Reklama

Nowa metoda inwestowania: przestrzeń biurowa

Według międzynarodowej firmy doradczej CBRE Group, wartość inwestycji w nieruchomości rośnie w Polsce w ekspresowym tempie. W ubiegłym roku przekroczyła próg 7 mld euro. To niemal o 45 proc. więcej niż przed dwoma laty, gdy w naszym kraju sprzedano nieruchomości warte w sumie 5 mld euro.

Nieruchomości komercyjne coraz popularniejsze

Reklama

Najchętniej kupowano biura (na ich zakup przeznaczono w ubiegłym roku 2,7 mld euro), powierzchnie handlowe (2,5 mld euro) oraz magazyny (1,8 mld euro). Zdecydowanie skromniej wypadł na tym tle rynek obiektów hotelowych, w które zainwestowano "zaledwie" 119 mln euro. Analitycy firmy CBRE zwracają jednak uwagę, że wobec dobrej koniunktury panującej w polskim sektorze usług hotelowych, w nadchodzących latach będzie się można spodziewać na tym rynku kolejnych, zapewne niemałych, wzrostów. W najbliższym czasie będą im sprzyjały wysoki wzrost gospodarczy Polski, a także stopy procentowe, których poziom już od jakiegoś czasu utrzymuje się w naszym kraju na stałym, stosunkowo niskim poziomie. I choć nic nie wskazuje na to, aby swoją pozycję w tym obszarze miały utracić największe ośrodki miejskie -Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź, Poznań czy Wrocław - to można się jednocześnie spodziewać, że liczba obiektów hotelowych, condohoteli czy apartamentów wypoczynkowych powstających w miejscowościach turystycznych będzie stale rosła.

Nic więc dziwnego, że inwestycje w nieruchomości przyciągają już nie tylko dużych, zagranicznych inwestorów dysponujących sporym kapitałem (eksperci CBRE wskazują, że swoje pieniądze najchętniej zostawiają w Polsce podmioty z Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych, RPA i Azji), ale także osoby prywatne szukające nowych sposobów na ulokowanie swoich oszczędności. Wiele wskazuje więc na to, że popularność tzw. mieszkań na wynajem zacznie w niedługim czasie maleć na rzecz inwestycji w nieruchomości komercyjne budowane z myślą o mikroinwestorach: biura, lokale handlowo-usługowe, condohotele czy magazyny. Mimo że rynek inwestycji alternatywnych (obejmujący dzieła sztuki, samochody zabytkowe czy alkohole) wciąż ma się dobrze, to wydaje się, że gdy idzie o kryteria czysto ekonomiczne, właśnie nieruchomości komercyjne mają przed sobą najbardziej obiecujące perspektywy.

Inwestycja w nieruchomości szansą na pomnożenie kapitału

Warto dla porządku wyjaśnić, że koncepcja tzw. nieruchomości komercyjnych, kupowanych pod wynajem, zbliżona jest w założeniach do inwestycji w condohotele, czyli budynki hotelowe wysokiej klasy powstające zwykle w popularnych ośrodkach wypoczynkowych. Ich powierzchnia sprzedawana jest osobom fizycznym lub przedsiębiorcom, którzy nie przebywają w nich jednak na stałe (choć oczywiście mają do tego prawo), traktując je przede wszystkim jako formę inwestycji zgromadzonego kapitału.

Jednostki mieszkalne wchodzące w skład condohotelu przeznacza się zazwyczaj pod wynajem krótkoterminowy, z którego mogą skorzystać na przykład turyści. Inwestor przekazuje je zwykle w zarząd zewnętrznemu operatorowi, który dba o ich utrzymanie, przeprowadza w nich niezbędne prace konserwacyjno-remontowe i zajmuje się obsługą wszelkich rozliczeń, wypłacając okresowo inwestorowi należne mu świadczenia finansowe. Gdy chodzi o przeciętną wysokość stopy zwrotu, condohotele zdają się dystansować tradycyjny - i wciąż popularny w Polsce - model inwestycji w mieszkania kupowane pod wynajem. Stanowią też one, jak się wydaje, o wiele bezpieczniejszy sposób lokowania kapitału niż akcje czy obligacje; nie wymagają przy tym posiadania specjalistycznej wiedzy, która okazuje się często niezbędna w przypadku wspomnianych już inwestycji alternatywnych (skuteczność spekulacji na rynku alkoholi czy dzieł sztuki zależy wszak m.in. od umiejętnej obserwacji obowiązujących trendów).

Podobnie wygląda sprawa inwestycji w nieruchomości komercyjne. W ich przypadku kapitał przeznacza się jednak najczęściej na zakup przestrzeni biurowych czy lokali przystosowanych do prowadzenia handlu lub świadczenia usług. Utrzymaniem poszczególnych powierzchni biurowych zajmuje się (tak samo, jak w przypadku condohoteli), zewnętrzny operator, dzięki któremu właściciel lokalu nie musi się zwykle zajmować remontami, pracami modernizacyjnymi prowadzonymi na terenie obiektu, a nawet obsługą rozliczeń podatkowych. Tak jest choćby w przypadku firmy HUBPOINT, która w ciągu dwóch najbliższych lat (do końca 2020 r. i połowy 2021 r.) planuje oddać w Krakowie dwa nowe biurowce (w dwa miesiące od rozpoczęcia prac budowlanych udało się sprzedać ok. 30 proc. powierzchni). Przedsiębiorstwo zapewnia swoim klientom niezbędne wsparcie w zakresie wykończenia, zaaranżowania i umeblowania lokalu, służąc jednocześnie pomocą w pozyskiwaniu osób i firm zainteresowanych jego wynajmem oraz w prowadzeniu wszelkich czynności administracyjnych czy prac remontowych. Wszystko po to, aby potencjalny właściciel lokalu nie doświadczał jakichkolwiek niedogodności, jakie wiążą się zazwyczaj z zakupem i posiadaniem nieruchomości przeznaczonych pod wynajem.

Zakup mieszkań na wynajem coraz mniej opłacalny?

Eksperci Home Broker oraz portalu Domiporta.pl zwracają uwagę, że rentowność inwestycji w mieszkania na wynajem spada już od dłuższego czasu. I choć w największych polskich miastach średnia roczna stopa zwrotu netto waha się od 4,75 proc. (Poznań) do maksymalnie 5,81 proc. (Katowice), to już gdzie indziej wynosi ona zaledwie 3,7 proc. (Kielce). Istnieje jednocześnie niewiele przesłanek, które pozwalałyby sądzić, że w nadchodzących miesiącach wspomniany trend ulegnie odwróceniu. Ceny zakupu mieszkań nadal przecież rosną, a ich właściciele boją się w równie szybkim tempie podnosić czynsze, aby nie wystraszyć najemców.

Oczywiście, wynajem mieszkania w większości przypadków wciąż okazuje się bardziej opłacalny niż otwarcie klasycznej lokaty bankowej, która - w najlepszym przypadku - może przynieść od 2 proc. do 2,3 proc. zysku rocznie (kalkulacja dla kwoty 10 tys. zł).Wedle niektórych szacunków, inwestycja w nieruchomości komercyjne może tymczasem przynieść w ciągu roku nawet ponad 8 proc. zysku netto. W przypadku powierzchni biurowych sprzedawanych przez firmę HUBPOINT, prognozowana stopa zwrotu może wynieść od 7,13 proc. (lokal o powierzchni 74,1 m kw., zlokalizowany na drugim piętrze budynku) do nawet 8,78 proc. (w przypadku lokali o powierzchni 383,49 i 283,06 m kw., zlokalizowanych na pierwszym piętrze).

Nowoczesne technologie są dziś w cenie

Poszukując nieruchomości komercyjnych pod wynajem uwagę warto zwracać nie tylko na doświadczenie i wiarygodność dewelopera, który oddaje je do użytku, ale także na zastosowane w nich technologie i udogodnienia. Przestrzenie biurowe oferowane polskim klientom coraz częściej projektuje się dziś w taki sposób, aby były kompatybilne z tzw. Internetem Rzeczy (Internet of Things). W takich budynkach bramki lub drzwi do biura otworzy nam na przykład aplikacja w smartfonie. Zdarza się często, że za pomocą tej samej aplikacji zarezerwujemy również salę konferencyjną czy zdalnie uruchomimy ekspres do kawy.

- Biurowce, których budowę planujemy zakończyć z końcem przyszłego roku, z całą pewnością będzie można określić mianem "inteligentnych", a zarazem przyjaznych środowisku. Zdecydowaliśmy się bowiem na montaż ekologicznych, dwufunkcyjnych systemów klimatyzacyjnych typu VRF (popularnie zwanych powietrznymi pompami ciepła), odpowiadających zarówno za chłodzenie, jak i ogrzewanie. Prócz tego, zamierzamy zapewnić kontrolę dostępu do budynków w taki sposób, aby mogły one funkcjonować bez całodobowej recepcji. Rozważamy również montaż nowoczesnej instalacji fotowoltaicznej na dachach. Wierzymy, że doświadczenia zgromadzone w trakcie poprzednich inwestycji, prowadzonych również we współpracy z powiązaną z nami grupą FORBAU - wcześniej zaangażowaną m.in. w budowę krakowskiego Centrum Kongresowego ICE, Małopolskiego Ogrodu Sztuki czy Nosalowego Dworu w Zakopanem - pozwolą nam oddać do użytku nieruchomości, które zaspokoją oczekiwania wszystkich naszych klientów i będą zgodne z obecnymi trendami - mówi nam Paweł Szymula, prezes zarządu firm HUBPOINToraz FORBAU.

Artykuł powstał we współpracy z firmą HUBPOINT

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »