ORANGEPL (OPL): Zwięzła Ocena sytuacji Grupy TP za 2005 - raport 41

Raport bieżący nr 41/2006

Podstawa prawna:

Art. 56 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ofercie - informacje poufne

Zarząd Telekomunikacji Polskiej S.A. ("TP S.A.", "Spółka") przekazuje niniejszym treść uchwały Rady Nadzorczej TP S.A. z dnia 31 marca 2006 r. w sprawie przyjęcia Oceny sytuacji Grupy TP za rok 2005.

OCENA SYTUACJI GRUPY TP W 2005 ROKU, PRZYGOTOWANA PRZEZ RADĘ NADZORCZĄ SPÓŁKI

Niniejsza ocena sytuacji TP S.A. w 2005 roku została sporządzona przez Radę Nadzorczą zgodnie z zasadą 18 Dobrych praktyk w spółkach publicznych, wprowadzonych przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie i przyjętych przez Spółkę. Ocena ta jest oparta na wynikach finansowych Spółki w 2005 roku, a także informacjach uzyskanych przez Radę Nadzorczą w trakcie wypełniania przez nią obowiązków statutowych.

Reklama

W 2005 roku, działalność Rady Nadzorczej koncentrowała się na następujących zagadnieniach:

â�˘Obecny i przyszły wizerunek Grupy TP wśród klientów

â�˘Wyniki finansowe i operacyjne Grupy TP

â�˘Mechanizmy kontroli wewnętrznej i podejście do zarządzania ryzykiem w Grupie TP

â�˘Kontakty Grupy TP ze środowiskiem inwestorów

â�˘Pozycja Grupy TP w ramach otoczenia regulacyjnego w Polsce

â�˘Strategia Grupy TP dla dalszych sukcesów w warunkach rosnącej konkurencji

Działalność operacyjna Grupy TP

W 2005 roku Zarząd TP przedstawił i wdrożył szereg istotnych inicjatyw, a w szczególności:

1.Program TP Change

2.Zmiana marki Idea na Orange

3.Nabycie pozostałych udziałów w PTK Centertel

Rada Nadzorcza, korzystając z pomocy swoich komitetów oraz członków niezależnych (których począwszy od WZA w 2005 roku jest czterech), aktywnie włączyła się w proces oceny najważniejszych spośród podejmowanych inicjatyw, mając przy tym na uwadze interes wszystkich akcjonariuszy Grupy TP. Ponadto Rada Nadzorcza sprawowała nadzór nad realizacją celów operacyjnych i finansowych Grupy TP, analizując na posiedzeniach kwartalnych przekazywane przez Zarząd sprawozdania, a także â�� poprzez Komitet Audytowy â�� monitorując i sprawdzając wykonywanie przez Zarząd obowiązków w zakresie kontroli, zarządzania ryzykiem i wykonania budżetu.

W 2005 roku, TP zachowała pozycję lidera na rynku telefonii stacjonarnej, jednak w związku z postępującą liberalizacją utrzymywała się presja na przychody Spółki z usług telefonii stacjonarnej, wynikająca zarówno ze zjawiska wypierania telefonii stacjonarnej przez komórkową jak i utraty przez TP udziałów w rynku oraz niższych cen za połączenia. Doceniając znaczenie tych zagrożeń oraz pragnąc dodatkowo usprawnić realizację celów budżetowych, wzmocnić mechanizmy kontroli wewnętrznej oraz poprawić perspektywy rynkowe, Rada Nadzorcza podjęła pod koniec roku decyzję o wzmocnieniu Zarządu Spółki. W szczególności Rada Nadzorcza miała na uwadze ściślejszą realizację celów budżetowych oraz wzmocnienie mechanizmów kontrolnych w Spółce.

Jednocześnie Rada Nadzorcza dostrzega, że segment przesyłu danych TP (obejmujący także dostęp do Internetu) zyskuje coraz większe znaczenie w obszarze telefonii stacjonarnej, a udział segmentu telefonii komórkowej w łącznych przychodach Grupy TP stale rośnie.

