Ustanowienie taryfy celnej

Komitet przyjął i rekomendował Radzie Ministrów Projekt rozporządzenia Rady Mini-strów w sprawie ustanowienia Taryfy celnej, przedłożony przez ministra gospodarki.

Komitet przyjął i rekomendował Radzie Ministrów Projekt rozporządzenia Rady Mini-strów w sprawie ustanowienia Taryfy celnej, przedłożony przez ministra gospodarki.

Projekt ten przygotowano dlatego, że Polska jest zobowiązana do realizacji zobowiązań wy-nikających z członkostwa w Światowej Organizacji Handlu (WTO), umów o wolnym handlu z Unią Europejską, krajami EFTA i CEFTA oraz Litwą, Łotwą, Estonią, Izraelem, Wyspami Owczymi i Turcją.

Sposób, warunki i zakres stosowania stawek celnych, wykaz krajów i regionów oraz ogólne reguły interpretacji Nomenklatury Scalonej dostosowano do ustawodawstwa obowiązującego w UE.

W przedkładanym projekcie rozporządzenia RM przewiduje się też możliwość utrzymania korzystniejszych stawek celnych, jeśli były one stosowane w 2000 roku w odniesieniu do towarów objętych kontraktami podpisanymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia. Muszą być one jednak potwierdzone fakturami wystawionymi nie później niż w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, a towary muszą być zgłoszone do odprawy celnej w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Taka regulacja umożliwia niepo-garszanie warunków importu importerom, którzy podpisane w 2000 roku kontrakty muszą realizować w 2001 roku.

Reklama

Zmiany poziomów stawek celnych

Zgodnie z przyjętym harmonogramem liberalizacji ceł w ramach WTO oraz w związku z podpisanymi przez Polskę umowami o strefach wolnego handlu z UE, krajami EFTA, CEFTA, Litwą, Łotwą, Estonią, Izraelem, Wyspami Owczymi i Turcją, w 2001 roku nastąpi kolejna redukcja poziomu ceł na artykuły przemysłowe.

- W przypadku WTO nastąpi kolejna redukcja stawek celnych, konwencyjnych na tekstylia i produkty technologii informatycznej (ITA).

- Jeśli chodzi o towary pochodzące z UE oraz EFTY, nastąpi kolejna redukcja ceł na po-jazdy samochodowe. Ostatniej redukcji powinny ulec cła na paliwa, lecz z uwagi na sytu-ację rynkową regulację tę wprowadzono już w 2000 roku. Na pozostałe towary przemy-słowe obowiązywać będą zerowe stawki celne (od 1999 roku, a na wyroby stalowe od 2000 roku). Stawki celne na artykuły rolne importowane z UE pozostaną na tym samym poziomie co w roku 2000.

- Od stycznia 1999 roku na większość towarów pochodzących z krajów CEFTA obowiązują cła zerowe. Podobnie jak w przypadku UE, nastąpi kolejna redukcja ceł na pojazdy samocho-dowe. Ostatniej redukcji ceł powinny podlegać paliwa, ale regulację tę wprowadzono w 2000 roku. Na towary rolne utrzymano poziomy ceł wynikające z wynegocjowanych list A,B,C lub D umowy CEFTA. Wyjątkiem są wstrzymane koncesje rolne na skrobię i wyroby skrobiowe, koncentrat pomidorowy z Węgier, Czech i Słowacji oraz biały cukier importowany z Czech i Słowacji, a także mięso drobiowe i wieprzowe z Węgier.

- Od stycznia 2000 roku na większość towarów przemysłowych importowanych z Litwy, Łotwy, Izraela, Estonii i Wysp Owczych obowiązują zerowe stawki celne, z wyjątkiem po-jazdów samochodowych, na które od 1 stycznia 2001 roku przewidziany jest kolejny etap redukcji stawek celnych. Ostatniej redukcji powinny ulec cła na paliwa, ale regulację tę wprowadzono w 2000 roku. Wyjątek stanowią wstrzymane koncesje na koncentrat pomido-rowy pochodzący z Litwy z uwagi na nie przestrzeganie przez stronę litewską reguł pocho-dzenia towarów.

- W 2001 roku nastąpi kolejna redukcja ceł na towary pochodzące z Turcji. Ostatniemu eta-powi obniżki powinny ulec cła na paliwa, ale regulację tę wprowadzono w 2000 roku.

Niezależnie od zmian poziomu obciążeń celnych wynikających z zobowiązań traktatowych Polski, w Taryfie celnej na 2001 rok proponuje się redukcję ceł na niektóre towary przemy-słowe do poziomu zewnętrznych stawek UE lub też do poziomu zbliżonego. Dotyczy to m.in. towarów z branży chemicznej, drzewnej, elektronicznej i surowców do przemysłu lekkiego.

Pozostałe zmiany proponowane w Taryfie celnej na 2001 rok polegają na:

1. dodaniu nowych pozycji towarowych umożliwiających rozróżnienie wśród niektórych maszyn nowych i używanych,

2. wprowadzeniu cła minimalnego w wysokości 0,22 EURO/kg do stawki autonomicznej (20 proc.) na syrop cukrowy z jednoczesnym wycofaniem preferencyjnej stawki w wyso-kości 5 proc. w jego imporcie z Czech i Słowacji.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Czechy | redukcja | paliwa | stawki | towary | handel | Światowa Organizacja Handlu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »