Reklama

Zarobki w działach PR i marketingu

W ubiegłym roku zarobki w działach marketingu kształtowały się na poziomie 5125 zł, natomiast mediana płac w działach PR wyniosła 4000 zł brutto – wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, przeprowadzonego przez Sedlak & Sedlak w 2012 roku.

PR czy marketing?

Osoby zatrudnione w 2012 roku w działach marketingu zarabiały przeciętnie o 1205 zł więcej, niż wyniosła mediana wynagrodzeń ogółem w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń 2012. W przypadku wynagrodzeń w działach PR nie odnotowano różnic względem wynagrodzeń ogółem. Co ciekawe, w działach PR kobiety zarabiały w 2012 roku dokładnie tyle, ile mężczyźni - 4000 zł. W działach marketingu zróżnicowanie płac pomiędzy kobietami, a mężczyznami sięgnęło niemal 19 proc.

Wynagrodzenia w polskich i zagranicznych firmach

Reklama

Tradycyjnie już, w firmach zagranicznych przeciętne wynagrodzenia są wyższe niż w polskich. Jak duże są te różnice? Można to przedstawić w formie czasu potrzebnego do wypracowania odpowiedniej płacy. Załóżmy, że pracownicy firm zagranicznych swoje wynagrodzenia otrzymują za pracę wykonywaną w ciągu 8 godzin dziennie. Ile musi przepracować pracownik zatrudniony w dziale PR lub marketingu w polskiej firmie, by miesięczne wynagrodzenie wyniosło dokładnie tyle, ile w firmie zagranicznej? Dane OBW pokazują, że pracownik działu marketingu polskiej firmy musiałby pracować 15 godzin i 1 minutę. Ten sam wskaźnik w działach PR wyniósł 13 godzin i 44 minuty.

Ile zarobi pracownik, a ile szef?

Jak wynika z danych OBW, wynagrodzenia osób na różnych szczeblach zarządzania są wyższe w działach marketingu niż w działach PR. Przykładowo specjalista w dziale marketingu zarabiał miesięcznie w 2012 roku 4000 zł, podczas gdy specjalista w dziale PR o 700 zł mniej. Blisko trzykrotnie większe różnice odnotowano na stanowisku kierownika. Wynagrodzenie szefa działu marketingu wyniosło 7720 zł, a szefa działu PR 5700 zł.

Marketing lub PR. Ale w jakiej branży?

Wynagrodzenia za pracę w danym dziale nie są identyczne w różnych branżach. Zatem, czy specjalista ds. marketingu powinien wybrać IT, czy przemysł, a może media? Kierując się wyłącznie wysokością miesięcznej płacy najlepszym wyborem była telekomunikacja (mediana 9200 zł). W dalszej kolejności znalazła się bankowość (mediana 7300 zł) oraz przemysł lekki (7000 zł) i ciężki (6000 zł). Jednocześnie w tych czterech branżach co czwarty pracownik działu marketingu zarabiał powyżej 10 000 zł miesięcznie. Najmniejsze zarobki w działach marketingu odnotowano w kulturze i sztuce (3000 zł) oraz w sektorze usług (4195 zł).

 Sprawdź, ile powinieneś zarabiać! Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń i porównaj swoje zarobki z innymi. Wypełnij ankietę!

 Łukasz Pokrywka, Sedlak & Sedlak

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »