Strategia zarządzania długiem

Rada Ministrow przyjela dokument - Strategia zarzadzania dlugiem sektora finansow publicznych w latach 2003-2005.

Rada Ministrow przyjela dokument -
Strategia zarzadzania dlugiem sektora finansow publicznych w latach 2003-2005.

Zgodnie z ustawa o finansach publicznych Strategia zostala przedlozona rzadowi do zatwierdzenia,

a nastepnie bedzie przekazana Sejmowi wraz z uzasadnieniem projektu ustawy budzetowej. Dokument zawiera:

1. Ocene realizacji dotychczasowej strategii w 2001 r. i pierwszej polowie 2002 r.

2. Analize przyczyn i konsekwencji wzrostu relacji dlugu do PKB.

3. Omowienie roznic w regulacjach dotyczacych dlugu w Polsce i UE.

4. Analize ryzyka zwiazanego z dlugiem publicznym.

5. Cele, zadania i instrumenty strategii na lata 2003-05.

Reklama

6. Prognozy ksztaltowania sie poziomu, struktury i kosztow obslugi dlugu w latach 2002-05.

7. Analize pozostalego dlugu publicznego (poza Skarbem Panstwa) oraz mozliwosci oddzialywania w tym obszarze.

8. Zagrozenia zwiazane z realizacja strategii.

9. Efekty realizacji strategii.

Ad 1 W roku 2001 oraz pierwszej polowie 2002 osiagnieto pozytywne efekty w realizacji wszystkich celow strategii.

Zmniejszenie wzrostu kosztow obslugi w latach 2002-03 bylo ograniczone wzrostem deficytu budzetowego oraz polityka

redukowania kosztow obslugi dlugu w okresie 2000-01

i przerzucania ich na nastepne lata.

Ad 2 Wzrost relacji dlugu do PKB wynika glownie z duzego poziomu deficytow budzetowych,

wzrostu przewidywanych wyplat z tytulu gwarancji i poreczen,

spowolnienia tempa wzrostu PKB. Z projekcji przedstawionych w strategii

wynika, ze relacja panstwowego dlugu publicznego powiekszonego o kwote przewidywanych wyplat

z tytulu poreczen i gwarancji udzielonych przez podmioty sektora finansow publicznych

do PKB wzrosnie w 2003 powyzej 50,0%. Bedzie to oznaczac uruchomienie procedur ostroznosciowych

przewidzianych w ustawie o finansach publicznych.

Ad 3 Roznice miedzy dlugiem sektora general government (regulacje unijne) a panstwowym dlugiem publicznym

(regulacje polskie ) wynikaja z:

a) innego zakresu sektora general government i sektora finansow publicznych (OFE, Agencja Rynku Rolnego) -

wynikajacego z ESA-95 i ustawy o finansach publicznych,

b) innego zakresu przedmiotowego dlugu - dlug liczony zgodnie z regulacjami UE,

w przeciwienstwie do liczonego zgodnie z polskimi regulacjami,

nie obejmuje zobowiazan wymagalnych.

W polskim ustawodawstwie limity podstawowych relacji z zakresu dlugu publicznego

do PKB dotycza kategorii panstwowego dlugu publicznego powiekszonego o 

przewidywane wyplaty z tytulu poreczen i gwarancji udzielonych przez

podmioty sektora finansow publicznych.

Dlug publiczny liczony zgodnie z regulacjami UE nie jest natomiast

powiekszany o tego typu przewidywane wyplaty.

Ad 4 Z poziomem dlugu i kosztami jego obslugi sa zwiazane ryzyka.

W Strategii dokonano analizy tych ryzyk w Polsce na tle krajow Unii Europejskiej

i wybranych krajow kandydujacych.

Ad 5 W strategii na lata 2003-05 przyjeto nastepujace cele:

1. Utrzymanie wielkosci dlugu publicznego na bezpiecznym poziomie (ponizej 55%).

Wymaga to scislej koordynacji srednioterminowej polityki fiskalnej i gospodarczej

oraz zarzadzania dlugiem publicznym.

2. Minimalizacja kosztow obslugi dlugu w dlugim horyzoncie czasu,

przy przyjetych ograniczeniach odnosnie do poziomu:

a) ryzyka refinansowania w walucie krajowej,

b) ryzyka kursowego i ryzyka refinansowania w walutach obcych,

c) ryzyka stopy procentowej,

d) ryzyka plynnosci budzetu panstwa,

e) pozostalych rodzajow ryzyka, w szczegolnosci ryzyka kredytowego i operacyjnego,

f) rozkladu kosztow obslugi dlugu w czasie.

Ad 6

	2001	2002	2003	2004	2005	
Panstwowy dlug publiczny powiekszony o kwote przewidywanych wyplat z tytulu poreczen i gwarancji
a) w mld zl	311,6	370,1	411,7	444,1-456,4	464,2-489,3	
b) w relacji do PKB	43,2%	49,8%	52,5%	52,7-54,2%	51,2-54,0	

Z uwagi na wariantowe przedstawienie zalozen makroekonomicznych,

prognozy poziomu dlugu i kosztow obslugi sa rowniez prezentowane w dwoch wariantach.

Ad 7 Konieczne jest zwrocenie uwagi na kwestie zaciagania zobowiazan

przez poszczegolne grupy podmiotow sektora finansow publicznych,

szczegolnie na rozwiazanie problemu zadluzania sie samodzielnych

publicznych zakladow opieki zdrowotnej.

Ad 8 Najwazniejsze zagrozenia w realizacji strategii dotycza sytuacji

finansow panstwa, dynamiki wzrostu gospodarczego (czynniki wewnetrzne)

oraz oslabienia koniunktury miedzynarodowej (czynnik zagraniczny). Ich

wystapienie spowoduje wzrost relacji kosztow obslugi dlugu i poziomu

dlugu do PKB oraz wymusi koniecznosc zastosowania procedur ostroznosciowych

przy konstruowaniu budzetu panstwa i budzetow jednostek samorzadu terytorialnego

w kolejnych latach.

Ad 9 Realizacja strategii powinna zapewnic:

.utrzymanie w latach 2003-05 stosunku panstwowego dlugu publicznego powiekszonego o przewidywane wyplaty z tytulu

poreczen i gwarancji do PKB na poziomie nie przekraczajacym 55%. Uksztaltowanie sie relacji nieznacznie powyzej 50%

stworzy w latach nastepnych warunki do obnizenia jej ponizej tego progu,

.obnizenie w latach 2004-05 relacji kosztow obslugi dlugu do PKB,

.poprawe parametrow dlugu Skarbu Panstwa.

Z uwagi na wariantowe przedstawienie zalozen makroekonomicznych, prognozy poziomu dlugu i kosztow obslugi sa rowniez

prezentowane w dwoch wariantach.

Ad 7 Konieczne jest zwrocenie uwagi na kwestie zaciagania zobowiazan przez poszczegolne grupy podmiotow sektora

finansow publicznych, szczegolnie na rozwiazanie problemu zadluzania sie samodzielnych publicznych zakladow opieki

zdrowotnej.

Ad 8 Najwazniejsze zagrozenia w realizacji strategii dotycza sytuacji finansow panstwa, dynamiki wzrostu

gospodarczego (czynniki wewnetrzne) oraz oslabienia koniunktury miedzynarodowej (czynnik zagraniczny). Ich

wystapienie spowoduje wzrost relacji kosztow obslugi dlugu i poziomu dlugu do PKB oraz wymusi koniecznosc

zastosowania procedur ostroznosciowych przy konstruowaniu budzetu panstwa i budzetow jednostek samorzadu

terytorialnego w kolejnych latach.

Ad 9 Realizacja strategii powinna zapewnic:

.utrzymanie w latach 2003-05 stosunku panstwowego dlugu publicznego powiekszonego o przewidywane wyplaty z tytulu

poreczen i gwarancji do PKB na poziomie nie przekraczajacym 55%. Uksztaltowanie sie relacji nieznacznie powyzej 50%

stworzy w latach nastepnych warunki do obnizenia jej ponizej tego progu,

.obnizenie w latach 2004-05 relacji kosztow obslugi dlugu do PKB,

.poprawe parametrow dlugu Skarbu Panstwa.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: PKB | Strategie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »