Reklama

Europa chciałaby opodatkować Google'a i Facebooka

Najwięcej na internecie zarabiają firmy, które w ogóle nie inwestują w rozbudowę infrastruktury.

Z inicjatywy Francji trwają międzyrządowe rozmowy dotyczące wprowadzenia w Unii Europejskiej nowego podatku dla dostawców treści internetowych OTT (Over The Top) - dowiedział się "Dziennik Gazeta Prawna". Wśród państw opowiadających się za ustanowieniem opłaty (np. od ilości przesyłanych danych) są m.in. Hiszpania i Polska. - Rozmowy są na bardzo wczesnym etapie. Na razie trwa budowanie koalicji państw, które poparłyby ten pomysł w nowej Komisji Europejskiej. Konkrety pojawią się po wyborach do Parlamentu Europejskiego - mówi osoba zbliżona do unijnych władz.

Reklama

Rozważane są różne modele finansowe. Wszystkie zmierzają do tego, by uzyskać brakujące środki potrzebne do budowy sieci szerokopasmowych w Europie. Polska może być zainteresowana opodatkowaniem dostawców treści, bo w przyjętym przez rząd 8 stycznia 2014 r. narodowym planie szerokopasmowym zapisano, że do końca 2020 r. dostęp do internetu o prędkości co najmniej 30 Mb/s uzyskają wszystkie gospodarstwa domowe. Połowa z nich ma korzystać z łączy o prędkości co najmniej 100 Mb/s. Autorzy planu oszacowali, że koszt takich działań to ok. 17,3 mld zł.

W Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa na budowę sieci, e-administrację i walkę z wykluczeniem cyfrowym przeznaczono w latach 2014-2020 niecałe 10 mld zł. Pozostałą kwotę mają wyasygnować telekomy, i to one najbardziej naciskają na opodatkowanie internetowych gigantów. Operatorom nie podoba się to, że choć inwestują w rozbudowę i modernizację sieci miliardy euro rocznie, uzyskują z niej coraz mniejsze przychody.

Strumień pieniędzy zamiast do nich płynie bowiem coraz mocniej do dostawców treści, takich jak Google, Facebook, Apple czy YouTube, którzy na budowę sieci teleinformatycznych w Europie nie wykładają ani centa.

- To taka jazda na gapę. Niektóre serwisy internetowe, np. oferujące płatny dostęp do filmów, generują bardzo duży ruch w sieciach. Wszyscy pozostali składają się na to, aby te sieci dobrze działały. Na końcu okazuje się, że ci, którzy nie zapłacili nic, zarobili najwięcej - mówi Tomasz Kulisiewicz, analityk z firmy Audytel. Dodaje, że klienci telekomów mają coraz większe oczekiwania.

- Oczekują niezawodności i prędkości internetu. Chcą mieć więcej za mniej. Ktoś będzie musiał za to zapłacić - podkreśla analityk. Jego zdaniem, problem rozwiązałaby opłata nałożona na dużych dostawców treści internetowych, ale jej wprowadzenie nie będzie łatwe, zwłaszcza w skali globalnej.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Rzeczywiście Francja i Hiszpania we wrześniu 2013 r. próbowały wprowadzić temat opodatkowania OTT do projektu rozporządzenia o jednolitym rynku telekomunikacyjnym. Wtedy jednak opinie dotyczące nowej opłaty były tak rozbieżne, że z pomysłu się wycofano, nie chcąc opóźniać wprowadzenia innych rozwiązań, np. zniesienia opłat za połączenia roamingowe na terenie UE.

Z raportu firmy analitycznej Boston Consulting Group przygotowanego na zlecenie Stowarzyszenia Europejskich Operatorów Sieci Telekomunikacyjnych (ETNO) wynika, że w latach 2008-2012 łączna wartość europejskich spółek z sektora telekomunikacyjnego spadła o 70 mld euro. W tym samym czasie branża OTT, czyli dostawcy treści internetowych, ale też producenci urządzeń mobilnych oraz operatorzy sieci kablowych, zyskała powyżej 200 mld euro.

Kliknij i pobierz darmowy program PIT 2013

170 mld euro nawet tyle trzeba będzie wydać w UE na budowę sieci telekomunikacyjnych, aby wypełnić cele Europejskiej Agendy Cyfrowej 3,5 mld euro mniej zainwestowały europejskie telekomy w 2012 r. w stosunku do 2008 r. 7 mld zł brakuje na realizację NPS w Polsce i wybudowanie zaprojektowanych sieci dostępowych

Piotr Dziubak

4 marca 14 (nr 43)

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »