Zasada walczy o przetrwanie

Grupa Zasada, której okrętami flagowymi są Jelcz i Autosan, próbuje wyjść z finansowych tarapatów.

Grupa Zasada, której okrętami flagowymi są Jelcz i Autosan, próbuje wyjść z finansowych tarapatów.

Sprzedaje zbędny majątek i zwalnia ludzi. Liczy też na pomoc państwa. Utrzymujące się na krajowym rynku załamanie sprzedaży samochodów dotknęło nie tylko producentów samochodów osobowych, ale również pojazdów użytkowych.

Według analiz Ministerstwa Gospodarki, od kilku lat obserwowany jest poważny wzrost importu pojazdów używanych przy jednoczesnym spadku produkcji nowych. Sytuacja ta negatywnie odbija się na największych polskich producentach - firmach Autosan i Jelcz, należących do grupy Zasada.

Zdaniem resortu, spółki te, nie związane z branżowymi inwestorami - jak się wydaje bez wsparcia finansowego, a przede wszystkim technologicznego, nie są w stanie w dłuższej perspektywie utrzymać się na rynku (...).

Reklama

Resort liczy się również z możliwością upadku słabszego z tej dwójki Jelcza. Tą analizą jest oburzony Franciszek Gaik, prezes Zasady. To od ministra gospodarki oczekujemy, aby przeanalizował przyczyny tej sytuacji i nie dopuścił do pogarszania się sytuacji producentów samochodów użytkowych. Dlaczego pomoc może uzyskać Daewoo-FSO, a Jelcz nie?

Obie firmy mają taki sam status, a Skarb Państwa podobną wielkość udziałów - mówi szef grupy Zasada.

Motobezrobocie - Podkreśla jednak, że mimo problemów z napływem złomu z zagranicy, uzyskaniem kredytu, przejawami nieuczciwej konkurencji czy brakiem pieniędzy w PKS i samorządach lokalnych na odnowienie taboru autobusowego, grupa Zasada nie czeka z założonymi rękami. Stara się samodzielnie walczyć o przetrwanie. Niestety, jedną z dróg prowadzących do tego jest dalsze ograniczanie zatrudnienia.

Jeśli sytuacja nie poprawi się i nie zostaną wprowadzone ostrzejsze normy techniczne w imporcie, do końca tego roku w spółce Jelcz Autobusy liczba zatrudnionych spadnie z 650 do poniżej 500 osób. W spółce produkującej samochody ciężarowe zmiany będą niewielkie - ze 160 pracowników do końca roku zostanie około 150.

Więcej osób będzie musiało odejść z Autosana, którego 1300-osobowa załoga zmniejszy się o 300-350 pracowników - mówi Franciszek Gaik.

Wyprzedaż...Grupa ogranicza również koszty poprzez pozbywanie się zbędnego majątku.

Niestety, tereny Jelcza nie są Mekką dla inwestorów - szczególnie że nie powiodły się kolejne próby włączenia ich do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Na razie z dużych firm działalność ulokowała tu jedynie firma Ronal, producent felg aluminiowych. Natomiast dwa miesiące temu udało się włączyć 14 ha nieruchomości przemysłowych Autosana do SSE Europark Mielec. Pojawiło się zainteresowanie niektórych inwestorów wykorzystaniem tej części majątku - informuje szef Zasady....i reorganizacja

W grupie prowadzona jest również konsolidacja. Już od kilku miesięcy działa spółka Polskie Autobusy, która ma skoordynować działania reklamowe, marketingowe i promocyjne części autobusowej grupy. Zajmuje się ona również pozyskiwaniem środków na produkcję autobusów Jelcz i Autosan. Od kilku miesięcy spółka pracuje intensywnie nad uruchomieniem wraz z rosyjskim partnerem montowni autobusów i trolejbusów w Kaliningradzie.

Obecnie kończy się tam budowa hali fabrycznej. Montaż może ruszyć w czwartym kwartale tego roku - twierdzi prezes Gaik.

Pierwotnie zapowiadano uruchomienie montażu w końcu maja.

Szef Zasady przypomina też, że niemal zakończono zniesienie wzajemnej konkurencji między Jelczem a Autosanem. Jelcz skupi się na produkcji autobusów miejskich, a Autosan - międzymiastowych i turystycznych.

Bez inwestora - Zdaniem MG, spadek sprzedaży samochodów użytkowych w Europie i obecność na polskim rynku wszystkich największych producentów, nie wskazują na to, by firma Zasada była w stanie pozyskać partnera branżowego dla swoich zakładów. Według MG, kondycja spółek autobusowych grupy oraz perspektywy rozwoju rynku nie zachęcają też partnerów finansowych do aktywniejszego angażowania się w spółki grupy Zasada. Pośrednio potwierdza to sam prezes Gaik.

Napłynęło kilka zapytań ofertowych. Są one poważnie analizowane dodaje Franciszek Gaik.

Co prawda, sprzedaż autobusów i ciężarówek jest mniejsza od zakładanej, ale dobre wyniki notuje wiele innych spółek wchodzących w skład grupy Zasada.

Rozwijają się nasze firmy transportowe. Dobrze idzie sprzedaż mercedesów i usługi serwisowe. Nadal też inwestujemy. Pod koniec roku ma być gotowe zorganizowane przez nas dla DaimleraChryslera centrum regionalne w Sosnowcu - konkluduje Franciszek Gaik.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: Autosan | przetrwanie | Jelcz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »