Zmiana terminu odliczania VAT z tytułu importu usług

Zmiana terminu odliczania VAT z tytułu importu usług, polegająca na określeniu tego momentu jako pierwszy miesiąc po miesiącu, w którym powstał obowiązek z tego tytułu, z tym że w przypadku zakładów pracy chronionej lub zakładów aktywności zawodowej obniżenie podatku następowałoby w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu usług.

Zmiana terminu odliczania VAT z tytułu importu usług, 
polegająca na określeniu tego momentu jako pierwszy miesiąc po 
miesiącu, w którym powstał obowiązek z tego tytułu, z tym że w 
przypadku zakładów pracy chronionej lub zakładów aktywności 
zawodowej obniżenie podatku następowałoby w miesiącu, w którym 
powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu usług.

Obecnie importerzy usług odliczają podatek z tego tytułu w 

rozliczeniu za ten sam miesiąc, w którym powstał obowiązek

podatkowy. Kwoty podatku należnego i naliczonego są zatem

wyzerowane. Jest to wykorzystywane przy okazji transferowania

środków za granicę w związku z tzw. importem usług i unikaniem

płacenia podatku dochodowego w kraju. Operacje te nie powodują

praktycznie żadnego realnego obciążenia podatkami pośrednimi.

Przesunięcie terminu odliczania zmieni tę sytuację i umożliwi

organom podatkowym kontrolę podmiotów dokonujących takich

Reklama

transferów.

12. Zmiana terminu odliczania VAT w przypadku stosowania w 

imporcie towarów procedury uproszczonej, o której mowa w art. 80

par. 1 pkt 3 Kodeksu celnego (wpis do rejestru).

Obecnie importerzy stosujący ww. procedurę uproszczoną odliczają

podatek z tytułu importu towarów w rozliczeniu za miesiąc, w 

którym otrzymują zgłoszenie celne uzupełniające, a nie za miesiąc,

w którym dokonują wpisu do rejestru. Uwzględniając to, że

podatnicy ci płacą należności w ciągu 7 dni od dokonania wpisu do

rejestru, uzasadnione jest, aby za ten właśnie miesiąc mogli

odliczać podatek.

13. Uściślenie przepisów art. 21 ust. 5, zgodnie z którymi zwrot

podatku jest dokonywany bez ograniczeń, m.in. w sytuacji, gdy jest

uzasadniony charakterem działalności podatnika lub jej

sezonowością. Zgodnie z projektem ustawy, przepis ten odnosiłby

się do przypadków, gdy wysokość zwrotu byłaby uzasadniona:

a) sezonowością produkcji rolnej, w tym również sezonowością

zakupu (skupu) produktów rolnych i sezonowością produkcji rolno-

spożywczej,

b) odliczaną od podatku kwotą akcyzy, naliczoną przy nabyciu lub

imporcie wyrobów akcyzowych.

14. Wprowadzenie ograniczeń w uzyskiwaniu zwrotu podatku z urzędu

skarbowego poprzez wydłużenie terminu zwrotu do 60 dni, a dla

rzetelnych podatników ? do 40 dni. Zachowany zostałby 25-dniowy

termin zwrotu dla tych podatników, którzy dokonali zapłaty kwoty

należności łącznie z podatkiem bezpośrednio na rzecz sprzedawcy.

Powyższa zmiana wynika z tego, że w Polsce ? w porównaniu z 

krajami UE ? obowiązują najkrótsze terminy zwrotu podatku VAT,

które uniemożliwiają urzędom skarbowym weryfikację prawidłowości

wykazanych kwot zwrotu przez podatników.

Wydłużenie terminu zwrotu wyeliminuje przypadki wyłudzania kwot

oraz umożliwi organom podatkowym dokonywanie krzyżowych kontroli

podatników w sytuacjach budzących wątpliwości. Takiej możliwości

nie daje termin 25-dniowy.

Zmiana ma również na celu eliminację nieprawidłowości związanych

z wypłacaniem z budżetu kwot podatku, które nie zostały przez

sprzedawców wpłacone do budżetu z uwagi na istniejące zatory

płatnicze.

15. Uściślenie przepisów dotyczących kas rejestrujących poprzez

wyraźne wskazanie, że z budżetu dofinansowany jest jedynie zakup

tzw. pierwszych kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia

ewidencjonowania.

16. Umożliwienie podatnikom odliczania podatku naliczonego w 

dłuższym niż obecnie okresie (przez korektę swoich zobowiązań).

Obecnie obowiązujące przepisy nie dają podatnikowi możliwości

odliczenia podatku wynikającego z faktur lub dokumentów celnych,

jeśli nie dokonał on tego w miesiącu otrzymania tych dokumentów

lub w miesiącu następnym.

W projekcie założono, że jeśli podatnik nie dotrzymał tych

terminów, to ma prawo odliczyć podatek z takiej faktury lub

dokumentu celnego przez korektę deklaracji. Mogłoby to nastąpić w 

ciągu roku pod warunkiem, że należność wynikająca z takiej faktury

została zapłacona.

W późniejszym okresie ? nie dłuższym jednak niż 5 lat - korekta

mogłaby być dokonana tylko w przypadku potwierdzenia faktury przez

sprzedawcę.

Korekty byłyby możliwe jedynie w przypadku, gdy nie wszczęto

kontroli u podatnika.

17. Dostosowanie przepisów do wymogów Konstytucji RP.

18. Zmiany w podatku akcyzowym.

Założono zmianę dotyczącą kształtowania podstawy opodatkowania w 

imporcie wyrobów akcyzowych w celu wprowadzenia analogicznych

zasad jak przy kształtowaniu podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

Polega to na włączeniu do podstawy opłat i należności, pobieranych

przez organy celne, oraz niektórych usług związanych z dowozem

towarów do miejsca przeznaczenia w kraju, jeżeli ich wartość nie

powiększyła wartości celnej towaru. Zaproponowano również zmiany w 

załączniku nr 6 do ustawy z 8 stycznia 1993 roku o podatku od

towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. W efekcie energia

elektryczna objęta będzie wykazem wyrobów akcyzowych.

Opodatkowanie 1 Kwh energii elektrycznej akcyzą w wysokości 1

grosza zapewni wzrost wpływów budżetowych o ok. 1,2 mld zł w skali

roku, a przy 2 groszach o - 2,4 mld zł.

Ustawa wprowadza również techniczną zmianę polegającą na

zwolnieniu podatników, którzy nie płacą podatku akcyzowego, z 

obowiązku składania deklaracji podatkowej.

x x x

KRM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez

ministra finansów Projekt ustawy o zwrocie osobom fizycznym

niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Projekt ustawy dotyczy zwrotu części wydatków poniesionych przez

osoby fizyczne w związku z:

- nabyciem lokalu lub budynku mieszkalnego;

- rozbudową lub nadbudową budynków przeznaczonych na cele

mieszkaniowe;

- otrzymaniem przydziału spółdzielczego lub własnościowego prawa

do lokalu spółdzielczego.

Przepisy projektowanej ustawy określają, że osoba fizyczna może

ubiegać się o kwotę równą ok. 68 proc. kwoty podatku zawartego w 

cenie nabywanego lokalu (budynku, inwestycji budowlanej na cele

mieszkaniowe itp.), bądź w związku z ustanowieniem na rzecz

członków spółdzielni prawa do lokalu lub odrębnej jego własności.

Kwota, o której mowa, jest różnicą pomiędzy kwotą podatku, jaka

wynika z zastosowania 22 proc. stawki VAT (15 punktów

procentowych). Należy dodać, że do końca 2001 roku materiały

budowlane oraz budynki mieszkalne podlegają opodatkowaniu według 7

proc. stawki VAT.

Zwrot wydatków przysługiwałby w sytuacji, gdy od daty uzyskania

pozwolenia na budowę do daty oddania budynku do użytkowania nie

upłynęło więcej niż 3 lata. Maksymalna kwota ulgi ograniczona

została do kwoty stanowiącej iloczyn powierzchni użytkowej lokalu

mieszkalnego (nie większej niż 100 m kw. ) i średniej ceny

rynkowej na 1 m kw.

Wnioskodawcy szacują, że w 2002 r. z tej formy ulgi skorzysta ok.

10 ? 15 tys. osób, a kwoty zwrotu wyniosą odpowiednio 223 ? 335

mln zł.

x x x

4. KRM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez

ministra finansów Projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach

do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego

transportu zbiorowego.

Aktualny system funkcjonowania ulg w przejazdach środkami

publicznego transportu zbiorowego opiera się na dwóch kryteriach:

- w transporcie kolejowym ulgi pokrywa się z dotacji

przedmiotowej, której stawki są corocznie określane przez ministra

finansów w postaci rozporządzenia;

- w transporcie autobusowym przewoźnicy mają obowiązek honorowania

bezpłatnych i ulgowych przejazdów osób uprawnionych, budżet

państwa natomiast jest zobowiązany do uzupełnienia im ubytku

wpływów.

Takie rozwiązanie oznacza, że budżet państwa nie może weryfikować

zapłat za rachunki przedstawiane przez przewoźników autobusowych.

W latach 1999-2001 wydatki budżetowe na ten cel wzrosły aż

trzykrotnie. Zmiana przepisów w tej dziedzinie jest więc konieczna.

W projektowanej nowelizacji ustawy uwzględniono również zmiany

organizacyjne dotyczące przewoźników, w tym szczególnie PKP SA.

Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie w miejsce dotychczasowych

biletów bezpłatnych ? biletów z ulgą 78 proc., a w przypadku

biletów z 50 proc. ulgą - odpowiednio 37 proc. Zmiana ta jest

uzasadniona potwierdzoną przez kontrole opinią, że najczęstszym

źródłem nadużyć jest sprzedaż biletów bezpłatnych, które w 

transporcie kolejowym nie są w ogóle rejestrowane i 

ewidencjonowane. Podobnie jest w transporcie autobusowym ?

przewoźnik, wystawiając bilet bezpłatny, otrzymuje z budżetu

państwa równowartość ceny tego biletu, bez ponoszenia dodatkowych

kosztów, jest więc tym samym bezpośrednio zainteresowany w 

wystawianiu ich w maksymalnej ilości.

Wprowadzenie biletów z 78 proc. ulgą zamiast dotychczasowych

bezpłatnych biletów zobliguje przewoźników do wprowadzania kwoty

pobranej do kasy oraz do odprowadzania podatku VAT od ceny

sprzedanego biletu. Pozwoli to ograniczyć dotychczasowe

nieprawidłowości i nadużycia.

Ze względu na specyfikę pracy służb mundurowych pozostawiono im

ulgę 100 proc. obowiązującą wyłącznie w przejazdach koleją.

Natomiast żołnierze odbywający niezawodową służbę wojskową (z

wyjątkiem służby okresowej i nadterminowej) będą uprawnieni do

korzystania z ulgi do 78 proc.

Kolejna zmiana przepisów wiąże się z tym, że ulgi wprowadzone

przez przewoźników nie mogą pokrywać się ani stanowić krotności

ulg ustawowych. To rozwiązanie wyeliminuje możliwość domagania się

zwrotu dotacji do ulg wprowadzonych przez przewoźników, ponieważ

będą oni mieli obowiązek stosowania kas rejestrujących, co

skutecznie zapobiegnie wydrukowaniu w miejsce pełnopłatnego biletu

dwóch biletów ulgowych.

x x x

KRM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez

ministra gospodarki Projekt rozporządzenia prezesa Rady Ministrów

w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń wzorów przemysłowych.

Ustawa z 30 czerwca 2000 roku Prawo własności przemysłowej

zobowiązuje prezesa Rady Ministrów do określenia szczegółowych

wymogów, jakim powinno odpowiadać zgłoszenie wzoru przemysłowego

oraz szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń.

W rozporządzeniu określono je tak, by nie powodowały

niepotrzebnych utrudnień. Szczegółowo sprecyzowano przebieg

załatwiania sprawy w Urzędzie Patentowym. Sformułowano wymogi

dotyczące podania i opisu wzoru przemysłowego. Określono wszelkie

czynności Urzędu Patentowego, związane z procedurą rozpatrywania

zgłoszenia wzoru przemysłowego.

Opracowano alfabetyczny wykaz klas oraz towarów, bowiem Urząd

Patentowy decydując o rejestracji wzoru przemysłowego,

jednocześnie przyporządkowuje go do odpowiedniej klasy. Wykazy

klas oraz towarów są zgodne z międzynarodową klasyfikacją wzorów

przemysłowych.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »