GUS podał świetne dane o sprzedaży detalicznej

Sprzedaż detaliczna w listopadzie wyniosła 12,6 proc. r/r. To zdecydowanie lepiej niż zakładali analitycy, konsensus rynkowy wynosił 10,5 proc. r/r,.

Sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła o 12,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2010 roku, a mdm spadła o 5,5 proc. - podał GUS. Sprzedaż detaliczna realnie wzrosła w listopadzie o 7,4 proc. rdr. Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że sprzedaż detaliczna w listopadzie rdr wzrosła średnio o 10,2 proc., a mdm spadła o 6,8 proc.

Opinie

Analityk domu maklerskiego X-Trade Brokers Marcin Kiepas Dane mocno zaskoczyły. Rynkowy konsensus kształtował się na poziomie 10,5 proc. rok do roku. To kolejny po listopadowych danych o produkcji tak pozytywnie zaskakujący raport z polskiej gospodarki w tym tygodniu. Warto zauważyć, że od kilku miesięcy rynek jest pozytywnie zaskakiwany danymi z polskiej gospodarki.

Reklama

Cieniem na tym pozytywnym obrazie kładzie się raport o bezrobociu. W listopadzie przyspieszyło ono do 12,1 proc. z 11,8 proc. w październiku. Rynek oczekiwał odczytu na poziomie 12 proc.

Złoty po publikacji danych nieznacznie się osłabił. (...) To osłabienie raczej należy łączyć z podobnym zachowaniem europejskich giełd w ostatnich minutach niż z raportami opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny. Jeżeli nastroje na rynkach światowych będą się poprawiać w kolejnych godzinach, to złoty ma szanse dalej zyskać na wartości".

Analityk firmy doradczej Xelion Piotr Kuczyński uważa, że dane o sprzedaży detalicznej są na pozór dobre, choć w niektórych branżach już widać spadki. ekspert zwraca uwagę, że dane o sprzedaży zostały wywindowane przez ceny paliw, ale wzrost sprzedaż dóbr trwałego użytku, jak meble, czy AGD jest już mniejszy.

Z kolei dane o bezrobociu Piotr Kuczyński ocenia jako niepokojące. Jego zdaniem wzrost liczby osób bez zatrudnienia podczas ciepłej jesieni, kiedy wiele branż sezonowych kontynuuje prace, źle świadczy o gospodarce. Analityk uważa, że wzrost gospodarczy pod koniec tego roku będzie niezły, na poziomie zbliżonym do 4 procent. Dodaje jednak, że na początku przyszłego roku można się spodziewać spowolnienia w polskiej gospodarce.

Główna ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek

"GUS pokazuje obraz polskiej gospodarki, w której konsumenci podchodzą do problemów świata zewnętrznego w sposób spokojny, ale świadczy także o tym, że mamy dość dużą szarą strefę. Sprzedaż detaliczna dynamicznie rośnie mimo wysokiej bazy sprzed roku. W czwartym kwartale 2010 roku konsumpcja przyspieszyła bowiem ze względu na podwyższenie VAT od 1 stycznia 2011 roku. Co prawda sprzedaż detaliczna w listopadzie br. w stosunku do października 2011 r. spadła o 4,5 proc., ale tak dzieje się co roku - konsumenci szykują się do zwiększonych wydatków w grudniu. W tym roku listopadowy spadek miesiąc do miesiąca był jednak nieco mniejszy niż w ubiegłym roku.

Tak dobre wyniki sprzedaży detalicznej w listopadzie są wynikiem dość dużej stabilności na rynku pracy. Co prawda bezrobocie w listopadzie nieznacznie wzrosło, ale jednocześnie zatrudnienie w przedsiębiorstwach wzrosło. W jakiejś mierze tak wysoka dynamika sprzedaży jest zapewne także efektem rosnącej skali szarej strefy. No i oczywiście inflacji - niewykluczone, że część konsumentów decyduje się na przyspieszenie zakupów, które miała w planie. Jednak skala tego zjawiska nie może być duża, patrząc na relatywnie niewielką dynamikę sprzedaży dóbr trwałego użytku (szczególnie w porównaniu z końcem ubiegłego roku).

Szybki wzrost sprzedaży detalicznej oraz produkcji przemysłowej w listopadzie oznaczają, że w czwartym kwartale tempo wzrostu PKB nie spadnie poniżej 4 proc., a za cały 2011 rok utrzyma się na poziomie co najmniej 4,2 proc.

W przyszłym roku sprzedaż detaliczna w ogromnym stopniu będzie zależała od sytuacji zewnętrznej - od tego, na ile będzie ona niepokoiła polskich konsumentów, a także od tempa wzrostu gospodarczego u naszych największych partnerów handlowych. A przede wszystkim od tego, co wydarzy się na naszym rynku pracy - czy uda się utrzymać na nim stabilność. A to w dużej mierze zależy od szybkiego działania rządu i nowego ministra pracy".

_ _ _ _ _

Sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw handlowych wzrosła w listopadzie o 14,5 proc. rdr, po wzroście w październiku o 12,5 proc., a mdm wzrosła o 1,6 proc. - podał GUS. Sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw hurtowych wzrosła w listopadzie o 14,8 proc. rdr, po wzroście o 11,6 proc. w październiku, a mdm wzrosła o 1,4 proc.

Nowe zamówienia w przemyśle w Polsce wzrosły w listopadzie w ujęciu rdr o 11,3 proc., po wzroście o 9,8 proc. w październiku - podał GUS.W ujęciu miesięcznym zamówienia spadły o 2,2 proc. w porównaniu ze spadkiem o 9,5 proc. w październiku.Wskaźnik nowych zamówień w przemyśle pokazuje rozwój popytu na wyroby i usługi. Służy on do oceny przyszłej produkcji.

Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w październiku i listopadzie:

                         XI 2011                 X 2011 
                    XI 2010    X 2011       X 2010    IX 2011
.
ogółem                12,6     -5,5           11,2      4,1          
.
pojazdy               -5,5      8,9           -3,0      1,4          
mechaniczne 
.
paliwa                27,1     -6,5           20,1      4,5        
.
żywność, napoje,       4,1     -6,9            3,3      2,7           
wyroby tytoniowe          
.
pozostała sprzedaż    29,1     -8,1           26,2      7,8     
.
leki, kosmetyki       16,3      0,9           13,5      3,1          
. 
odzież, obuwie        14,7    -23,1           15,1     32,7          
.
meble, AGD, RTV        6,5     -0,1           10,1      0,2          
prasa, książki        15,2      1,0           11,1     -2,1      
.
pozostałe             17,1     -9,4           13,9      0,4
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sprzedaż detaliczna | sprzedaż | GUS | dane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »