VAT: Anulowanie faktur
Mimo, iż ustawa o VAT nie przewiduje anulowania, to w niektórych przypadkach czynność ta jest dopuszczalna.
Anulowanie faktury nie jest czynnością przewidzianą w obowiązujących przepisach. W praktyce dopuszcza się jednak możliwość anulowania faktury, pod warunkiem, że faktura taka nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Przez wprowadzenie faktury do obrotu prawnego należy rozumieć otrzymanie takiej faktury przez podmiot, który z faktu otrzymania faktury mógłby wyciągnąć określone konsekwencje prawne, np. dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z takiej faktury.
Należy pamiętać, iż faktura jest dokumentem stwierdzającym dokonanie sprzedaży. Jeżeli do realizacji umowy sprzedaży nie doszło, a wystawiono dokumenty ją potwierdzające (oryginał i kopia faktury VAT), wówczas dokumentów tych nie koryguje się. Gdy potencjalny nabywca nie otrzymał oryginału faktury, to powoduje to niemożność wystawienia mu faktury korygującej. W takim wypadku oryginał i kopię faktury VAT można anulować (np. przez dokonanie na nich odpowiednich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wydanie) i zachować w aktach.
Powyższa forma anulowania faktury VAT została przedstawiona w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 8 czerwca 1996 r. (Nr PP1-7201-220/95/ER), aktualnym również w nowym stanie prawnym. Zagadnienie to stało się również przedmiotem orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 19 grudnia 2000r. (III S.A. 171/99) stwierdził, że "(...) możliwość "anulowania" faktur (...), mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę "wycofania się" podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentom)".
Michał Zwyrtek