Wdrożenie programu TP Change

W 2005 roku Grupa TP nadal realizowała program "TP Change" (którego celem jest przeorganizowanie całej działalności Grupy zgodnie z zasadą ukierunkowania na klienta), tworząc trzy nowe dywizje: Usługi dla Domu (usługi głosowe telefonii stacjonarnej oraz usługi dostępu do Internetu dla klientów indywidualnych), Usługi dla Biznesu (usługi telefonii stacjonarnej, telefonii komórkowej i przesyłu danych dla klientów instytucjonalnych i kluczowych) oraz Obsługa i Sprzedaż (w ramach tej dywizji zostały skoncentrowane wszystkie funkcje związane z kontaktami z klientami). Ponadto TP rozpoczęła proces integracji Pionu Informatyki oraz Pionu Sieci w jedną strukturę organizacyjną.

Ze względu na potencjalne korzyści z konwergencji operacyjnej, Rada Nadzorcza uznaje powyższe działania za istotny etap w dalszym umacnianiu więzi Grupy TP z klientami.

Telefonia stacjonarna

Rada Nadzorcza z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2005 roku TP wdrożyła z powodzeniem szereg programów lojalnościowych i służących utrzymaniu klientów. Grupa TP kontynuowała działania zmierzające do zastąpienia zmiennych przychodów z ruchu stałymi opłatami abonamentowymi â�� na koniec 2005 roku z nowych planów taryfowych korzystało ponad 3,5 mln abonentów. Ponadto, Rada Nadzorcza dostrzega działania podejmowane przez Grupę TP na rynku biznesowym w celu zachęcenia klientów do przechodzenia na plany z wyższym abonamentem miesięcznym i usługami dodanymi.

Grupa poświęciła dużo czasu i zasobów na rzecz rozwoju rynku usług szerokopasmowych w Polsce â�� przykładowo, ponad 80% łączy stacjonarnych TP umożliwia obecnie świadczenie usług ADSL. Udział tego segmentu w łącznych przychodach Grupy zwiększył się w 2005 roku o 71% (w stosunku do stanu na koniec 2004 roku).

W 2005 roku nastąpiła stabilizacja systemu telefonicznej obsługi klientów (CRM), który był przedmiotem uwagi Rady Nadzorczej od 2004 roku (i był w tym okresie regularnie monitorowany). W 2005 roku osiągnięto najważniejsze cele dotyczące systemu telefonicznej obsługi klientów (CRM), przy czym ogólny wskaźnik zadowolenia osiągnął na koniec roku 61,5%, co oznaczało 8,5% wzrost rok do roku. Równolegle kontynuowano proces budowy własnej nowoczesnej sieci Salonów Sprzedaży TP, co sprzyja promowaniu wizerunku Grupy jako przyjaznej dla klientów.

Rada Nadzorcza była także informowana na bieżąco o podejmowanych przez TP istotnych działaniach na rzecz rozwoju usług transmisji danych adresowanych do klientów biznesowych. Działania te obejmowały między innymi uruchomienie we współpracy z Equant usługi IP VPN, która zapewnia elastyczną i niezawodną infrastrukturę sieciową do zintegrowanej transmisji danych, głosu i obrazu.

Telefonia komórkowa

Rada Nadzorcza ze szczególną uwagą monitorowała rozwój działalności Spółki w segmencie telefonii komórkowej (szczególnie w kontekście negatywnych tendencji w zakresie przychodów z usług telefonii stacjonarnej), analizując potencjalne przyszłe trendy w zakresie konwergencji usług. Rada Nadzorcza z zadowoleniem zauważa, że w warunkach rosnącej konkurencji, PTK Centertel utrzymała pozycję lidera w zakresie nowoczesnych rozwiązań, konkurując z innymi operatorami nie tylko pod względem cen, lecz przede wszystkim pod względem przejrzystych oraz elastycznych struktur taryfowych. Dzięki temu PTK Centertel utrzymała drugą pozycję w segmencie telefonii komórkowej (pod względem liczby klientów), osiągając wzrost przychodów powyżej średniej rynkowej. W 2005 roku PTK Centertel utrzymała także pozycję lidera w dziedzinie bezprzewodowego dostępu do Internetu i uruchomiła sieć UMTS, która umożliwia świadczenie usług telefonii komórkowej trzeciej generacji (3G).

W drugiej połowie 2005 roku, Rada Nadzorcza wspierała działania Spółki, których celem było stworzenie solidnych podstaw do budowania pozycji operatora zintegrowanego. W tym okresie:

â�˘zakończono proces zmiany marki w segmencie telefonii komórkowej na Orange (przy zaangażowaniu Komitetu Audytowego, którego niezależni członkowie, wspierani przez zewnętrznego konsultanta, uczestniczyli w ocenie umów licencyjnych);

â�˘dokonano zakupu pozostałych 34% udziałów w PTK Centertel (przy czym niezależni członkowie Rady Nadzorczej, wspierani przez doradców w dziedzinie bankowości inwestycyjnej, uczestniczyli w ocenie warunków tej transakcji, a następnie stworzyli komitet ad hoc, który przedstawił Radzie Nadzorczej stanowisko w sprawie transakcji).

Zmiana marki z Idea na Orange

Zdaniem Rady Nadzorczej, można obecnie stwierdzić, że dokonana we wrześniu 2005 roku zmiana marki na Orange walnie przyczyniła się do umocnienia pozycji rynkowej PTK Centertel. Imprezy w całym kraju, towarzyszące wprowadzeniu nowej marki, cieszyły się dużą popularnością wśród klientów PTK Centertel; kolejnym ważnym krokiem jest też wprowadzenie nowego wystroju 1300 punktów sprzedaży. Na koniec grudnia 2005 roku spontaniczna rozpoznawalność marki Orange â�� potwierdzona niezależnie â�� wyniosła 44,5%. Pod względem sprzedaży, korzystnym zjawiskiem był wzrost udziału segmentu post-paid w strukturze aktywacji. W czwartym kwartale, baza klientów PTK Centertel zwiększyła się o 785 tysięcy, co stanowiło 41% ogólnej liczby aktywacji netto na rynku telefonii komórkowej w Polsce. Szczególnie cenne jest to, że PTK Centertel osiągnęła tak korzystne wyniki bez istotnego zwiększania nakładów na reklamę.

Zakup udziałów w PTK Centertel

W dniu 26 października 2005 roku, po wyrażeniu zgody na transakcję przez Radę Nadzorczą, TP S.A. zawarła z France Telecom Mobile International S.A. (jednostka zależna od France Telecom S.A.) przedwstępną umowę nabycia 34% udziałów w spółce PTK Centertel. Zakup 34% udziałów w PTK Centertel w połączeniu ze zmianą marki telefonii komórkowej na Orange stworzył niezwykle solidne podstawy do realizowania strategii przekształcenia Grupy TP w operatora zintegrowanego. Grupa TP jest teraz w stanie w pełni wykorzystać potencjał wzrostowy polskiego rynku komórkowego, zabezpieczając się w ten sposób przed skutkami wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową.

Sytuacja finansowa Grupy TP

W obliczu rosnącej konkurencji, główne cele strategiczne Grupy w 2005 roku â�� zgodne z wytycznymi zatwierdzonymi przez Radę Nadzorczą â�� obejmowały:

â�˘poprawę rentowności,

â�˘maksymalizację przepływów pieniężnych,

â�˘optymalizację kosztów operacyjnych poprzez dalszą racjonalizację działalności TP,

â�˘optymalizację nakładów inwestycyjnych poprzez przyznanie priorytetu projektom o krótszym okresie zwrotu, skutkujących wzrostem przychodów,

â�˘promowanie obszarów wzrostu (telefonia komórkowa, dostęp szerokopasmowy),

â�˘wprowadzanie innowacyjnych ofert w segmencie telefonii komórkowej i stacjonarnej.

W wyniku inicjatyw o charakterze operacyjnym oraz wzmocnieniu dyscypliny finansowej, co przyczyniło się do ograniczenia kosztów w segmencie telefonii stacjonarnej oraz nakładów inwestycyjnych Grupy, Grupa TP wygenerowała wysokie wolne przepływy środków pieniężnych. Dokonano dwóch dużych transakcji: zakupu pozostałych 34% udziałów w PTK Centertel za 4,9 mld zł (sfinansowanego w części pożyczką niegotówkową w kwocie 1 mld zł udzieloną przez France Telecom S.A.) oraz zakupu akcji spółki Wirtualna Polska (WP) za 0,2 mld zł. Po odliczeniu powyższych inwestycji, wolne przepływy środków pieniężnych przed finansowaniem w Grupie TP przekroczyły 4,1 mld zł. Rada Nadzorcza stwierdza, że od 2002 roku, Grupie TP udało się zoptymalizować strukturę kapitałową i poprawić profil kredytowania: zadłużenie netto zmniejszyło się w tym okresie o prawie 7 mld złotych. Na koniec 2005 roku wskaźnik zadłużenia wynosił 30%, co stwarza solidne podstawy dla realizacji nowego strategicznego cyklu rozwoju Grupy. Doceniając wyniki finansowe Grupy TP, w 2005 roku wszystkie trzy główne agencje ratingowe podniosły ocenę wiarygodności kredytowej Grupy.

