Rynek finansowy pod lupą

W dniu 14 listopada 2007 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Lech Kaczyński skierował do rozpatrzenia przez Sejm projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw.

W dniu 14 listopada 2007 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Lech Kaczyński skierował do rozpatrzenia przez Sejm projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw.

Potrzeba uchwalenia ustawy zmieniającej ustawę o nadzorze nad rynkiem finansowym i niektóre inne ustawy w zakresie opracowanym w wyżej wymienionym projekcie rządowym wynika z konieczności przesunięcia w czasie drugiego etapu budowy zintegrowanego nadzoru nad rynkiem finansowym, który to godnie z harmonogramem zawartym w obecnie obowiązującej ustawie miałby być zakończony do dnia 1 stycznia 2008 r.

Skutkiem tego mogłoby być istotne zakłócenie w stabilnym i ostrożnym sprawowaniu nadzoru nad rynkiem bankowym. Za konieczne należy również uznać stworzenie podstaw instytucjonalnych dla powołania Komitety Stabilności Finansowej oraz wprowadzenia modyfikacji w składzie organów nadzoru w celu zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności wykonywania czynności nadzorczych.

Reklama

Wniesiony przez prezydenta do sejmu projekt nowelizacji zakłada przesunięcie terminu przeniesienia nadzoru bankowego z NBP do Komisji Nadzoru Finansowego z 1 stycznia 2008 r. na 1 stycznia 2013 r. Dodatkowo w projekcie zostało przyjęte przesunięcie daty przeniesienia nadzoru bankowego, jak wniesiony przez rząd pod koniec sierpnia 2007 r. do Sejmu projekt nowelizacji. Niestety w związku ze skróceniem kadencji Sejm nie uchwalił tego projektu.

Ponadto zgodnie z projektem ustawy zmienia się skład Komisji Nadzoru Finansowego. Według projektu w jej skład wchodzą Przewodniczący, trzech Zastępców Przewodniczącego i czterech członków.

Członkami Komisji są Prezes Narodowego Banku Polskiego albo wyznaczony przez niego Wiceprezes Narodowego Banku Polskiego, minister właściwy do spraw instytucji finansowych albo jego przedstawiciel, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego bądź jego przedstawiciel oraz przedstawiciel Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Uzasadniono to faktem, iż w aktualnym stanie prawnym obu Zastępców Przewodniczącego powołuje oraz odwołuje Prezes Rady Ministrów - tylko na wniosek Przewodniczącego Komisji. Natomiast zważywszy na to, iż Komisja docelowo ma sprawować nadzór nad całym rynkiem finansowym uzasadnione jest przyznanie ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych oraz Prezesowi Narodowego Banku Polskiego prawa do wnioskowania kandydatów na stanowiska Zastępców Przewodniczącego Komisji.

W uzasadnieniu podkreślony został fakt, iż w lipcu 2005 roku Polska podpisała porozumienie Memorandum of Understanding, w którym przewidziana jest współpraca na wypadek wystąpienia kryzysu finansowego między bankami centralnymi, nadzorami bankowymi i ministrami finansów. Porozumienie to zakłada współprace zarówno na poziomie międzynarodowym w Unii Europejskiej jak również w poszczególnych krajach. W Polsce dokument ten został podpisany przez Ministra Finansów, Przewodniczącego KNB oraz Prezesa NBP.

W projekcie nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw w związku z wdrażaniem rozwiązań Nowej Umowy Kapitałowej, która określa m.in. metody lepszego zarządzania ryzykiem w bankach, uznano, iż bezpieczniejsze byłoby pozostawienie nadzoru w NBP do zakończenia procesu.

SerwisPrawa
Dowiedz się więcej na temat: NAD | rynki finansowe | ustawy | rynek finansowy | Sejm RP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »