Rola PARP we wdrażaniu funduszy unijnych (odcinek 2.)

Polska jest w bardzo dobrym momencie rozwojowym, by wejść na szybką ścieżkę wzrostu. Bardzo dużo nauczyliśmy się dzięki nowej perspektywie i uważnie obserwujemy rozwój innowacyjności w perspektywie globalnej oraz aktywność liderów (regiony świata: Azja, Indie i poszczególne kraje: Izrael, USA, kraje nordyckie).

TUTAJ CZYTAJ 1. ODCINEK ARTKUŁU

Nie ma prostych recept na wzrost innowacyjności, każdy kraj tworzy swój ekosystem w nieco odmienny sposób, w zależności od słabości/siły poszczególnych jego elementów. I każdy system jest w całości tak słaby, jak jego najsłabsze ogniwo (powiedzenie znane, ale użyte ostatnio przez prof. Erkki Ormala, byłego prezesa Nokii, teraz profesora Aalto Univeristy). My też w Polsce wiemy, że punktowe wspieranie innowacyjności nie przyniesie tak dobrych efektów, jak spajanie poszczególnych elementów ekosystemu i tworzenie uzupełniających się mechanizmów wspierających rozwój innowacyjności. Co zatem proponuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości?

Reklama

ROZWÓJ START-UPÓW W POLSCE WSCHODNIEJ (PO PW)

Celem działania jest wsparcie związane z rozwinięciem działalności biznesowej przedsiębiorstw typu start-up, gotowych do wejścia na rynek z produktem, przygotowanym w ramach danej Platformy startowej dla nowych pomysłów. Wsparcie polegać będzie na dofinansowaniu rozwoju start-upu - dotacja na początkową działalność firmy. Etap ten obejmuje wsparcie związane z wejściem produktu na rynek (pierwsza sprzedaż) i realizacją modelu biznesowego, opracowanego i przetestowanego w ramach Platformy startowej funkcjonującej na zasadach określonych dla Platform startowych dla nowych pomysłów. Celem wsparcia jest wprowadzenie produktu na rynek krajowy lub zagraniczny oraz systematyczne zwiększanie jego sprzedaży.

Wsparcie finansowe na rozwój swojej działalności w makroregionie będą mogły uzyskać start-upy, które pozytywnie zakończą program akceleracji w ramach Platform startowych dla nowych pomysłów, tj. utworzą produkt bądź usługę w oparciu o opracowany i zweryfikowany rynkowo model biznesowy.

Minimalna wartość projektu i wydatków kwalifikowalnych - 50 tys. zł, maksymalna wartość dofinansowania wydatków kwalifikowalnych - 800 tys. zł. Poziom dofinansowania: do 85 proc. wydatków kwalifikowanych.

Z działania mogą skorzystać - mikro i mali przedsiębiorcy.

WSPARCIE INTERNACJONALIZACJI MŚP (PO PW)

Kompleksowe, profilowane pod odbiorcę działania doradcze, związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego w MŚP w oparciu o internacjonalizację ich działalności, w tym:

* diagnoza potencjału w zakresie internacjonalizacji,

* przygotowanie przedsiębiorstwa i jego oferty pod kątem eksportu,

* analiza rynku docelowego,

* przedstawienie możliwych i optymalnych kanałów dystrybucji,

* aktywne poszukiwanie partnerów biznesowych w celu wprowadzenia produktów lub usług na wybrane rynki zagraniczne.

Dwuetapowe wsparcie kompleksowych, indywidualnych, profilowanych pod odbiorcę działań związanych z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego w oparciu o internacjonalizację prowadzonej działalności. Planowane jest także dofinansowanie udziału w zagranicznych targach i misjach handlowych.

Kwota dofinansowania - Poziom dofinansowania: do 80 proc. Etap I - do 50 tys. zł, etap II - do 500 tys. zł.

Z działania mogą skorzystać mikro, mali i średni przedsiębiorcy.

WDRAŻANIE INNOWACJI PRZEZ MŚP (PO PW)

Celem działania jest zwiększenie potencjału firm MŚP działających w ramach ponadregionalnych powiązań kooperacyjnych w zakresie zdolności do realizowania procesów innowacyjnych. Tworzenie innowacyjnych produktów (wyrobów lub usług) poprzez wdrożenie wyników prac B+R przez MŚP. Stworzenie innowacyjnych (na poziomie kraju) produktów poprzez wdrożenie (własnych lub nabytych) wyników prac B+R.

Jakie projekty będą dofinansowane w ramach działania - projekty przewidujące przygotowanie produktu do wdrożenia, zakup praw patentowych, technologii, know-how, licencji związanych z wdrożeniem wyników prac badawczych, przeprowadzenie prac dostosowawczych, wdrożenie obejmujące inwestycje: zakup, montaż i uruchomienie maszyn i urządzeń, linii produkcyjnej lub technologicznej.

Kwota dofinansowania - Minimalna wartość wydatków kwalifikowanych - 1 mln zł, maksymalna wartość dofinansowania - 7 mln zł. Poziom dofinansowania: do 70 proc. (pomoc inwestycyjna) oraz do 85 proc. (zakupu usług doradczych) wydatków kwalifikowanych.

Z działania mogą skorzystać mikro, mali i średni przedsiębiorcy (wchodzący w skład ponadregionalnego powiązania kooperacyjnego).

Ogłoszenie konkursu planowane jest na lipiec 2015 r., rozpoczęcie naboru wniosków: sierpień 2015 r.

WZÓR NA KONKURENCJĘ (PO PW)

Kompleksowe wsparcie w zakresie wykorzystania procesów wzorniczych obejmujące przeprowadzenie audytu wzorniczego oraz stworzenie strategii wzorniczej (rozumianej jako raport z audytu zawierający rekomendacje dalszych działań), na podstawie której poprzez wykorzystanie procesu projektowania wzorniczego wdrożona zostanie innowacja. Celem działania jest zwiększenie potencjału przedsiębiorstw w zakresie umiejętnego zarządzania wzornictwem w firmie oraz wzrost wykorzystywania wzornictwa w działalności przedsiębiorstw, co przełoży się na wdrożenie nowych produktów i usług na rynek.

Jakie projekty będą dofinansowane w ramach działania - dwuetapowe wsparcie obejmujące:

* Etap I - diagnoza firmy w formie audytu wzorniczego na podstawie którego zostanie opracowana strategia wzornicza zawierająca rekomendacje dalszych działań związanych ze stosowaniem wzornictwa w firmie.

* Etap II - wdrożenie strategii wzorniczej opracowanej w I etapie, tj. przeprowadzenie działań z wykorzystaniem procesów projektowania, których końcowym rezultatem będzie wprowadzenie na rynek innowacji.

Kwota dofinansowania - etap I - 100 tys. zł poziom dofinansowania do 85 proc. etap II - 3 mln zł poziom dofinansowania do 70 proc.

Z działania mogą skorzystać mikro, mali i średni przedsiębiorcy.

Ogłoszenie konkursu planowane jest na sierpień 2015 r. Rozpoczęcie naboru wniosków I etap - wrzesień/październik 2015 r., II etap - 2016 r.

REJESTR USŁUG ROZWOJOWYCH (PO WER)

Polski rynek szkoleń w ostatnich 20 latach rozwijał się niezwykle dynamicznie. W latach 2001-2005 powstało 22,5 proc. obecnej liczby firm szkoleniowych, po roku 2006 działalność rozpoczęło 41 proc. firm. Jednak największy rozwój rynku miał miejsce w 2008 roku. Szkolenia były jedną z najpopularniejszych form wsparcia wykorzystywanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Jednak dominacja strony podażowej nad popytową ograniczała w dużym stopniu wpływ przedsiębiorców na definiowanie oferty szkoleniowej. W konsekwencji dostępna oferta usług szkoleniowych często odbiegała od faktycznych potrzeb odbiorców wsparcia. Nowe podejście do finansowania rozwoju przedsiębiorstw i pracowników będzie polegać na zmianie perspektywy udzielanego wsparcia - centralnym podmiotem podejmowanych działań edukacyjnych będzie przedsiębiorca i jego potrzeby. Podejście to będzie realizowane równolegle na dwóch poziomach - krajowym i regionalnym. Najważniejszym elementem systemu krajowego będzie Rejestr Usług Rozwojowych (RUR).

Rejestr stanowi narzędzie informatyczne pozwalające na gromadzenie w jednym miejscu informacji nt. podmiotów świadczących usługi rozwojowe oraz ich oferty. Usługi rozwojowe będą prezentowane w rejestrze za pomocą wystandaryzowanego formularza, co ułatwi użytkownikowi porównywanie ofert. Dodatkowym elementem RUR będzie tzw. system oceny usług rozwojowych. Na podstawie ocen przyznanych przez uczestników danej usługi, rejestr automatycznie będzie tworzył ranking ofert rozwojowych i dostawców usług. RUR będzie dawał także możliwość zamówienia przez przedsiębiorcę usługi "szytej na miarę".

Mikro, mały lub średni przedsiębiorca będzie mógł pozyskać dofinansowanie na usługi zamieszczone w Rejestrze Usług Rozwojowych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO), którymi zarządzają poszczególne Urzędy Marszałkowskie (Instytucje Zarządzające RPO). Kwota dofinansowania - Uzależniona od warunków uzyskania wsparcia oferowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Główną grupą docelową rejestru są przedsiębiorcy i ich pracownicy, którym RUR ma ułatwić poszukiwanie oferty odpowiadającej na ich specyficzne potrzeby. Przedsiębiorca, który planuje przeszkolenie własnych pracowników nie będzie musiał analizować całej listy projektów realizowanych na poziomie krajowym i regionalnym, ale otrzyma proste narzędzie internetowe z dostępną wyszukiwarką, które pozwoli mu na szybkie dokonanie wyboru usługi.

Drugą grupą docelową są podmioty świadczące usługi rozwojowe, których oferty znajdą się w rejestrze. Uzyskanie wpisu do rejestru przez podmioty świadczące usługi rozwojowe, i tym samym możliwość przedstawiania w rejestrze swojej oferty, warunkowane jest spełnieniem kryteriów potwierdzających potencjał podmiotu do świadczenia usług wysokiej jakości. Kryteria te są bardziej restrykcyjne dla podmiotów, które zadeklarują chęć realizacji usług dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy pozyskali dofinansowanie z EFS.

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE PRZEDSIĘBIORSTW (PO WER)

Główne cele, jakie dzisiaj stawiają sobie firmy, to maksymalizacja obrotów i zysków oraz pozyskiwanie nowych klientów. Takie cele jak: rozwój, wprowadzanie nowych towarów czy usług na rynek, które są niezbędne dla zwiększenia zatrudnienia, wymieniane są znacznie rzadziej. Prawie 1/3 firm nie ma planów rozwojowych, trwając w przekonaniu, że do odniesienia sukcesu wystarczy reagować na sygnały z otoczenia lub nie ma sensu planować wobec niepewnej przyszłości. Oznacza to, że wielu przedsiębiorców, którzy powinni być motorem polskiej gospodarki, nie uznaje rozwoju biznesu za priorytet. Firmy koncentrują uwagę bardziej na doraźnym planowaniu działalności i bieżącym funkcjonowaniu. W perspektywie finansowej UE 2014-2020 system dystrybucji pieniędzy z Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczonych na wspieranie adaptacyjności przedsiębiorców i pracowników zostanie oparty na podejściu popytowym. To przedsiębiorca, po zidentyfikowaniu swoich potrzeb rozwojowych, będzie samodzielnie wybierać usługi, które w największym stopniu zrealizują te potrzeby. Taka zmiana w dystrybucji środków, wobec postawionej powyżej diagnozy, wymaga wsparcia przedsiębiorstw w zakresie ukierunkowania na rozwój oraz identyfikacji potrzeb rozwojowych. PARP chce wesprzeć 500 firm przy realizacji 1500 innowacyjnych produktów. Wsparciem z zakresu analizy i diagnozy potrzeb rozwojowych przedsiębiorcy i jego pracowników zostanie objętych ponad 10 tys. firm.

Wsparcie będzie udzielane na projekty dotyczące opracowania analizy potrzeb rozwojowych i planów rozwoju dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Wsparcie będzie udzielane ze środków Działania 2.2 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

O wsparcie będą mogły się ubiegać organizacje partnerów społecznych: organizacje związkowe, pracodawców i samorządu gospodarczego, które będą realizować projekty doradcze na rzecz mikro, małych i średnich przedsiębiorców.

PROJEKT ENTERPRISE EUROPE NETWORK (EEN) - BUSINESS SUPPORT NETWORK-CENTRAL POLAND

Małe i średnie przedsiębiorstwa, stanowiące większość wśród działających na polskim rynku podmiotów, pełnią kluczową rolę w rozwoju polskiej gospodarki. Nadal jednak charakteryzują się one niższym poziomem rozwoju i innowacji w stosunku do średniej dla analogicznych firm z innych krajów europejskich. PARP, przy której działa ośrodek sieci Enterprise Europe Network (EEN), będącej jednym z istotnych elementów unijnego Programu ramowego na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020 (COSME), uczestniczy w projekcie jako lider konsorcjum Business Support Network - Central Poland. Ośrodek EEN, oferuje polskim przedsiębiorcom szereg nieodpłatnych, zintegrowanych, często zindywidualizowanych usług o charakterze informacyjnym i doradczym, mających na celu zwiększenie ich aktywności gospodarczej oraz konkurencyjności na arenie międzynarodowej.

Ośrodek EEN:

* organizuje konferencje, seminaria, warsztaty, szkolenia, giełdy kooperacyjne oraz spotkania brokerskie;

* organizuje misje gospodarcze, przedsięwzięcia wystawiennicze oraz targi kooperacyjne w kraju i za granicą;

* kojarzy polskie firmy z zagranicznymi partnerami za pośrednictwem bazy Partnership Opportunity Database (POD);

* udziela odpowiedzi na zapytania przedsiębiorców, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na poszczególnych rynkach, unijnymi inicjatywami i prawodawstwem, dostępem do finansowania;

* opracowuje i publikuje materiały informacyjne: wydawnictwa książkowe i broszury o charakterze poradników, Biuletyn EuroInfo, elektroniczny Newsletter, ulotki;

* prowadzi stronę internetową www.een.org.pl;

* wspiera polskie firmy w aplikowaniu do udziału w programie Horyzont 2020 poprzez specjalistyczne usługi mentoringowe (Instrument MŚP).

Jednocześnie, w projekcie Enterprise Europe Network PARP:

* koordynuje działalność konsorcjum Polski Centralnej, złożonego z sześciu instytucji otoczenia biznesu z terenu województw: łódzkiego, mazowieckiego, kujawsko-pomorskiego i pomorskiego;

* pełni rolę przedstawiciela polskiej sieci EEN w kontaktach z instytucjami publicznymi w kraju i za granicą, w tym z Komisją Europejską oraz Agencją Wykonawczą do Spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME);

* jako instytucja pośrednicząca, przekazuje ośrodkom polskiej sieci EEN krajowe wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa w ramach programu wieloletniego pn. "Udział Polski w Programie na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz MŚP (COSME) oraz w instrumentach finansowych programów UE, w latach 2015-2021".

Kwota dofinansowania - usługi bezpłatne.

Z działania mogą skorzystać mikro, mali i średni przedsiębiorcy.

WSPIERANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W SEKTORZE KOSMICZNYM

8 czerwca 2015 r. odbyło się uroczyste podpisanie Porozumienia o współpracy pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), a Polską Agencją Kosmiczną (POLSA) w zakresie rozwoju sektora kosmicznego w Polsce. Głównym celem porozumienia jest m.in. reprezentowanie polskiego interesu gospodarczego i naukowego na arenie międzynarodowej oraz podejmowanie działań mających na celu zwiększenie udziału polskich przedsiębiorstw sektora kosmicznego w realizacji projektów w ramach programów Unii Europejskiej, Europejskiej Agencji Kosmicznej, Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT) i Europejskiej Agencji Obrony (EDA).

POLSA powstała na mocy ustawy z 26 września 2014 r. o Polskiej Agencji Kosmicznej (Dz. U. 2014 poz. 1533). 20 maja br. Profesor Marek Banaszkiewicz został powołany przez prezesa Rady Ministrów na stanowisko prezesa POLSA na 5-letnią kadencję. Swoją działalność POLSA rozpocznie w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

PARP zapoczątkowała działania mające na celu budowę krajowych kompetencji sektora kosmicznego wśród małych i średnich przedsiębiorstw w 2012 r., jeszcze przed przystąpieniem Polski do ESA. Jednym z największych wyzwań, które od początku towarzyszyły budowie polskiego sektora było pozyskanie informacji na temat wymogów i procedur obowiązujących w Europejskiej Agencji Kosmicznej, gdyż to właśnie ESA wyznacza kierunki rozwoju i definiuje zakres europejskiego sektora kosmicznego na rzecz którego polscy przedsiębiorcy mogą realizować zamówienia.

Kiedy PARP rozpoczynała swoją działalność informacyjną, w listopadzie 2012 r. na platformie Europejskiej Agencji Kosmicznej EMITS zarejestrowanych było ok. polskich 40 przedsiębiorstw. Dziś liczba ta wynosi 126. Świadczy to o dynamicznym wzroście zainteresowania polskich podmiotów realizacją projektów ESA oraz skutecznym przekazie informacji.

Do dziś realizowanych jest już kilkadziesiąt projektów o wartości blisko 14 mln euro, zarówno z zakresu tzw. upstreamu (instrumentów i technologii wynoszonych w przestrzeń kosmiczną), jak również segmentu naziemnego w ramach którego następuje pozyskiwanie danych, ich przetwarzanie oraz dostarczenie do odbiorcy końcowego.

W trakcie niespełna trzech lat działalności PARP stworzyła bazę 240 potencjalnych przedsiębiorstw sektora kosmicznego, utrzymuje codzienny i systematyczny kontakt z firmami, wspiera je doradztwem z zakresu przetargów ESA, zasad związanych z własnością intelektualną czy innych formalno-prawnych reguł, zrealizowała dwa duże projekty badawcze mające na celu określenie potencjału tych przedsiębiorstw, jak również podział kompetencyjny polskiego sektora. PARP zrealizowała też kilka wizyt gospodarczych do największych, europejskich integratorów satelitów, dzięki czemu polskie przedsiębiorstwa miały szansę wykształcić sieć kontaktów międzynarodowych, które służą polskim firmom w trakcie współpracy w zakresie projektów kosmicznych. Polskie technologie kosmiczne PARP będzie promować również na wystawie EXPO 2015, w Mediolanie.

Podejmowanie wspólnych działań przez POLSA i PARP przyczyni się do zwiększenia poziomu zwrotu geograficznego, a tym samym podniesienia stopnia zaangażowania polskich firm w innowacyjne i ambitne projekty kosmiczne. Działania te pozwolą na zwiększenie obecności polskich przedsiębiorstw na globalnym rynku przekazu satelitarnego. Rozwijanie sektora kosmicznego jest ważne dla podnoszenia jakości, bezpieczeństwa i standardów życia społeczeństwa. Dziś widać już, że polskie firmy ambitnie przyłączają się do tej zaawansowanej, wymagającej technologicznie branży.

- - - - -

POLSKA NA EXPO 2015

Od 1 maja do 31 października w Mediolanie odbywa się EXPO 2015. Od początku Wystawy Światowej Pawilon Polski odwiedziło już ponad 100 000 gości. Ekspozycja naszego kraju podporządkowana jest w całości tematowi przewodniemu Wystawy Światowej - "Wyżywienie planety, energia dla życia", a kluczowym założeniem jest promocja przemysłu rolno-spożywczego. Dzięki realizowanemu równolegle programowi gospodarczemu polscy przedsiębiorcy wspierani są w poszukiwaniu nowych rynków zbytu oraz budowaniu trwałych relacji handlowych z partnerami zagranicznymi.

Program gospodarczy

Podstawą stworzenia strategii udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w odniesieniu do promocji gospodarczej stała się przygotowana we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa lista polskich produktów spożywczych z największym potencjałem eksportowym. Program realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zakłada więc wsparcie rozwoju handlu zagranicznego branż spożywczej, rolniczej oraz przetwórczej. Przedstawiciele polskich firm biorą udział zarówno w wydarzeniach odbywających się w Pawilonie Polski, jak i targach, seminariach czy misjach gospodarczych na terenie Włoch.

W maju polscy przedsiębiorcy uczestniczyli m.in. w jednym z najważniejszych w Europie wydarzeń gospodarczych kierowanych do profesjonalistów, targach Tutto Food oraz giełdzie kooperacyjnej dla branży bezpieczeństwa żywności - Mission for Growth. Przez kolejne miesiące polscy przedsiębiorcy będą uczestniczyć w serii targów branżowych we Włoszech (Międzynarodowe Targ Produktów Naturalnych SANA, 12-15 września 2015 r., Bolonia; Międzynarodowe Targi Warzyw i Owoców MACFRUT, 23-25 września 2015 r., Rimini; Międzynarodowe Targi Maszyn i Technologii dla Rolnictwa AGRILEVANTE, 15-18 października 2015 r., Bari). Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości organizuje również misję zakupową przedsiębiorców włoskich do Polski, seminaria naukowe i spotkania networkingowe na temat wspólnych polsko-włoskich projektów badawczo-rozwojowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Polscy przedsiębiorcy będą mogli również skorzystać z oferty kojarzenia partnerów biznesowych w ramach platformy spotkań b2b - Expo Business Matching. Elementem wspierającym wizerunek polskich producentów żywności jest również książka kulinarna "Apetyt na Polskę", która pokazuje nowoczesne oblicze polskiej kuchni.

Pawilon Polski

Pawilon Polski jest czwartym co do wielkości pawilonem wśród wszystkich krajów biorących udział w EXPO 2015. Od pierwszych dni Wystawy Pawilon zachwyca zwiedzających wyjątkową elewacją, nawiązującą do typowych dla polskiego krajobrazu drewnianych skrzynek na jabłka. Zaraz po wejściu do Pawilonu goście kierują się do otoczonego lustrami sadu jabłoni, umieszczonego na górnej kondygnacji. Na niemal 1400 m kw. przestrzeni ekspozycyjnej znajdują się ponadto m.in. restauracja serwująca dania kuchni polskiej, sklep z polskimi produktami, sala kinowa, instalacja multimedialna prezentująca polski przemysł rolno-spożywczy, sala zabawy interaktywnej czy przestrzeń wystaw czasowych, wykorzystywana przez regiony.

W każdym tygodniu na odwiedzających Pawilon Polski czekają dodatkowe atrakcje prezentujące atuty polskiej kultury, gospodarki czy turystyki. W maju odbyły się m.in. Tydzień Polski Wschodniej oraz Tydzień Polskiej Turystyki, w czerwcu planowane są m.in. Tydzień Województwa Pomorskiego, Łódzkiego, Kujawsko-Pomorskiego oraz Dolnośląskiego, a także Tydzień Kosmiczny.

Przemysł rolno-spożywczy jest jedną z najszybciej rozwijających się branż. Innowacyjność, rozwój technologiczny, wysoka jakość surowców, a także bogate dziedzictwo kulinarne sprawiają, że polskie produkty są wysoko cenione na rynku międzynarodowym. Wartość eksportu produktów rolno-spożywczych wynosi niemal 20 mld euro, co stanowi ponad 13 proc. polskiego eksportu ogółem. Włochy, zajmując piąte miejsce w polskim eksporcie do Unii Europejskiej i analogicznie drugie miejsce w imporcie, są strategicznym partnerem handlowym i inwestycyjnym dla Polski. W minionym roku polsko-włoskie obroty towarowe przekroczyły wartość 16,2 mld Euro, a dynamika polskiego eksportu do Włoch wzrosła o 10 proc.

Aktywny udział polskich przedsiębiorców w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie daje możliwość prezentacji atutów polskiej żywności oraz wykreowania obrazu polskiego przedsiębiorcy jako atrakcyjnego partnera biznesowego w oczach odbiorców z całego świata, przyczyniając się tym samym do wzmocnienia potencjału eksportowego polskich produktów spożywczych. Udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 został wpisany w projekt "Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych" w ramach Programu Operacyjnego "Innowacyjna Gospodarka". Jego głównym założeniem jest budowa autentycznego i trwałego zaufania dla marki POLSKA i Marki Polskiej Gospodarki poprzez przedstawienie Polski jako atrakcyjnego partnera na rynku międzynarodowym.

EXPO 2015

Organizowane od 1851 roku wystawy EXPO uznawane są za najbardziej prestiżowe wydarzenia promocyjne na świecie. EXPO 2015 odbywa się pod hasłem "Wyżywienie planety, energia dla życia". Od 1 maja do 31 października br. w Mediolanie zaprezentuje się niemal 150 państw oraz organizacji, które przedstawią swoje osiągnięcia związane z przemysłem rolno-spożywczym. Organizatorzy EXPO 2015 podkreślają edukacyjną rolę wydarzenia, zarówno w zakresie promowania zdrowego odżywiania, jak i poszukiwania sposobów rozwiązania problemu braku żywności w niektórych regionach świata. W Wystawie weźmie udział niemal 150 krajów z całego świata, a organizatorzy spodziewają się nawet 20 milionów gości. Organizatorem udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Swoją funkcję - zarówno w sferze programowej, jak i organizacyjnej - pełni pod nadzorem Ministerstwa Gospodarki oraz przy wsparciu Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej Wystawy Światowej EXPO 2015 w Mediolanie.

KM

TUTAJ CZYTAJ 1. ODCINEK ARTKUŁU

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: rola
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »