Ile czasu urząd skarbowy ma na wydanie decyzji?

Przepisy Ordynacji podatkowej różnicują termin zakończenia postępowania w zależności od takich czynników, jak stopień skomplikowania sprawy czy etap postępowania. W zasadzie powinny być one załatwiane bez zbędnej zwłoki. Jeżeli natomiast sprawa jest szczególnie skomplikowana, powinna zostać zakończona nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

Szybkość działania

Regulacje dotyczące terminów załatwiania spraw mają ogromne znaczenie w postępowaniu podatkowym. Z jednej strony stanowią bowiem gwarancję dla podatnika, że jego sprawa skończy się odpowiednio szybko. Z drugiej mają na celu zdyscyplinowanie organu podatkowego do respektowania zasady szybkości postępowania, wyrażonej w art. 125 Ordynacji podatkowej. W myśl tego przepisu bowiem organy podatkowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.

Pobierz za darmo: program PIT 2010

Reklama

Wnikliwie i szybko nie dla każdego jednak znaczy to samo. Pojęcia te mogą być różnie rozumiane w zależności od tego, czy posługuje się nimi podatnik, czy urzędnik. To, co podatnikowi wydaje się kwestią dni, w praktyce może oznaczać kilkutygodniowe oczekiwanie na rozstrzygnięcie. Nie oznacza to oczywiście, że urząd skarbowy może prowadzić postępowanie w nieskończoność.

Termin załatwienia sprawy w postępowaniu przed organem I instancji określa art. 139 Ordynacji podatkowej. I tak, niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie. Sprawy wymagające przeprowadzenia postępowania dowodowego powinny być załatwione bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca. Natomiast w przypadkach szczególnie skomplikowanych (np. ze względu na liczbę dowodów wymagających przeprowadzenia), sprawa powinna zostać załatwiona nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Uzasadnione przekroczenie terminu

Bieg terminu załatwienia sprawy wyznacza art. 165 Ordynacji podatkowej. W myśl tego przepisu datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi podatkowemu. Natomiast w przypadku wszczęcia postępowania z urzędu jest to dzień doręczenia stronie postanowienia o jego wszczęciu.

Należy zwrócić uwagę, że do terminów, w jakich urząd skarbowy powinien załatwić sprawę, nie wlicza się pewnych okresów, o których mowa w art. 139 § 4 Ordynacji podatkowej. Mianowicie nie wlicza się:

  • terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności,
  • okresów opóźnień spowodowanych z winy strony lub z przyczyn niezależnych od organu,
  • okresów zawieszenia postępowania, np. ze względu na konieczność rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd.

Podatnik musi wiedzieć o opóźnieniu

Przebieg postępowania podatkowego zależy od wielu czynników: rodzaju sprawy, stopnia jej złożoności, aktywności i zaangażowania podatnika itp. W praktyce zdarza się, że organ podatkowy nie może załatwić danej sprawy w ustawowym terminie. W takiej sytuacji ma obowiązek poinformowania strony o tym fakcie, niezależnie od tego, czy niezachowanie terminu leży po stronie organu załatwiającego sprawę, czy też nie jest od niego zależne. Jednocześnie musi wskazać nowy termin, w którym sprawa zostanie załatwiona. Zobowiązuje do tego art. 140 Ordynacji podatkowej.


O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy obowiązany jest zawiadomić stronę.

Sposób na opieszałość

Zdarza się, że organ podatkowy nie załatwi sprawy we właściwym terminie. Wówczas podatnik może złożyć ponaglenie do organu podatkowego wyższego stopnia. Gdy sprawę rozpatrywał naczelnik urzędu skarbowego - ponaglenie składa się do dyrektora izby skarbowej.

W przypadku gdy organ, do którego wniesiono ponaglenie, uzna, że jest ono zasadne, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie. W razie potrzeby podejmuje również środki, które mają zapobiec naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.

Jeżeli jednak ponaglenie nie przyniesie oczekiwanego efektu, podatnik może sięgnąć po jeszcze jedno rozwiązanie, jakim jest skarga na bezczynność organu, o której mowa w art. 3 § 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Jak wynika z prawomocnego wyroku WSA w Poznaniu z dnia 25 sierpnia 2010 r., sygn. akt III SAB/Po 5/10, z bezczynnością organu administracji publicznej mamy do czynienia, gdy w prawnie ustalonym terminie organ nie podjął żadnych czynności w sprawie, lub wprawdzie prowadził postępowanie, ale mimo ustawowego obowiązku nie zakończył go wydaniem w terminie aktu kończącego postępowanie. W rozpatrywanej przez Sąd sprawie organ w wyznaczonym terminie nie wykonał praktycznie żadnych czynności procesowych, tłumacząc się początkowo stopniem trudności sprawy, a potem powołując się na oczekiwanie na zakończenie postępowania przed NSA. W ocenie Sądu organ administracji, który nie zawiesza postępowania, a jedynie przedłuża okres jego trwania, powołując się na oczekiwanie na rozstrzygnięcie innej sprawy przez sąd czy organ, pozostaje w bezczynności.

Trzeba pamiętać, że skargę zawsze musi poprzedzać ponaglenie. Przy czym, skargę na bezczynność organu podatkowego można złożyć dopiero po rozpatrzeniu ponaglenia albo po upływie terminu jego rozpatrzenia.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.)

Ustawa z dnia 30.08.2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.)

autor: Małgorzata Smolnik
Gazeta Podatkowa nr 19 (747) z dnia 2011-03-07

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: podatnik | urząd skarbowy | urzędnik | ordynacja podatkowa | sprawy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »