Reklama

Wyższe zatrudnienie osób w wieku 55+

Polska znalazła się na 29. miejscu wśród przebadanych 34 krajów Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w rankingu PwC „Golden Age Index”, oceniającym poziom wykorzystania potencjału osób w wieku 55+ na rynku pracy. Oznacza to awans o zaledwie jedną pozycję w stosunku do poprzedniej edycji zestawienia.

Eksperci PwC podkreślają, że gdyby stopa zatrudnienia osób 55+ była wyższa, PKB krajów zrzeszonych w OECD mogłoby wzrosnąć w długiej perspektywie nawet o 2 bln dolarów.    

Reklama

Dane w najnowszym raporcie PwC "Golden Age Index" obejmują 2015 r. Zgodnie z nimi Polska awansowała o jedną pozycję w porównaniu z poprzednią edycją i znajduje się na 29. miejscu. Jak zwykle czołówka zestawienia należy do Islandii, Nowej Zelandii, Izraela i Szwecji. Z kolei na końcu zestawienia znalazły się Turcja, Luksemburg, Słowenia i Grecja. 

Według szacunków PwC, gdyby stopa zatrudnienia osób 55+ była porównywalna do tej w Szwecji, PKB krajów zrzeszonych w OECD mogłoby wzrosnąć w długiej perspektywie nawet o 2 bln dolarów, a w Polsce o ok. 45 mld dolarów.  

"Wzrost stopy zatrudnienia osób starszych jest wciąż jednym z podstawowych wyzwań społecznych i ekonomicznych stojących przed polską gospodarką. Aby było to możliwe, osoby starsze powinny mieć zapewniony dostęp do narzędzi umożliwiających im stałe doskonalenie swoich kwalifikacji, a także zdobywanie nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Konieczne jest także aktywna promocja uczenia się przez całe życie, które w Polsce wciąż jest terminem relatywnie nowym. Trzeba także pamiętać o tym, iż Polscy seniorzy są jednymi z najgorzej oceniających swój stan zdrowia w Europie. Bez poprawy tego czynnika istotny wzrost stopy zatrudnienia w tej grupie także nie będzie możliwy"- mówi Mateusz Walewski, starszy ekonomista w PwC Polska.       

 Jak wynika z raportu, stopa zatrudnienia w grupie wiekowej 55-64 lat w Polsce wyniosła w 2015 r. 44,3% (w 2014 r. 42,5%), a w grupie 65-69 lat 9,5% (spadek z 9,7% w 2014 r.). Z kolei średni efektywny wiek wyjścia z rynku pracy w Polsce to 61 lat - oznacza to 29. miejsce wśród krajów OECD. Średnia dla całej grupy to 64 lata.  

Autorzy raportu PwC, na podstawie analizy krajów zajmujących czołowe pozycje w zestawieniu Golden Age Index, wskazali 3 kluczowe kwestie w zakresie wzmocnienia udziału osób w wieku 55+ na rynku pracy: 

  - Finansowe zachęty dla pracodawców zatrudniających osoby powyżej 55 roku życia

-   Poprawa zdolności zatrudnienia osób starszych poprzez organizowanie szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników, szczególnie w kontekście zachodzącej transformacji cyfrowej

- Wdrożenie regulacji zapobiegających dyskryminacji osób powyżej 55 roku życia  

- Jesteśmy jednym z najszybciej starzejących się społeczeństw w Europie. Długookresowe prognozy wskazują na utrzymanie się tego trendu, dlatego wsparcie osób powyżej 55 roku życia na rynku pracy powinno przybrać kształt programu, a nie tylko doraźnych działań. Także pracodawcy w swoich strategiach zatrudnienia muszą zadbać o tę grupę pracowników, chociażby poprzez stworzenie dedykowanych dla nich programów rozwojowych - podkreśla Ewa Zmysłowska, dyrektor działu kapitału ludzkiego w PwC Polska.  

Raport "Golden Age Index" obejmuje wszystkie 34 kraje z grupy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), oceniając je na podstawie wybranych kluczowych wskaźników z przypisanymi do nich wagami:  stopa zatrudnienia osób w wieku 55-64 lata (waga wskaźnika 40%), stopa zatrudnienia osób w wieku 65-69 lata (20%), różnica w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn w wieku 55-64 lata (10%), liczba umów na część etatu (10%), zarobki na umowie na cały etat - porównanie osób w wieku 55-64 do 25-54 (10%), średni wiek wychodzenia osób z rynku pracy (5%) oraz udział osób w wieku 55-64 w szkoleniach (5%).            

Raport PwC  

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »