Ochrona danych osobowych przez mikroprzedsiębiorców

Prowadzę niewielką działalność gospodarczą. Prowadzę sprzedaż w sklepie stacjonarnym oraz przez internet. Zatrudniam jednego pracownika na 1/2 etatu. Jakie obowiązki ciążą na takich przedsiębiorcach jak ja w związku z ochroną danych osobowych?

Obowiązek właściwej ochrony przetwarzanych danych osobowych nie jest uzależniony od wielkości przedsiębiorcy, jego formy prawnej czy też tego, ilu pracowników zatrudnia. To, co powoduje konieczność stosowania się do przepisów RODO oraz ustawy o ochronie danych osobowych, to sam fakt przetwarzania danych osobowych. Oczywiście zakres ochrony danych osobowych oraz ilość i forma stosowanych zabezpieczeń jest zdecydowanie mniejsza u przedsiębiorców, którzy przetwarzają niewielkie ilości danych osobowych, czy też przetwarzają je sporadycznie.

Reklama

W przypadku Czytelniczki zakres przetwarzanych danych osobowych wcale nie musi być taki mały, zwłaszcza w przypadku sprzedaży internetowej. Zawierając umowę na odległość, Czytelniczka pobiera i przetwarza takie dane jak: imię i nazwisko klienta, adres dostawy, adres e-mail, numer rachunku bankowego, numer telefonu. Dokonując sprzedaży w sklepie stacjonarnym, może też przetwarzać dane osobowe np. dostawców będących osobami fizycznymi. Oczywiście ma prawo przetwarzać wspomniane dane w celu realizacji umowy. Trzeba jedynie uważać i przetwarzać tylko te dane, które są niezbędne do realizacji zamówienia. W przypadku pobierania innych danych konieczne jest wcześniejsze uzyskanie zgód osób, których dane mają być przetwarzane. Ponadto Czytelniczka, jako pracodawca przetwarza dane osobowe swojego pracownika, które może przetwarzać na podstawie przepisów Kodeksu pracy. Te dane również musi właściwie chronić.

W związku z powyższym Czytelniczka powinna wdrożyć zasady ochrony danych osobowych wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, dalej: RODO i ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. poz. 1000). W pierwszej kolejności należy zadbać o spełnianie obowiązków informacyjnych i stworzenie odpowiednich klauzul informacyjnych, które będą udostępniane klientom sklepu internetowego (mogą wyświetlać się na stronie sklepu Czytelniczki lub być dołączane do oferty umieszczonej w serwisie aukcyjnym). Takie klauzule (ale o innej treści) należy też przekazać pracownikowi i np. dostawcom, jako stopki na zawieranych z nimi umowach.

Warto też stworzyć regulamin ochrony danych osobowych, przeprowadzić analizę ryzyka naruszenia zasad ochrony danych osobowych oraz dostosować odpowiednie do tego ryzyka zabezpieczenia fizyczne i osobowe. Zwłaszcza w przypadku sprzedaży internetowej duży nacisk należy położyć na ochronę systemu informatycznego.

Jeżeli Czytelniczka korzysta z usług podmiotów zewnętrznych (np. księgowych, informatyków), powinna również dokonać przeglądu zawartych z nimi umów powierzenia, w celu sprawdzenia, czy będą oni prawidłowo zabezpieczać przekazywane przez Czytelniczkę dane.


Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych Nr 18 z dnia 2018-06-20

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: RODO | dane osobowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »