Zmiana ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów
KRM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra finansów Projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.
Aktualny system funkcjonowania ulg w przejazdach środkami
publicznego transportu zbiorowego opiera się na dwóch kryteriach:
- w transporcie kolejowym ulgi pokrywa się z dotacji
przedmiotowej, której stawki są corocznie określane przez ministra
finansów w postaci rozporządzenia;
- w transporcie autobusowym przewoźnicy mają obowiązek honorowania
bezpłatnych i ulgowych przejazdów osób uprawnionych, budżet
państwa natomiast jest zobowiązany do uzupełnienia im ubytku
wpływów.
Takie rozwiązanie oznacza, że budżet państwa nie może weryfikować
zapłat za rachunki przedstawiane przez przewoźników autobusowych.
W latach 1999-2001 wydatki budżetowe na ten cel wzrosły aż
trzykrotnie. Zmiana przepisów w tej dziedzinie jest więc konieczna.
W projektowanej nowelizacji ustawy uwzględniono również zmiany
organizacyjne dotyczące przewoźników, w tym szczególnie PKP SA.
Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie w miejsce dotychczasowych
biletów bezpłatnych ? biletów z ulgą 78 proc., a w przypadku
biletów z 50 proc. ulgą - odpowiednio 37 proc. Zmiana ta jest
uzasadniona potwierdzoną przez kontrole opinią, że najczęstszym
źródłem nadużyć jest sprzedaż biletów bezpłatnych, które w
transporcie kolejowym nie są w ogóle rejestrowane i
ewidencjonowane. Podobnie jest w transporcie autobusowym ?
przewoźnik, wystawiając bilet bezpłatny, otrzymuje z budżetu
państwa równowartość ceny tego biletu, bez ponoszenia dodatkowych
kosztów, jest więc tym samym bezpośrednio zainteresowany w
wystawianiu ich w maksymalnej ilości.
Wprowadzenie biletów z 78 proc. ulgą zamiast dotychczasowych
bezpłatnych biletów zobliguje przewoźników do wprowadzania kwoty
pobranej do kasy oraz do odprowadzania podatku VAT od ceny
sprzedanego biletu. Pozwoli to ograniczyć dotychczasowe
nieprawidłowości i nadużycia.
Ze względu na specyfikę pracy służb mundurowych pozostawiono im
ulgę 100 proc. obowiązującą wyłącznie w przejazdach koleją.
Natomiast żołnierze odbywający niezawodową służbę wojskową (z
wyjątkiem służby okresowej i nadterminowej) będą uprawnieni do
korzystania z ulgi do 78 proc.
Kolejna zmiana przepisów wiąże się z tym, że ulgi wprowadzone
przez przewoźników nie mogą pokrywać się ani stanowić krotności
ulg ustawowych. To rozwiązanie wyeliminuje możliwość domagania się
zwrotu dotacji do ulg wprowadzonych przez przewoźników, ponieważ
będą oni mieli obowiązek stosowania kas rejestrujących, co
skutecznie zapobiegnie wydrukowaniu w miejsce pełnopłatnego biletu
dwóch biletów ulgowych.
x x x
KRM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez
ministra gospodarki Projekt rozporządzenia prezesa Rady Ministrów
w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń wzorów przemysłowych.
Ustawa z 30 czerwca 2000 roku Prawo własności przemysłowej
zobowiązuje prezesa Rady Ministrów do określenia szczegółowych
wymogów, jakim powinno odpowiadać zgłoszenie wzoru przemysłowego
oraz szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń.
W rozporządzeniu określono je tak, by nie powodowały
niepotrzebnych utrudnień. Szczegółowo sprecyzowano przebieg
załatwiania sprawy w Urzędzie Patentowym. Sformułowano wymogi
dotyczące podania i opisu wzoru przemysłowego. Określono wszelkie
czynności Urzędu Patentowego, związane z procedurą rozpatrywania
zgłoszenia wzoru przemysłowego.
Opracowano alfabetyczny wykaz klas oraz towarów, bowiem Urząd
Patentowy decydując o rejestracji wzoru przemysłowego,
jednocześnie przyporządkowuje go do odpowiedniej klasy. Wykazy
klas oraz towarów są zgodne z międzynarodową klasyfikacją wzorów
przemysłowych.