W 2011 r. dostaniesz fakturę e-mailem?

Z dniem 11 sierpnia 2010 r. weszła w życie dyrektywa Rady 2010/45/UE zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania. Z przepisów tych wynika, że faktury papierowe i elektroniczne powinny być traktowane jednakowo. Muszą jednocześnie odzwierciedlać faktyczne transakcje.

Obecnie polskie organy podatkowe uważają, że tylko w sytuacji gdy faktury spełniają warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie m.in. wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, można je w takiej formie przesyłać i przechowywać.

Odmiennego zdania są sądy administracyjne. W wyroku z dnia 20 maja 2010 r., sygn. akt I FSK 1444/09, NSA orzekł, iż faktura przesłana w formacie PDF, a następnie przez odbiorcę wydrukowana, daje prawo do odliczenia podatku naliczonego na równi z fakturą papierową. Natomiast w wyroku z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. akt I FSK 1169/08, NSA uznał, iż nie ma normatywnych przeciwwskazań do istnienia "mieszanego" systemu wysyłania i przechowywania faktur, polegającego na wysyłaniu faktury w formie papierowej oraz przechowywaniu jej kopii w formie elektronicznej, z gotowością wydrukowania na każde żądanie uprawnionego organu. Pomimo tych orzeczeń organy podtrzymują swoje stanowisko w tym zakresie, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 września 2010 r., nr IPPP1-443-753/10-4/ISZ.

Reklama


Proponowane zmiany

Mocą dyrektywy 2010/45/UE państwa członkowskie zostały zobowiązane do włączenia jej przepisów do ustawodawstwa krajowego nie później niż do dnia 31 grudnia 2012 r., przy czym wejście ich w życie musi nastąpić najpóźniej 1 stycznia 2013 r. Nie oznacza to jednak, że nie można ich wprowadzić wcześniej.

Polskie Ministerstwo Finansów zamierza wprowadzić je już od 1 stycznia 2011 r. Wynika to z projektu nowego rozporządzenia w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (z dnia 7 października 2010 r.). Z tą samą datą ukazał się projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie m.in. wystawiania faktur. Zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

Pierwszy z tych projektów stanowi realizację postanowień dyrektywy, umożliwiając przesyłanie faktur w dowolnej formie, z zachowaniem warunku ich autentyczności i integralności. Proponuje się objęcie możliwością przesyłania w formie elektronicznej również faktur wystawianych "papierowo" i przesłanych np. faksem czy e-mailem. Rozporządzenie wprowadza dowolność formatu elektronicznego, w jakim może być przesłana faktura elektroniczna.

Stosowanie przesyłu elektronicznego faktur nadal będzie wymagać uzyskania uprzedniej akceptacji przez odbiorcę. Akceptacji albo jej cofnięcia będzie można dokonać w formie papierowej lub elektronicznej. Strony będą musiały uzgodnić sposób przesyłania faktur w formie elektronicznej ze względu na konieczność spełnienia wymogów technicznych oraz organizacyjnych, zarówno po stronie dostawcy, jak i odbiorcy, tak aby zapewnić sposób przechowywania faktur zgodny z przepisami. W przypadku akceptacji formy elektronicznej zrezygnowano z dotychczasowych wymogów, aby stosować bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub elektroniczną wymianę danych (EDI).

Jak wynika z § 3 projektu rozporządzenia w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, faktury będą mogły być przesyłane w tej formie pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Pojęcie "autentyczności pochodzenia" oznaczać będzie pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury oraz integralności treści oznaczającej, że w fakturze nie zmieniono danych, które ona powinna zawierać. Jednocześnie wskazano, że w odniesieniu do faktur przesyłanych w formie elektronicznej przedmiotowe cechy będą zachowane w przypadku wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub elektronicznej wymiany danych (EDI).

Wskazane metody zapewnienia przedmiotowych cech faktur są tylko przykładowym wyliczeniem, co oznacza, że podatnik będzie mógł zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury.


Brak oznaczeń "kopia", "oryginał"

Natomiast jak wynika z projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie m.in. wystawiania faktur proponuje się zrezygnować z warunku, aby przesyłanie faktur w formie elektronicznej było możliwe tylko w oparciu o bezpieczny podpis elektroniczny lub elektroniczną wymianę danych (EDI). Proponuje się również odejść od oznaczania faktur wyrazami "oryginał", "kopia".

Podatnicy będą obowiązani przechowywać faktury, a także ich duplikaty, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, w dowolny sposób, zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

W rozporządzeniu wskazano również, że sposób przechowywania ma zapewnić łatwe odszukanie oraz bezzwłoczny dostęp do faktur będących przedmiotem kontroli. Natomiast w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej - również przetwarzanie danych w formacie tekstowym.

Ponadto każda faktura, bez względu na formę w jakiej została wystawiona, będzie mogła być przechowywana w formie elektronicznej na terytorium państwa członkowskiego innym niż Polska, pod warunkiem zagwarantowania dla celów kontrolnych za pomocą środków elektronicznych pełnego dostępu on-line do tych faktur.

autor: Aleksandra Węgielska
Gazeta Podatkowa Nr 720 z dnia 2010-12-02

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: faktura
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »