Strategia zarządzania długiem
Rada Ministrow przyjela dokument - Strategia zarzadzania dlugiem sektora finansow publicznych w latach 2003-2005.
Zgodnie z ustawa o finansach publicznych Strategia zostala przedlozona rzadowi do zatwierdzenia,
a nastepnie bedzie przekazana Sejmowi wraz z uzasadnieniem projektu ustawy budzetowej. Dokument zawiera:
1. Ocene realizacji dotychczasowej strategii w 2001 r. i pierwszej polowie 2002 r.
2. Analize przyczyn i konsekwencji wzrostu relacji dlugu do PKB.
3. Omowienie roznic w regulacjach dotyczacych dlugu w Polsce i UE.
4. Analize ryzyka zwiazanego z dlugiem publicznym.
5. Cele, zadania i instrumenty strategii na lata 2003-05.
6. Prognozy ksztaltowania sie poziomu, struktury i kosztow obslugi dlugu w latach 2002-05.
7. Analize pozostalego dlugu publicznego (poza Skarbem Panstwa) oraz mozliwosci oddzialywania w tym obszarze.
8. Zagrozenia zwiazane z realizacja strategii.
9. Efekty realizacji strategii.
Ad 1 W roku 2001 oraz pierwszej polowie 2002 osiagnieto pozytywne efekty w realizacji wszystkich celow strategii.
Zmniejszenie wzrostu kosztow obslugi w latach 2002-03 bylo ograniczone wzrostem deficytu budzetowego oraz polityka
redukowania kosztow obslugi dlugu w okresie 2000-01
i przerzucania ich na nastepne lata.
Ad 2 Wzrost relacji dlugu do PKB wynika glownie z duzego poziomu deficytow budzetowych,
wzrostu przewidywanych wyplat z tytulu gwarancji i poreczen,
spowolnienia tempa wzrostu PKB. Z projekcji przedstawionych w strategii
wynika, ze relacja panstwowego dlugu publicznego powiekszonego o kwote przewidywanych wyplat
z tytulu poreczen i gwarancji udzielonych przez podmioty sektora finansow publicznych
do PKB wzrosnie w 2003 powyzej 50,0%. Bedzie to oznaczac uruchomienie procedur ostroznosciowych
przewidzianych w ustawie o finansach publicznych.
Ad 3 Roznice miedzy dlugiem sektora general government (regulacje unijne) a panstwowym dlugiem publicznym
(regulacje polskie ) wynikaja z:
a) innego zakresu sektora general government i sektora finansow publicznych (OFE, Agencja Rynku Rolnego) -
wynikajacego z ESA-95 i ustawy o finansach publicznych,
b) innego zakresu przedmiotowego dlugu - dlug liczony zgodnie z regulacjami UE,
w przeciwienstwie do liczonego zgodnie z polskimi regulacjami,
nie obejmuje zobowiazan wymagalnych.
W polskim ustawodawstwie limity podstawowych relacji z zakresu dlugu publicznego
do PKB dotycza kategorii panstwowego dlugu publicznego powiekszonego o
przewidywane wyplaty z tytulu poreczen i gwarancji udzielonych przez
podmioty sektora finansow publicznych.
Dlug publiczny liczony zgodnie z regulacjami UE nie jest natomiast
powiekszany o tego typu przewidywane wyplaty.
Ad 4 Z poziomem dlugu i kosztami jego obslugi sa zwiazane ryzyka.
W Strategii dokonano analizy tych ryzyk w Polsce na tle krajow Unii Europejskiej
i wybranych krajow kandydujacych.
Ad 5 W strategii na lata 2003-05 przyjeto nastepujace cele:
1. Utrzymanie wielkosci dlugu publicznego na bezpiecznym poziomie (ponizej 55%).
Wymaga to scislej koordynacji srednioterminowej polityki fiskalnej i gospodarczej
oraz zarzadzania dlugiem publicznym.
2. Minimalizacja kosztow obslugi dlugu w dlugim horyzoncie czasu,
przy przyjetych ograniczeniach odnosnie do poziomu:
a) ryzyka refinansowania w walucie krajowej,
b) ryzyka kursowego i ryzyka refinansowania w walutach obcych,
c) ryzyka stopy procentowej,
d) ryzyka plynnosci budzetu panstwa,
e) pozostalych rodzajow ryzyka, w szczegolnosci ryzyka kredytowego i operacyjnego,
f) rozkladu kosztow obslugi dlugu w czasie.
Ad 6
2001 2002 2003 2004 2005 Panstwowy dlug publiczny powiekszony o kwote przewidywanych wyplat z tytulu poreczen i gwarancji a) w mld zl 311,6 370,1 411,7 444,1-456,4 464,2-489,3 b) w relacji do PKB 43,2% 49,8% 52,5% 52,7-54,2% 51,2-54,0
Z uwagi na wariantowe przedstawienie zalozen makroekonomicznych,
prognozy poziomu dlugu i kosztow obslugi sa rowniez prezentowane w dwoch wariantach.
Ad 7 Konieczne jest zwrocenie uwagi na kwestie zaciagania zobowiazan
przez poszczegolne grupy podmiotow sektora finansow publicznych,
szczegolnie na rozwiazanie problemu zadluzania sie samodzielnych
publicznych zakladow opieki zdrowotnej.
Ad 8 Najwazniejsze zagrozenia w realizacji strategii dotycza sytuacji
finansow panstwa, dynamiki wzrostu gospodarczego (czynniki wewnetrzne)
oraz oslabienia koniunktury miedzynarodowej (czynnik zagraniczny). Ich
wystapienie spowoduje wzrost relacji kosztow obslugi dlugu i poziomu
dlugu do PKB oraz wymusi koniecznosc zastosowania procedur ostroznosciowych
przy konstruowaniu budzetu panstwa i budzetow jednostek samorzadu terytorialnego
w kolejnych latach.
Ad 9 Realizacja strategii powinna zapewnic:
.utrzymanie w latach 2003-05 stosunku panstwowego dlugu publicznego powiekszonego o przewidywane wyplaty z tytulu
poreczen i gwarancji do PKB na poziomie nie przekraczajacym 55%. Uksztaltowanie sie relacji nieznacznie powyzej 50%
stworzy w latach nastepnych warunki do obnizenia jej ponizej tego progu,
.obnizenie w latach 2004-05 relacji kosztow obslugi dlugu do PKB,
.poprawe parametrow dlugu Skarbu Panstwa.
Z uwagi na wariantowe przedstawienie zalozen makroekonomicznych, prognozy poziomu dlugu i kosztow obslugi sa rowniez
prezentowane w dwoch wariantach.
Ad 7 Konieczne jest zwrocenie uwagi na kwestie zaciagania zobowiazan przez poszczegolne grupy podmiotow sektora
finansow publicznych, szczegolnie na rozwiazanie problemu zadluzania sie samodzielnych publicznych zakladow opieki
zdrowotnej.
Ad 8 Najwazniejsze zagrozenia w realizacji strategii dotycza sytuacji finansow panstwa, dynamiki wzrostu
gospodarczego (czynniki wewnetrzne) oraz oslabienia koniunktury miedzynarodowej (czynnik zagraniczny). Ich
wystapienie spowoduje wzrost relacji kosztow obslugi dlugu i poziomu dlugu do PKB oraz wymusi koniecznosc
zastosowania procedur ostroznosciowych przy konstruowaniu budzetu panstwa i budzetow jednostek samorzadu
terytorialnego w kolejnych latach.
Ad 9 Realizacja strategii powinna zapewnic:
.utrzymanie w latach 2003-05 stosunku panstwowego dlugu publicznego powiekszonego o przewidywane wyplaty z tytulu
poreczen i gwarancji do PKB na poziomie nie przekraczajacym 55%. Uksztaltowanie sie relacji nieznacznie powyzej 50%
stworzy w latach nastepnych warunki do obnizenia jej ponizej tego progu,
.obnizenie w latach 2004-05 relacji kosztow obslugi dlugu do PKB,
.poprawe parametrow dlugu Skarbu Panstwa.