Elżbieta Bieńkowska pełniła funkcje minister rozwoju regionalnego (2007-13) oraz minister infrastruktury i rozwoju (2013-14). Przez rok piastowała również stanowisko wicepremiera w drugim rządzie Donalda Tuska.
To wtedy Bieńkowska zasłynęła słowami na temat wielogodzinnych opóźnień pociągów związanych z trudnościami w komunikacji w styczniu 2014 roku z powodu mrozów. Jej komentarz na jednej z konferencji prasowych: "Sorry, mamy taki klimat" - stał się jednym ze sloganów polskiej polityki.
Bieńkowska w latach 2014-19 była także senatorem oraz komisarzem Unii Europejskiej ds. rynku wewnętrznego i usług.
Elżbieta Bieńkowska w Radzie Nadzorczej Kolei Ukraińskich
Elżbieta Bieńkowska - jak podał portal rynek-kolejowy.pl - będzie mieć teraz nową posadę. Rząd Ukrainy zatwierdził nowy skład Rady Nadzorczej państwowych kolei. Jednym z siedmiu jego członków została była polska wicepremier.
Rada Nadzorcza Kolei Ukraińskich liczy siedem osób. Trzech członków wybierają władze państwowe, a pozostałe miejsca obsadzane są poprzez międzynarodowe konkursy.
Jednak - jak przypomina serwis - po wprowadzeniu stanu wojennego w związku z rosyjską inwazją, procedury te zostały zawieszone. Po kilku latach ukraiński rząd zdecydował o ich wznowieniu. Pierwszy konkurs po przerwie ogłoszono w połowie maja tego roku.
Zagraniczni eksperci w Kolejach Ukraińskich. Kto oprócz Bieńkowskiej?
Oprócz polskiej polityk do Rady Nadzorczej Kolei Ukraińskich został wybrany także inny ekspert spoza tego kraju. W gremium zasiądzie niemiecki ekspert z zakresu logistyki Gebhard Hafer, który dawniej działał w Kolejach Niemieckich.
Spośród ukraińskich ekspertów wyłonieni zostali: były szef ukraińskiej administracji podatkowej Maksym Mokliak oraz wywodzący się z prywatnego biznesu Anatolij Amielin - poinformował "RK".
Ze strony państwa do rady nadzorczej wyznaczono byłego szefa Kolei Ukraińskich Ołeksandra Kamyszyna, który odegrał kluczową rolę w pierwszym roku wojny obronnej, byłego deputowanego Serhija Leshchenkę oraz Dawida Lomdzharię, przewodniczącego rady nadzorczej państwowego producenta broni.
Kadencja członków zasiadających w Radzie Nadzorczej Kolei Ukraińskich trwa trzy lata. Jednak ukraińskie prawo przewiduje możliwość pełnienia tej funkcji przez kolejne trzyletnie okresy.
Ukraińska kolej odgrywa kluczową rolę podczas wojny
Koleje Ukraińskie są zarówno zarządcą infrastruktury, jak i przewoźnikiem, obsługując sieć o długości około 19 tys. km - podobna, co w Polsce, jednak przy blisko dwukrotnie większej powierzchni kraju. Transport kolejowy odpowiada za 36 proc. przewozów pasażerskich i 80 proc. towarowych w kraju. Spółka, zatrudniająca ok. 190 tys. osób, jest największym pracodawcą w Ukrainie.
Od początku rosyjskiej inwazji odgrywa kluczową rolę w obronie i utrzymaniu funkcjonowania państwa - zapewnia transport wojsk i zaopatrzenia, przewóz surowców oraz handel zagraniczny. W pierwszych miesiącach wojny umożliwiała ewakuację ludności cywilnej.













