Zatrudnianie osób niepełnosprawnych

Rząd zajął negatywne stanowisko wobec sprawozdania Podkomisji Nadzwyczajnej dotyczącego rządowego projektu nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych...

Rząd zajął negatywne stanowisko wobec sprawozdania Podkomisji Nadzwyczajnej dotyczącego rządowego projektu nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych...

Rząd zajął negatywne stanowisko wobec sprawozdania Podkomisji Nadzwyczajnej dotyczącego rządowego projektu nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o podatku towarów i usług oraz o podatku akcyzowym wraz z autopoprawką (druki nr 1462 i 1462A) oraz komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (druk nr 1669).

Obowiązujący w Polsce system rehabilitacji zawodowej i wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych wymagał zmian wynikających z dostosowania do norm obowiązujących w Unii Europejskiej.

Reklama

W zaproponowanym przez rząd projekcie nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wprowadzono rozwiązania umożliwiające bardziej racjonalne wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na wspieranie zatrudniania tych osób. Intencją nowelizacji była również likwidacja nierówności wobec prawa tych pracodawców, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne, bez dotychczasowego podziału na zakłady pracy chronionej i pozostałych pracodawców.

Rząd uważa, że przedstawiony przez Podkomisję Nadzwyczajną projekt nie spełnia tych kryteriów. Jednym z poważniejszych zastrzeżeń jest likwidacja orzeczeń o stopniu niepełnosprawności osób do lat 16. W praktyce oznaczałoby to postawienie znaku równości między dzieckiem o bardzo poważnym stopniu niepełnosprawności (np. niedowład wszystkich kończyn), a dzieckiem ze schorzeniem o wiele lżejszym, np. alergicznym.

Nie do przyjęcia są również przepisy przywracające stan prawny sprzed 1 stycznia 2000 r. w zakresie ulg i innych zwolnień podatkowych. Takie ustawienie przepisów w dziedzinie rozliczeń zakładów pracy chronionej (zwolnienia i ulgi w podatkach pośrednich) stworzy możliwość nadużyć, sygnalizowanych wielokrotnie przez kontrole urzędów skarbowych. Ponadto w komisyjnym projekcie znalazło się zbyt wiele zapisów powodujących niejasności prawne i trudności interpretacyjne. Nie ma również korelacji niektórych zapisów z nowelizowanymi jednocześnie przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Podobne zastrzeżenia dotyczą zmian zaproponowanych w ustawie o podatku dochodowym - np. w dziedzinie zwolnień w zaliczkach na podatek dochodowy.

Kolejnym poważnym zastrzeżeniem jest niespełnienie przez projekt Podkomisji wymogu formalnego, którym jest podanie źródeł finansowania w przypadkach, gdy regulacje pociągają za sobą obciążenia dla budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. W tym przypadku budżet państwa musiałby pokrywać skutki zaproponowanych rozwiązań. Według wstępnych szacunków, z tytułu samych zwolnień w podatkach dochodowych dla zakładów pracy chronionej, wyniosłyby one ok. 1,7 mld zł, a winnych przedsiębiorstwach dalsze 150-200 mln zł w 2002 r.

W stanowisku rządu podkreślono, że z przedstawionych względów merytorycznych, jak i z dodatkowych skutków finansowych, wynikających z projektu, rząd wyraża negatywne stanowisko wobec tego projektu...

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: osoby niepełnosprawne | niepełnosprawna | rząd | niepelnosprawna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »