Szczodra firma, czyli prezenty w koszty?

Czy przedsiębiorca, który rozdaje klientom prezenty reklamowe, może zaliczyć takie wydatki do kosztów uzyskania przychodów? 6 października br. w interpretacji indywidualnej wypowiedział się na ten temat Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sprawa o sygn. IPPB5/423-432/09-6/JC).

Czy przedsiębiorca, który rozdaje klientom prezenty reklamowe, może zaliczyć takie wydatki do kosztów uzyskania przychodów? 6 października br. w interpretacji indywidualnej wypowiedział się na ten temat Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sprawa o sygn. IPPB5/423-432/09-6/JC).

Spółka, której głównymi przychodami są dochody z najmu lokali w centrum handlowym, jako właściciel obiektu ma prawo organizować na jego terenie różnego rodzaju imprezy o charakterze promocyjnym. Są one najczęściej związane z rozdawaniem słodyczy, gadżetów oraz losowaniem nagród rzeczowych. Mają przyciągać klientów do centrum handlowego oraz do sklepów znajdujących się na jego terenie, co jest równoznaczne ze wzrostem dochodów spółki.

Dyrektor IS zaznaczył, że zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych określony wydatek można uznać za koszt, jeżeli wpływa na powstanie lub zwiększenie przychodu. Podkreślił również, że to do podatnika należy obowiązek wykazania związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym wydatkiem a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem bądź zabezpieczeniem źródła takiego przychodu.

Reklama

W interpretacji Dyrektor rozdzielił cel reprezentacji i reklamy. Podkreślił, że w przypadku reprezentacji wydatki mają stworzyć i utrwalić właściwy wizerunek firmy poprzez m.in. sposób podejmowania kontrahentów, wręczanie upominków czy też poczęstunek. Natomiast mówiąc o reklamie, mamy na myśli działania podmiotu gospodarczego, który w celu zachęcenia jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu swoich towarów lub usług poszerza ich wiedzę o danych towarach, usługach lub markach, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia na nie popytu.

Interpretacja wyraźnie wskazuje, że działania przedsiębiorcy - organizatora imprez o charakterze promocyjnym - mają na celu zwiększenie jej przychodów, co stanowi prawną podstawę zaliczenia wydatków na słodycze, gadżety firmowe oraz nagrody rzeczowe rozdawane klientom do kosztów uzyskania przychodów.

Określony wydatek można uznać za koszt, jeżeli wpływa na powstanie lub zwiększenie przychodu. Warto przy tym pamiętać, że to przedsiębiorca będzie musiał wykazać związek przyczynowo-skutkowy między poniesionym wydatkiem a przychodem uzyskanym z działalności.

Maciej Szulikowski, radca Prawny i Partner Zarządzający, Kancelaria Prawna M. Szulikowski i Partnerzy

Podstawa prawna:

Ustawa z dn. 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.

Ergo
Dowiedz się więcej na temat: firma | prezenty | wydatki | prezent` | przedsiębiorca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »