmniej prawdopdobny - zaznacza Edward Nowak.

Zdaniem wiceministra, jeśli General Motors nie weźmie Daewoo-FSO, polską fabrykę - po restrukturyzacji - czeka poszukiwanie partnera. Wśród potencjalnych kandydatów jest także koreański Hyundai.

Nowy biznesplan

Jak podkreśla wiceminister Nowak, pozyskanie inwestora nie będzie jednak możliwe bez przeprowadzenia radykalnej restrukturyzacji. - Najważniejsze jest zmniejszenie zadłużenia zakładu wobec wierzycieli koreańskich i polskich banków, dostawców części oraz polskiego rządu - twierdzi.

Jego zdaniem, potrzebne jest też zintensyfikowanie prac nad wyprzedażą zbędnego majątku spółki - zarówno nieruchomości, jak i spółek nie związanych z podstawowym profilem działalności Daewoo-FSO - Istotą programu naprawczego jest też przygotowanie nowego biznesplanu. Obecnie pracuje nad nim zarząd wraz z firmą doradczą KPMG. Będzie on gotowy w ciągu niespełna dwóch tygodni. Następnie na jego podstawie rząd rozważy możliwość wsparcia programu naprawczego. Może to nastąpić poprzez zaniechanie roszczeń finansowych wobec Daewoo-FSO - zapowiada Edward Nowak. Kluczowe dla Daewoo-FSO decyzje zapadną prawdopodobnie po spotkaniu zaplanowanym na 30-31 lipca.

Kompromis o krok

Według wiceministra Nowaka, wiele wskazuje również na to, że jeszcze dziś może zostać podpisane ostateczne porozumienie między Daewoo Motor Polska, Pol-Mot Holding a Bankiem Zachodnim WBK w sprawie restrukturyzacji zadłużenia lubelskiej spółki. Tym samym bank ten dołączyłby w końcu do grona siedmiu pozostałych wierzycieli, z którymi udało się osiągnąć kompromis. - Teraz Daewoo Motor Polska musi oczywiście wystąpić do ministra finansów z aplikacją o gwarancje kredytowe, ale że jest to bardzo duża kwota, wniosek musi też stanąć na Radzie Ministrów. Zostanie on wnikliwie rozpatrzony - podkreśla Edward Nowak.

Stan zaawansowania inwestycji, walory techniczne nowego samochodu LD 100 i dobre wyniki badań marketingowych sprawiają, że wniosek ten ma duże szanse na akceptację.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: FSO | Daewoo | wejście | motor | rzad | rząd
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »