Wysokość długu publicznego 2003

Dług Skarbu Państwa w miesiącach styczeń - maj wyniósł 313,8 mld zł wobec 282,6 mld na koniec roku ubiegłego. Oznacza to wzrost o 10,3% (czyli w tempie ponad 2% miesięcznie).

Dług Skarbu Państwa w miesiącach styczeń - maj wyniósł 313,8 mld zł wobec 282,6 mld na koniec roku ubiegłego. Oznacza to wzrost o 10,3% (czyli w tempie ponad 2% miesięcznie).

Sytuacja taka spowodowana jest

większymi wydatkami budżetu na początku roku, związanymi ze zwrotem

nadpłaconych podatków oraz niższymi w pierwszym półroczu wpływami z

podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uwagę zwracają także

wyjątkowo niskie wpływy z prywatyzacji, do końca czerwca zrealizowano

bowiem tylko 680 mln wpływów wobec założonych do końca roku 6,6 mld zł.

W swoim wystąpieniu sejmowym 23.07. Prezes NBP L. Balcerowicz ocenił

na 49,5% spodziewaną relację długu publicznego do PKB na koniec br.

(Państwowy dług publiczny - PDP składa się z długu sektora rządowego i

Reklama

długu jednostek samorządu terytorialnego - JST).

Relacja podobna (48,6% -

49,3%), jednakże dla PDP powiększonego o kwotę przewidywanych wypłat

z tytułu gwarancji i poręczeń była prognozowana w ?Strategii zarządzania

długiem publicznym na l. 2002-2004? z listopada 2001 r.

Szacujemy, że relacja: państwowy dług publiczny powiększony o

gwarancje do PKB może wynieść 49-49,5% na koniec br. i nie przekroczy

progu 50%. Związane jest to m.in. z wysokim stanem lokat budżetowych

(9,7 mld zł), co pozwoli na znaczne obniżenie emisji papierów

skarbowych w drugim półroczu.

Na dzień dzisiejszy trudno oszacować

potencjalne przychody z prywatyzacji. Prawdopodobnie ukształtują się

one na poziomie nie niższym niż 2,5 mld zł (dotychczasowe wpływy to

700 mln zł i przewidywane wpływy na poziomie 1,75 mld ze sprzedaży

pakietu 25% akcji zakładów energetycznych grupy G-8). Obawy nasze

budzi możliwość przekroczenia w I poł. 2003r. progu 50%, a wobec

utrzymania wysokiego poziomu poręczeń i gwarancji (szacowanego na

wartość ok. 10,4 mld zł) i niskich wpływów z prywatyzacji (ok. 6 mld zł),

także próg 55% może zostać przekroczony w 2003r.

Ustawa o finansach

publicznych przewiduje trzy graniczne progi dla relacji PDP

powiększonego o gwarancje do PKB:

W przypadku osiągnięcia 50% wielkości zadłużenia w relacji do PKB,

RM jest zobowiązana do uchwalenia projektu ustawy budżetowej na lata

następne, w którym dotychczasowa relacja deficytu do dochodów budżetu

jest równa relacji z roku poprzedniego (obecnie jest to 27,6%).

Przy przekroczeniu progu 55% deficyt budżetowy musi zostać

zmniejszony do relacji zadeklarowanej przez ministra finansów w ustawie

budżetowej. Jednostki samorządu terytorialnego nie mogą się zadłużać

ponad wielkość określoną algorytmem, wg którego im wyższa jest relacja

PDP/PKB, tym bardziej zadłużenie musi zostać obniżone. Rada Ministrów

jest zobowiązana do przedstawienia Sejmowi programu uzdrowienia

finansów publicznych.

Po osiągnięciu progu 60% (który jest również jednym z kryteriów

konwergencji traktatu z Maastricht), oprócz zastosowania powyższych

procedur, rząd oraz JST nie mogą udzielać nowych poręczeń i gwarancji.

Ponadto od następnego roku w projekcie ustawy budżetowej na kolejny

rok nie zawiera się deficytu budżetu państwa.

analitycy PKO BP SA

PKO Bank Polski S.A.
Dowiedz się więcej na temat: relacja | PdP | dług | wysokość | PKB
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »