Spis treści:
- Inicjatywa ustawodawcza prezydenta. Nawrocki: Próba zdyscyplinowania rządu
- "Tak! Dla Polskich Portów". Co w prezydenckim projekcie ustawy?
- Premier: Polska staje się portową potęgą na Bałtyku
Inicjatywa ustawodawcza prezydenta Nawrockiego "zobowiązuje rząd do realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych niezbędnych do zabezpieczenia interesów strategicznych i gospodarczych Polski".
- Tak jak w kampanii mówiłem: "Tak dla CPK" - ten projekt jest już w pracach legislacyjnych - tak samo dziś z Gdyni mówię: "Tak dla polskich portów" - powiedział prezydent. - Morze Bałtyckie jest wielkim potencjałem państwa polskiego; gospodarczym, militarnym i wojskowym, ale jest także wielkim wyzwaniem w zakresie bezpieczeństwa Polski - dodał Karol Nawrocki.
Zdaniem prezydenta koncepcja rozwoju infrastruktury portowej z 2019 roku dotyczyła horyzontu roku 2030, a dziś musimy myśleć o perspektywie przynajmniej do roku 2035. Jak mówił, najnowsza inicjatywa ustawodawcza to próba strategicznego, szerokiego spojrzenia na polską gospodarkę morską i na zadania jakie stają przed państwem polskim.
Inicjatywa ustawodawcza prezydenta. Nawrocki: Próba zdyscyplinowania rządu
- Musimy mieć świadomość, że zasadnicza część handlu międzynarodowego odbywa się za sprawą polskich portów. To one generują około 230 tysięcy miejsc pracy i przynoszą do budżetu państwa 60 miliardów złotych rocznie - powiedział prezydent.
Nawrocki podkreślił, że inicjatywa jest próbą "zdyscyplinowania i zobligowania rządu polskiego, aby dokończył inwestycje, które zostały rozpoczęte za czasów Zjednoczonej Prawicy". Jak dodał, to także próba "dania możliwości polskiemu rządowi rozwiązywania pewnych problemów, które pojawiają się wokół wielu inwestycji".
Nawrocki stwierdził, że 2024 r. był rokiem kryzysu dla polskich portów. - Po raz pierwszy wymiana handlowa za pośrednictwem portów była mniejsza niż w roku poprzednim - stwierdził w Gdyni.
Prezydent mówił, że musimy rozwijać infrastrukturę portową, bo "bez niej nie mielibyśmy bezpieczeństwa energetycznego". - Bez gazoportów w Świnoujściu czy Gdańsku nie moglibyśmy zabezpieczyć naszego bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnić się od Federacji Rosyjskiej - przypominał. - W końcu polskie porty to także miejsca, dzięki którym sprzęt wojskowy trafia do naszych sojuszników i Wojska Polskiego - dodał.
"Tak! Dla Polskich Portów". Co w prezydenckim projekcie ustawy?
W projekcie ustawy wskazano m.in. konieczność dokończenia budowy terminala głębokowodnego w Świnoujściu. - Podobnych działań potrzebujemy wobec odrzańskich dróg wodnych - aby śródlądowe wsparcie Odry dla Portu Szczecin-Świnoujście mogło funkcjonować tak, jak tego potrzebują Polacy - mówił prezydent. - Musimy też mierzyć się z pewnymi ruchami o charakterze pseudoekologicznym, które płyną z Niemiec - dodawał.
Nawrocki zauważył, że port w Gdyni nie ma dziś możliwości rozwoju, bo tak został zaprojektowany przed dekadami. - Nie obwiniamy nikogo, ale potrzebujemy portu zewnętrznego w Gdyni oraz Drogi Czerwonej (zjazd z obwodnicy Trójmiasta w gdyńskiej Chyloni - red.), która umożliwi połączenie portu gdyńskiego z krajowym systemem dróg - dodawał.
- Dla współpracy ze Stanami Zjednoczonymi i zwiększenia możliwości przyjmowania gazu ziemnego LNG potrzebujemy na Zatoce Gdańskiej terminala pływającego. Wspólnie z USA możemy stać się hubem gazowym dla całej Europy Środkowej i Wschodniej - zarówno w zakresie pozyskiwania, jak i sprzedaży gazu ziemnego - mówił Nawrocki.
Premier: Polska staje się portową potęgą na Bałtyku
Na początku października premier Donald Tusk mówił w Gdyni, że Polska staje się portową potęgą na Bałtyku i wygrywa konkurencję z innymi portami. Zwrócił też uwagę na przedsięwzięcia energetyczne powstające na morzu i w jego sąsiedztwie, jak farmy wiatrowe i elektrownię jądrową.
Szef rządu zaznaczył, że cała Polska, w tym jego rząd, ze skupieniem patrzy na Bałtyk. - Tutaj rozgrywa się nasza historia, po raz kolejny w dziejach. Tutaj rozgrywa się nasza przyszłość - powiedział, wskazując, że ta przyszłość w dużej mierze będzie zależeć od przyszłych absolwentów Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
- To tu: w Gdańsku, w Gdyni i trochę dalej w Szczecinie, w Świnoujściu, Polska wygrywa tę wielką konkurencję, jeśli chodzi o porty na Bałtyku. Stajemy się - i nie ma w tym ani grama przesady - portową potęgą na Bałtyku. Nad polskim Bałtykiem, powstają największe energetyczne przedsięwzięcia w historii Polski i jedne z największych w Europie. Farmy wiatrowe, elektrownia jądrowa, wielkie inwestycje infrastrukturalne, rozbudowa portu - wymienił Tusk.
Przypomniał, że rząd zdecydował o budowie dwóch nowych statków dla polskich uczelni morskich - żaglowca dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz jednostki szkolno-badawczej dla Politechniki Morskiej w Szczecinie. - Inwestujemy w szeroko pojętą infrastrukturę, wiedzę, bo to jest także kluczowy element naszego bezpieczeństwa - wskazywał premier.