W ciągu roku, Rada Nadzorcza wielokrotnie debatowała nad potrzebą istnienia bardziej czytelnie formułowanej polityki dotyczącej zwrotu dla akcjonariuszy w świetle aktualnej kondycji finansowej Grupy TP, uwzględniając przy tym, że rok 2004 był ostatnim rokiem obowiązywania ograniczeń w zakresie wypłat dywidendy, wynikających z postanowień umowy prywatyzacyjnej. Rada Nadzorcza rekomenduje wypłatę akcjonariuszom najwyższej w historii dywidendy, uwzględniając przewidywane potrzeby inwestycyjne oraz ogólny klimat operacyjny.

Wnioski i zalecenia na 2006 rok

Rok 2005 dowiódł, że Grupa potrafi reagować na potrzeby rynku, oferując właściwe produkty i usługi, co przyczynia się do zwiększenia lojalności i zadowolenia klientów i wzrostu udziału w rynku. Zdaniem Rady Nadzorczej, nadal istnieje pole do podejmowania działań mających poprawić wizerunek Grupy TP wśród klientów, które mają zmniejszać ryzyko wystąpienia niezadowolenia klientów. Ponadto, istnieją znaczące możliwości podniesienia efektywności procesów inwestycyjnych w Spółce poprzez kierowanie wydatków inwestycyjnych w obszary posiadające najwyższy potencjał wzrostu. To z kolei powinno umocnić wizerunek Grupy, jako innowacyjnej oraz zwiększyć prawdopodobieństwo utrzymania i wzrostu satysfakcji klientów i poziomu przychodów. Jednocześnie Grupa powinna w dalszym ciągu podejmować intensywne działania na rzecz wypracowania odpowiedniej i zasłużonej pozycji rynkowej w warunkach utrzymującej się w Polsce konkurencji i klimatu regulacyjnego. W szczególności Grupa powinna się skoncentrować na:

â�˘optymalizacji kosztów operacyjnych poprzez dalszą racjonalizację działalności Grupy TP,

â�˘optymalizacji nakładów inwestycyjnych poprzez przyznanie priorytetu projektom o krótszym okresie zwrotu, skutkujących wzrostem przychodów,

â�˘obszarach wzrostu (tj. segmencie telefonii komórkowej i usług szerokopasmowych),

â�˘wprowadzaniu innowacyjnych i konwergentnych usług w segmencie telefonii komórkowej i stacjonarnej,

â�˘organizowaniu działalności zgodnie z zasadą ukierunkowania na klienta,

â�˘wydajności IT jako kluczowego czynnika dla zapewniania elastyczności podejmowanych działań,

â�˘zapewnieniu zwrotu akcjonariuszom w uzasadnionej wysokości odzwierciedlającej kondycję finansową TP oraz oczekiwania rynku w okresie po prywatyzacji,

â�˘promowaniu przewidywalnych regulacji zgodnych w europejskimi ramami regulacyjnymi oraz zgodnych z tymi, które występują w porównywalnym otoczeniu,

â�˘wzmacnianiu mechanizmów kontroli finansowej i zarządzania ryzykiem.

Mimo zwiększonej konkurencji we wszystkich segmentach rynku oraz presji regulacyjnej, Grupa TP osiągnęła w 2005 roku zadowalające wyniki. Zdaniem Rady Nadzorczej, Zarząd TP podejmował uzasadnione działania na rzecz realizacji celów strategicznych Spółki w 2005 roku. Rada Nadzorcza planuje w 2006 roku ponownie rozważyć politykę dywidendy, uwzględniając przy tym wyniki osiągnięte w pierwszych miesiącach bieżącego roku dzięki działaniom niedawno wzmocnionego Zarządu Spółki. Obecny Zarząd rozpoczął swoje działania przyjmując bardziej gruntowne podejście do kwestii przygotowania budżetu na 2006 rok, któremu to procesowi towarzyszyła precyzyjniejsza wizja wyzwań leżących w przyszłości.

Data autoryzacji: 31.03.06 17:56

Marek Józefiak - Prezes Zarządu TP S.A.

Bruno Duthoit - Członek Zarządu TP S.A.

Emitent
Dowiedz się więcej na temat: wizerunek | Orange | dywidenda | france | france telecom | sytuacja | rada nadzorcza
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »