Reklama

Elektroniczne zwolnienia lekarskie. Fakty i mity

Odejście od tradycyjnych, papierowych zwolnień lekarskich i wprowadzenie zwolnień elektronicznych (e-ZLA) wywołało niemałe poruszenie na rynku pracy. Żywo komentują je lekarze i pracodawcy, a także – rzecz oczywista – sami pracownicy. Nic więc dziwnego, że wokół sprawy narosło sporo medialnych komentarzy. Wobec wielu różnych - doniesień warto sprawdzić, które z informacji dotyczących elektronicznych zwolnień lekarskich są prawdziwe.

Wprowadzenie e-ZLA to koniec dotychczasowych zwolnień papierowych

Fakt. Z perspektywy lekarza od 1 grudnia 2018 r. wystawienie zwolnienia zawsze będzie procesem elektronicznym. Nawet, jeśli finalnie pacjent otrzyma wydruk takiego e-zwolnienia. Z perspektywy pacjenta i pracodawcy mogą zdarzyć się sytuacje, w których będą oni posługiwać się wydrukiem e-ZLA, ale to zwolnienie będzie i tak w obiegu elektronicznym.

Reklama

Stanie się tak wtedy, gdy pracodawca nie ma dostępu do e-ZLA (nie ma swojego konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS) i nie można przekazać mu tego dokumentu elektronicznie. Wtedy lekarz będzie musiał wręczyć pacjentowi wydruk zwolnienia, które wystawił elektronicznie (wydruk e-ZLA). Ten wydruk pacjent musi dostarczyć swojemu pracodawcy. Wydruk zaświadczenia lekarskiego e-ZLA musi być opatrzony podpisem i pieczątką lekarza.

Zwolnienie elektroniczne wystawia się szybciej niż tradycyjne

Fakt. Lekarz, który wystawia e-ZLA może skorzystać z podpowiedzi, które znajdują się w systemie. Po wpisaniu nr PESEL pacjenta wiele jego danych na zwolnieniu uzupełni się automatycznie. W systemie lekarz  ma też dostęp do informacji o pracodawcach pacjenta oraz jego członkach rodziny (gdy zwolnienie wystawiane jest na opiekę). System podpowiada również numer statystyczny choroby, np. gdy wpisany zostanie fragment jej nazwy.

Zawsze trzeba poprosić lekarza o wydruk e-zwolnienia

Mit. Nie ma takiej potrzeby. Lekarz wie, kiedy musi wręczyć pacjentowi wydruk e-ZLA i jeśli będzie tego wymagała sytuacja, na pewno to zrobi.

Pracodawca, który ma konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS  (PUE ZUS) dostaje e-ZLA swojego pracownika elektronicznie. Z kolei pacjent też może je zobaczyć na swoim koncie na PUE ZUS. Wydruk nie jest więc potrzebny.

Konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS musi posiadać każdy pracodawca

Mit. Rzeczywiście nie wszyscy pracodawcy mają taki ustawowy obowiązek. Założenie konta na PUE ZUS jest  konieczne, jeśli w firmie zatrudnionych jest więcej niż 5 osób. Mniejsi pracodawcy nie mają takiego obowiązku, ale posiadanie dostępu do e-ZLA na PUE ZUS to same korzyści, więc warto go uzyskać.  Pracodawca, który ma swój profil na PUE ZUS od razu jest  informowany o absencji chorobowej pracownika - powiadomienie może otrzymać  mailem lub SMS-em. Za pośrednictwem systemu możne też  wystawić zaświadczenie na druku  Z-3, jeśli zasiłek pracownikowi wypłaca ZUS.

Elektronicznego zwolnienia lekarskiego nie można poprawić jeśli zdarzył się w nim błąd

Fakt. Aby skorygować błąd  w wystawionym już e-ZLA, trzeba je anulować i wystawić nowe, poprawne zwolnienie. Lekarz może to zrobić w systemie w bardzo prosty sposób. Gdy wybierze przyczynę anulowania i zaznaczy "chcę wystawić nowe zwolnienie w miejsce anulowanego" będzie musiał zmienić tylko niepoprawne dane. Pozostałe informacje będą już wypełnione.

Informacja o anulowaniu błędnego zwolnienia a następnie nowe zwolnienie wystawione w miejsce anulowanego zostanie przekazane na PUE ZUS do pracodawcy i pacjenta.

E-ZLA może wystawiać tylko lekarz

Mit. Od niedawna lekarz do wystawiania e-zwolnień może upoważnić inną osobę np. pielęgniarkę, sekretarkę  medyczną czy rejestratorkę z przychodni. Trzeba jednak pamiętać, że osoba ta wykonuje w imieniu lekarza tylko czynność techniczną. O tym czy pacjent powinien iść na zwolnienie decyduje lekarz.

- - - - - -

Artykuł powstał we współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »