Biznes w chmurze widzi swoją przyszłość

Cyfryzacja przybiera różne formy i kształty w zależności od profilu danego przedsiębiorstwa i branży, w której działa. Dzisiaj rynkowe trendy są jednak wyraźne: od rozwiązań chmurowych nie będzie odwrotu. To właśnie w chmurze biznes widzi szanse na rozwój, optymalizację kosztów, wdrożenie nowych produktów lub usług, a w efekcie - budowanie przewag konkurencyjnych.

Jak obecnie wygląda implementacja rozwiązań chmurowych w krajowym biznesie? Z pomocą w odpowiedzi na to pytanie przychodzi badanie EY "Transformacja cyfrowa firm 2020", z którego wynika, że 64 proc. polskich firm w ramach transformacji cyfrowej wdrożyło już rozwiązania chmurowe. W ciągu najbliższych 12-18 miesięcy taki krok planuje wykonać 26 proc. ankietowanych. Pandemia Covid-19 nie pozostaje tu bez znaczenia. Właśnie dzięki przenoszeniu części codziennych procesów biznesowych, firmy były w stanie w czasach ograniczeń epidemicznych utrzymać ciągłość działalności.

Reklama

Oprócz poprawy komunikacji i współpracy (na które wskazało 54 proc. badanych w raporcie EY) istotnym argumentem za wdrożeniem rozwiązań chmurowych było obniżenie kosztów (34 proc.), zwiększenie elastyczności i wygoda prowadzenia firmy. Dla 29 proc. ankietowanych natomiast zwiększenia bezpieczeństwa danych.

Rynek dynamicznie rośnie

Wartość rynku cloud computing w Polsce w roku 2019 wyniosła, według IDC Polska, 1,5 mld zł, co oznaczało 30 proc. wzrost rok do roku. Wykorzystanie rozwiązań chmurowych: czy to przez biznes, czy administrację publiczną - w porównaniu do krajów rozwiniętych - jest nad Wisłą wciąż jeszcze na stosunkowo niskim poziomie. Jak wynika z danych Eurostatu, w 2020 r. z chmury obliczeniowej korzystało w Polsce 24 proc. przedsiębiorstw, podczas gdy średnia unijna wyniosła 36 proc. Przestrzeń dla dalszego dynamicznego wzrostu rynku jest zatem ogromna.

Jeszcze przed pandemią prognozy odnośnie do rozwoju i implementacji rozwiązań chmurowych nad Wisłą były obiecujące. Dostawcy usług chmurowych nie mieli złudzeń, że rynek w najbliższych latach będzie rósł niezwykle dynamicznie. Z jednej strony zmianę wymuszają producenci różnych rozwiązań dla biznesu, którzy coraz częściej deklarują, że w przyszłości nie będą dostarczać ich w tradycyjny sposób, a właśnie chmurowo. To oznacza, że firmy będą musiały wykorzystywać chmurę, by mieć dostęp do najnowszych aplikacji i programów, by móc łączyć się z klientami szybko i w oparciu o najnowsze nie tylko standardy, ale i trendy. Z drugiej strony nie bez znaczenia jest sama transformacja biznesu, który działając w dynamicznym otoczeniu, musi mieć możliwości na dostosowanie swoich cyfrowych zasobów do potrzeb, także tych krótkookresowych bez konieczności ponoszenia dużych nakładów na rozbudowę infrastruktury. Do tego jest jeszcze jeden czynnik, który nie pozostaje bez wpływu: rynkowe trendy konsumenckie, które w pandemii przybrały na sile. Warto tu wskazać m.in. na e-commerce i wyraźny rozwój tego segmentu sprzedaży w 2020 r.

Rozwiązania szeroko dostępne

Rozwiązania chmurowe nie są już tylko dla wybranych. Coraz więcej firm, instytucji finansowych i ośrodków administracji publicznej przenosi się do chmury. Dlaczego? Z wielu względów. To nie tylko oszczędność, mniejsze koszty i możliwość wybrania tych funkcjonalności, które są naprawdę niezbędne, ale również większa efektywność, konkurencyjność i bezpieczeństwo. To krok w stronę długofalowego umocnienia swojej pozycji na rynku i rozwój.

Chmura (cloud) dzisiaj to infrastruktura jako usługa (IaaS), platforma jako usługa (PaaS) i oprogramowanie jako usługa (SaaS). Korzystając z IaaS firma nie musi budować u siebie kosztownej infrastruktury dla przetwarzania danych. PaaS - to systemy operacyjne, narzędzia programistyczne, oprogramowanie do zarządzania bazami danych. SaaS - natomiast - to rozwiązania aplikacyjne, dzięki którym nie ma potrzeby zakupu sprzętu czy oprogramowania. Zamiast tego wystarczy wybrać z dostępnych te funkcjonalności, które są niezbędne i skupić się na ich jak najlepszym wykorzystaniu w przedsiębiorstwie lub urzędzie.

Nie bez znaczenia jest także bezpieczeństwo. Dostawcy technologii chmurowych wiele uwagi przykładają do tworzenia zabezpieczeń, posiadając o wiele większe zasoby ekspertów od cyberbezpieczeństwa niż pojedyncze firmy.

Policzalne efekty chmury

Migrację do chmury napędzają korzyści, którymi mogą pochwalić się firmy mające proces już za sobą. "Aż 77 proc. badanych stwierdziło, że skutek wdrożenia chmury przekroczył ich oczekiwania, a co dziesiąty (10 proc.), że przekroczyło je w sposób znaczny. Niemal wszyscy są zadowoleni z efektów optymalizacji kosztów (92 proc.), skalowalności struktury (92 proc.), zwiększenia bezpieczeństwa (87 proc.), standaryzacji infrastruktury (91 proc.) i zwiększenia szybkości działania IT (95 proc.)" - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte i ICAN Institute "Chmura publiczna w Polsce" przygotowanym przy wsparciu merytorycznym Google Cloud.

Co ważne, wykorzystanie usług chmurowych nie jest przeznaczona wyłącznie dla dużych firm. Także mały biznes może szukać w chmurze szans dla siebie: tak po stronie oszczędności, ale przede wszystkim nowych możliwości na rozwój w coraz bardziej cyfrowym świecie. Stworzenie sklepu internetowego dzisiaj przy wykorzystaniu rozwiązań chmurowych jest nie tylko proste, ale przede wszystkim nie wymaga od przedsiębiorcy dużych inwestycji już na samym początku działalności. Możliwość korzystania z zaawansowanych rozwiązań do zarządzania sprzedażą, mierzących ruch klientów na stronie, automatyzujących kontakt z kupującym na różnych etapach: od odpowiedzi na nurtujące pytania podczas wyboru produktu, po informowanie o kolejnych punktach obsługi zamówienia - nie są to już technologie dostępne wyłącznie dla wybranych.

OPINIA - Jarosław Modrzewski, Kierownik ds. Produktu, Departament Wsparcia Biznesowego - Grupa Polsat Plus

Pandemia COVID-19 przyspieszyła proces cyfryzacji konsumentów oraz zmieniła ich dotychczasowe nawyki zakupowe. Według badania PWC kanał e-commerce w 2020 roku zanotował 14 proc. udziału w sprzedaży detalicznej, a jego średnioroczny wzrost w kolejnych latach będzie się kształtował na poziomie 12 proc. Badanie przeprowadzone w I kwartale br. pokazuje, że 82 proc. Polaków po pandemii wyda w tym roku w internecie tyle samo lub więcej w porównaniu do 2020 r. Dla firm nowa rzeczywistość oznacza konieczność weryfikacji dotychczasowej strategii, poszukania nowych rozwiązań w e-handlu, gdzie liczą się inne wartości niż w kanale tradycyjnym. Jest to znakomita okazja dla firm z sektora MŚP do odbudowania zysków, a nawet zwiększenia sprzedaży. Aby to osiągnąć, kluczowe będą dwa aspekty - wiedza z zakresu marketingu internetowego pozwalająca na zwiększenie obecności online oraz wykorzystanie usług chmurowych, które pozwolą na łatwiejsze testowanie nowych rozwiązań, szybszą implementację nowych usług oraz zmniejszenie kosztów. W centrum uwagi nadal pozostaje klient - jego doświadczenia ze sprzedającym oraz budowanie relacji. Oczywiście najważniejszym elementem, jaki przyciąga klienta niezmiennie pozostaje cena, ale na kolejnych miejscach pojawia się liczba oferowanych opcji dostawy, dostępność produktów oraz szybkość realizacji. Ilość możliwości oferowanych klientom oraz liczba planowanych transakcji wymaga odpowiedniej mocy obliczeniowej, łatwej do zwiększenia w przypadku np. prowadzenia kampanii marketingowych. Wraz ze zwiększaniem e-biznesu rośnie ilość przechowywanych danych wrażliwych - danych osobowych, danych o kartach płatniczych - które stają się coraz częstszym celem cyberataków. Odpowiednie zabezpieczenia mogą ochronić przedsiębiorstwa przed poważnymi stratami finansowymi oraz, co może być bardziej dotkliwe - utratą reputacji w oczach klientów. To kolejny element przemawiający za skorzystaniem z chmury obliczeniowej, których dostawcy mają odpowiednią wiedzę i środki, aby ochronić przechowywane dane na wysokim poziomie. Szeroki wybór rozwiązań i usług chmurowych dostępny jest w ofercie Plusa skierowanej do przedsiębiorstw - zarówno korporacji jak i tych z segmentu MŚP.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: cyfryzacja | chmura

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »