Reklama

Inteligentne liczniki pozwolą na kontrolę zużycia energii?

Aż 82 proc. Polaków uważa, że lepiej płacić za energię według wskazań licznika niż na podstawie prognozowanego zużycia. Ta opinia przemawia za upowszechnieniem liczników zdalnego odczytu.

Jak wynika z badań opinii społecznej na temat liczników inteligentnych, przeprowadzonych w końcu ubiegłego roku przez Instytut Badawczy GfK Polonia na zlecenie branży energetycznej, płatności za bieżące zużycie dają możliwość lepszego planowania budżetów domowych i dają również poczucie wpływu na kształtowanie relacji z dostawcami energii elektrycznej. Jednocześnie z badania wynika, iż świadomość Polaków w zakresie inteligentnych liczników jest niewielka.

Koszty najważniejsze

Reklama

Wyniki badań wskazują, iż dla Polaków najważniejsze w relacjach z dostawcami energii elektrycznej są aspekty ekonomiczne i kosztowe, aż 66 proc. respondentów wskazuje ten obszar jako najważniejszy. Pozostałe elementy, takie jak: komfort, bezpieczeństwo i ekologia, schodzą na dalszy plan. Ankietowani deklarują także skłonność do zmiany swoich przyzwyczajeń w korzystaniu z energochłonnych urządzeń i przeniesienia ich użytkowania poza godziny szczytu (nawet 65 proc. badanych). A inteligentne liczniki będą wspierać proces zmiany przyzwyczajeń w konsumpcji energii, gdyż zmiany w sposobie korzystania z energii klienci będą mogli zauważyć w wysokości rachunków.

- Przepływ informacji będzie służyć klientom do zracjonalizowania swoich działań i obniżania rachunków za energię. Inteligentny licznik da nam możliwość automatycznego sterowania urządzeniami, takimi jak pralka, którą będzie można zaprogramować do pracy wtedy, kiedy energia jest najtańsza - podkreśla Marek Woszczyk, prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE).

Stabilność zasilania

Obok bardziej klarownych relacji ze sprzedawcą energii ankietowani przez Gfk Polonia zwracają także uwagę, iż zdalny sposób odczytywania licznika oznacza większą wygodę (dla 36 proc. badanych brak wizyt inkasenta to zaleta nowych liczników) oraz lepszą kontrolę zużycia energii elektrycznej. Ponad 14 proc. badanych podkreśla również techniczne korzyści z montażu inteligentnych urządzeń. Chodzi przede wszystkim o szybsze wykrywane awarii i większą stabilność zasilania, co jest szczególnie istotne na terenach wiejskich.

Blisko 25 proc. ankietowanych nie przypisuje żadnych wad procesowi wymiany liczników na inteligentne. O nagłaśniane w mediach bezpieczeństwo gromadzonych informacji obawia się jedynie ok. 11 proc. badanych. Istotniejszy może być aspekt społeczny, związany z automatyzacją odczytu, bowiem 22 proc. respondentów za wadę systemu uważa zanik zawodu inkasenta.

Społeczna akceptacja

Polaków zapytano także o poparcie dla inicjatyw energooszczędnych i proekologicznych. Wyniki są zaskakujące. Jest duża akceptacja społeczna dla rozwiązań energooszczędnych, ale nie przekłada się ona na realne działania i zakupy. Aż 76 proc. badanych uważa, iż warto kupować oświetlenie energooszczędne i jednocześnie tylko 28 proc. badanych stosuje tego rodzaju produkty w swoich domach. Analogicznie, aż 66 proc. Polaków jest skłonnych zapłacić więcej za sprzęt RTV/AGD zużywający mniej energii elektrycznej, ale tylko 26 proc. badanych ma takie urządzenia w swoich domach.

Dariusz Styczek

27 czerwca 2013 (nr 123)

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: energia | zużycie energii | inteligentny | licznik | liczniki

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »