Sprzedaż "Gazety Wyborczej" spadła 15,6 proc.
Rozpowszechnianie płatne razem "Gazety Wyborczej", wydawanej przez Agorę, wyniosło w czerwcu 2010 roku 319.937 sztuk i było o 15,6 proc. niższe niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.
Rozpowszechnianie płatne razem "Gazety Wyborczej" w czerwcu 2010 roku było niższe o 5,4 proc. w stosunku do maja 2010 roku.
Z kolei rozpowszechnianie płatne razem "Dziennika Gazety Prawnej", wydawanego przez Infor razem z Axel Springer Polska, wyniosło w czerwcu 100.168 egzemplarzy, co oznacza spadek o 0,2 proc. mdm. Od połowy września 2009 roku gazeta ta jest wydawana jako połączony tytuł "Dziennika" i "Gazety Prawnej".
W czerwcu liderem sprzedaży na rynku dzienników pozostał "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Jego rozpowszechnianie płatne razem wyniosło 436.269 egzemplarzy, co oznacza spadek rok do roku o 4,9 proc. Miesiąc do miesiąca sprzedaż spadła o 5,3 proc.
W czerwcu w ujęciu rocznym rozpowszechnianie płatne razem "Super Expressu" spadło o 6,0 proc., do 175.357 sztuk. Miesiąc do miesiąca spadło o 5,1 proc.
Rozpowszechnianie płatne razem "Rzeczpospolitej" w czerwcu wyniosło 141.692 sztuk, co oznacza spadek rok do roku o 0,3 proc. Miesiąc do miesiąca sprzedaż wzrosła o 1,0 proc.
Spadki przychodów Agory w drugim kwartale 2010 roku znów nieco wyhamowały, a ożywienie na rynku reklamy przełoży się na dobre wyniki operacyjne, mimo negatywnego wpływu zdarzeń jednorazowych, uważają analitycy.
Analitycy ankietowani przez PAP spodziewają się spadku skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży Agory w drugim kwartale 2010 roku średnio o 7,7 proc. do 275,1 mln zł. Zysk EBITDA wzrósł według konsensusu średnio o 1,5 proc. do 35,9 mln zł, a zysk EBIT wzrósł o 11,3 proc. do 16,6 mln zł.
Średnia prognoz rynkowych wskazuje, że wydawca "Gazety Wyborczej" pokaże wzrost zysku netto o 16,9 proc. do 14,3 mln zł.
Agora opublikuje wyniki za drugi kwartał 2010 roku w czwartek 12 sierpnia, przed sesją.
RAPORT DI BRE BANKU:
"Agora opublikuje naszym zdaniem bardzo dobre powtarzalne wyniki finansowe. Z księgowego punktu widzenia raportowany wynik obniżony będzie na skutek odpisu wartości nakładów dotyczących licencji na oprogramowanie na kwotę 7,7 mln PLN, o którym spółka informowała pod koniec maja.
Pozytywnym aspektem wyników drugiego kwartału powinna być dalsza poprawa w odniesieniu do osiąganej dynamiki przychodów reklamowych. Spadek wpływów z reklamy zredukowany zostanie według naszych prognoz do -5,6 proc. (183,2 mln PLN przychodów reklamowych).
Kwietniowa żałoba powinna mieć przy tym niewielki wpływ na osiągniętą dynamikę, ograniczony przede wszystkim do segmentu radia, gdzie oczekujemy spadku przychodów z reklamy na poziomie -16,0 proc. r/r. Drugim słabiej zachowującym się w prognozowanym okresie segmentem będzie outdoor z dynamiką sprzedaży reklamy w wysokości -11,5 proc. r/r.
W pozostałych obszarach spółka zanotowała znaczącą poprawę. Przychody reklamowe segmentu prasowego spadły o 8,6 proc., przy czym Metro obok Internetu było jedynym elementem działalności z pozytywną dynamiką (+2,5 proc. r/r). Wpływy Gazety Wyborczej zmalały o 9,6 proc. W czasopismach sprzedaż reklam zmniejszyła się o 3,5 proc., a w internecie wzrosła o 30,4 proc.
Większa konsumpcja prasy spowodowana tragedią pod Smoleńskiem oraz wyborami prezydenckimi przekładająca się na wyższą q/q średnią sprzedaż kioskową została w dużym stopniu zneutralizowana przez mniejszą liczbę wydań (73 w II kw. 2010 vs 76 w II kw. 2010). W rezultacie oczekujemy, że wpływy ze sprzedaży wydawnictw nieznacznie wzrosną q/q do 54,7 mln PLN. Bardzo małej poprawy q/q spodziewamy się też w odniesieniu do sprzedaży kolekcji wydawniczych".
RAPORT MILLENNIUM DM:
"Drugi kwartał był dla grupy Agory kolejnym, w którym spółka powoli wychodzi z dołka wyników. Dynamika spadku przychodów powinna być nieznacznie mniejsza niż w I kwartale. Zyski pogorszą się jednak ze względu na jednorazowy odpis na poziomie 7,7 mln zł na spisane licencje informatyczne.
Oczekujemy, że przychody z reklam +GW+ spadły już tylko o 8 proc. r/r w porównaniu ze spadkiem 15 proc. w I kwartale. Szacujemy, że przychody ze sprzedaży egzemplarzy +GW+ spadły 5 proc. r/r. Przychody z projektów specjalnych były 32 proc. niższe niż rok wcześniej. Oczekujemy 23 proc. spadku kosztów reklamy w segmencie dzienników. Uważamy, że w segmencie AMS należy spodziewać się pogorszenia wyniku (1,0 vs. 1,9 mln PLN zysku EBIT rok temu) oraz w czasopismach (spadek EBIT z 5,6 mln PLN do 4,8 mln PLN). Internet powinien wyjść ponad zero na poziomie EBIT".
IPOPEMA SECURITIES:
"Spodziewamy się tylko 3-proc. spadku przychodów reklamowych +Gazety Wyborczej+ , co jest częściowo wynikiem bardzo dobrej sprzedaży nekrologów w kwietniu (katastrofa pod Smoleńskiem) i częściowo wyhamowania spadków w okresie maj-czerwiec (spadek jednocyfrowy r/r wobec -15 proc. w I kw. 2010).
Przychody z reklam w magazynach powinny spaść o 4 proc. r/r (-15 proc. r/r w I kw.2010), outdoorze o 8 proc. (-9 proc. r/r w I kw.2010), a radio powinno zanotować spadek o 9 proc. r/r (-14 proc. r/r w I kw.2010). W segmencie internetowym powinien nastąpić wzrost dwucyfrowy, a EBIT powinien być pozytywny po raz pierwszy w historii.
Przychody w segmencie kolekcji powinny być relatywnie skromne (15 mln zł, spadek o 49 proc. r/r), częściowo z powodu okresu żałoby, ale powinny mieć pozytywny wpływ na EBIT (spodziewamy się 1 mln zł).
Mimo jednorazowego odpisu w wysokości 7,7 mln zł na istniejący system informatyczny, który ma zostać zastąpiony nowych systemem ERP, grupie powinno udać się zanotować dobry wynik EBIT, głównie dzięki kontynuacji oszczędności w wydatkach marketingowych. Skorygowany EBIT o ten jednorazowy odpis powinien być na najwyższym poziomie od czasów sprzed kryzysu, czyli od II kw. 2008 roku".