Uczciwość najważniejsza w biznesie

Aż 76 procent szefów firm uważa, że uczciwość powinna należeć do najważniejszych wartości dla biznesu - wynika z zakończonego wczoraj badania ankietowego przeprowadzonego przez On Board PR we współpracy z "Gazetą Prawną".

Co jest najważniejsze?

Managerowie, którzy wzięli udział w badaniu wskazali wartości, które ich zdaniem powinny stanowić drogowskaz w działalności firm w Polsce. Pod względem poglądów na to, które wartości są najważniejsze, szefowie polskich firm nie różnią się od szefów przedsiębiorstw zagranicznych. Mimo, że własne systemy wartości są w Polsce wdrażane ponad 3-krotnie rzadziej niz w innych krajach, pogląd na priorytetowe zagadnienia w biznesie jest podobny. Najważniejsza okazała się troska o jakość i satysfakcje klientów, która wybrało jako obowiązkowy składnik zestawu firmowych wartości ponad 80 procent badanych. Nieco dalej uplasowała się uczciwość, etyka, przejrzystość wybrana przez 76 procent managerów. Na miejscu trzecim znalazły się wiedza i profesjonalizm z wynikiem na poziomie 63 proc.

Reklama

Jakimi wartościami powinny kierować się firmy w Polsce?

Troska o jakość, satysfakcje klientów82%
Uczciwość, przejrzystość76%
Wiedza, profesjonalizm63%
Szacunek dla otoczenia, ludzi 48%
Innowacyjność, nowoczesność 46%
Zaangażowanie, pasja, radość z pracy 39%
Elastyczność, umiejetność dostosowania się do zmian rynkowych 35%
Odpowiedzialność społeczna 28%
Patriotyzm, wspieranie krajowej gospodarki 20%
Konkurencyjność, zwyciężanie na rynku 18%

Wartości polskich firm: inne?

Zestaw wartości, o które troszczą się firmy w różnych krajach jest w pewnym sensie funkcja wyobrażeń ich managerów o oczekiwaniach społecznych. Żeby przekonać się, czy szefowie firm w Polsce uważają, ze różnice miedzy Polska, a innymi krajami powinny rzutować na wartości, którymi się kierują, zadano pytanie na ten temat.

Jak się okazało, managerowie są dość silnie przekonani o tym, ze wybór priorytetowych wartości powinien wynikać z uwarunkowań kulturowych, charakteru społeczeństwa polskiego. Większość z nich (55 procent) deklaruje, ze najważniejsze wartości, którymi kierują się firmy w Polsce powinny być przynajmniej częściowo inne, niz te, o które troszczy się biznes w innych krajach.

Czy wartości, które powinny być najważniejsze dla firm w Polsce różnią się od wartości, o które powinny troszczyć się firmy w innych krajach?
Raczej nie, w większości są takie same - 38%
Raczej tak, częściowo - 31%
Tak, zdecydowanie - 24%
Zdecydowanie nie - 4% Nie mam opinii - 3%

Różne branże - różne wartosci?

Jak dowiodły badania Corporate Values Index 2006, firmy działające w różnych branżach często umieszczają w zestawach swoich wartości inne pojęcia. Zdaniem managerów na świecie, specyfika branżowa wymusza pewne różnice w określaniu wagi różnych zagadnień.

Często jednak, m.in. wraz ze wzrostem firm, wskazywane przez nie pojęcia ulegają jednak uogólnianiu tak, ze zdarza się, że różnice branżowe zupełnie się zacierają. W ramach przeprowadzonego badania zapytano managerów firm w Polsce o pogląd na tę sprawę.

Czy wartości, które firmy uznają za najważniejsze, powinny być takie same, niezależnie od branż, w których działają?
Tak, wszystkie firmy powinny kierować się tymi samymi wartościami - 36%
Tak, choć pewne różnice są naturalne - 39%
Nie, każda branża ma swoją specyfikę, choć oczywiście istnieją pewne elementarne wartości - 22%
Nie, każda branża rządzi się swoimi prawami - 1%
Nie mam opinii - 2%

Wartości w zarządzaniu i marketingu

Przedsiębiorstwa na świecie definiują własną tożsamość zarówno w kontekście konkurencyjności, jak i etyki działań. Jednym z najbardziej uniwersalnych i coraz popularniejszych narzędzi definiowania własnej tożsamości jest zestaw wartości firmowych (corporate values, core values). Wartości firmowe to najczęściej kilka słów-haseł (np. "Jakość" czy "Odpowiedzialność"), które przedsiębiorstwo wskazuje jako kluczowe w swojej działalności.

Wartości są jak kod genetyczny firmy - decydują o zachowaniu, wewnętrznych uwarunkowaniach i wizerunku organizacji. Odpowiednio zdefiniowane z jednej strony pomagają promować określone postawy pracowników (np. wskazanie, że w swoich decyzjach jakość powinni stawiać przed oszczędnością), ułatwiają rekrutację, a z drugiej - pomagają budować spójny z charakterem firmy wizerunek w jej otoczeniu.

Określenie zestawu wartości firmowych jest wynikiem dialogu miedzy zarządem firmy, pracownikami, klientami i kontrahentami. Każda z grup, której będą komunikowane, powinna uważać je za ważne i - co najistotniejsze - prawdziwe. Dobór zestawu firmowych wartości powinien wynikać z analizy otoczenia przedsiębiorstwa, głębszego spojrzenia na jego rzeczywisty charakter i prawdziwe cechy, wyróżniki rynkowe.

Wartości korporacyjne powinny być pomostem łączącym wizje i misje firmy, podstawa realizacji misji. Modelowy zestaw wartości jest tez próba spojrzenia w przyszłość - odpowiedzią na pytanie o cechy, które można przypisać firmie dziś i które można będzie przypisać jej jutro. Nawet najlepiej określony zestaw wartości firmowych będzie bezużyteczny, jeśli nie będzie wsparty odpowiednio przeprowadzonym wdrożeniem. Powinien znaleźć odzwierciedlenie praktycznie w każdej dziedzinie działania firmy, we wszystkich materiałach - w pytaniach rekrutacyjnych, w szkoleniach dla pracowników, w reklamach, w podejmowanych działaniach public relations.

Własny zestaw wartości jest dużym wyzwaniem dla przedsiębiorstwa, ale tez stanowi dla niego olbrzymia szanse - na wyższa konkurencyjność i biznesowy sukces.

Wartości dla biznesu (www.wartosci.pl) to wspólna inicjatywa kilku partnerów. Wśród nich jest On Board PR - opiekun merytoryczny programu oraz Konfederacja Pracodawców Prywatnych "Lewiatan". Partnerem programu jest też firma badawcza PBS DGA. Partnerem wspierającym "Wartości dla biznesu" jest firma reklamy zewnętrznej Clear Channel Poland. Patronami medialnymi przedsięwzięcia są "Gazeta Prawna", Radio PIN 102FM, magazyn "Brief" i Mediarun.pl.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: najważniejsze | procent | różnice | przedsiębiorstwa | firmy | W.E.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »