Branża FMCG w obliczu nowych wyzwań

FMCG to skrót od angielskiego wyrażenia Fast Moving Consumer Goods i oznacza dobra szybko zbywalne. Branża FMCG pozostaje jedną z kluczowych gałęzi gospodarki każdego państwa i odpowiada za zaopatrywanie sklepów w produkty pierwszej potrzeby i takie, po które sięgamy najczęściej. Łączy je względnie niska cena, błyskawiczna rotacja oraz ukierunkowanie na klienta masowego. To m.in. szeroko rozumiane artykuły spożywcze, środki czystości, lekarstwa czy kosmetyki do higieny osobistej. Ze względu na wojnę w Ukrainie i wysoką inflację branża FMCG staje dziś przed ogromnymi wyzwaniami.

Okiem eksperta - komentuje Anna Kuropatwa, Chief Strategy Officer w Value Media (Group One):

"Dla nas, jako dla agencji mediowej, której misją jest współpraca z klientami w celu generowania pozytywnych efektów biznesowych, zrozumienie tego co dzieje się w gospodarce i jaki ma to efekt na zachowania ludzi, jest szczególnie ważne. Kryzys zawsze przynosi z sobą większe ryzyko popełnienia błędów biznesowych i komunikacyjnych, choć oczywiście bywa też szansą na wzrost. Jednak proporcja firm odnoszących sukces, do tych znajdujących się w poważnych biznesowych tarapatach, wynosi 41 do 89 proc., a więc ryzyko wpadnięcia w biznesowe kłopoty znacznie przewyższa szansę na wzrost.

Reklama

O ile jeszcze kilka miesięcy temu mogliśmy się zastanawiać nad tym, czy będzie kryzys czy nie, dziś ekonomiści mówią już wprost o technicznej recesji w naszym kraju. Coraz większym stresem dla społeczeństwa jest ciągle rosnąca inflacja, przewyższająca dynamikę wzrostu wynagrodzeń (16 do 12 proc.). Dodatkowo podnoszone stopy procentowe zwiększają obciążenia gospodarstw domowych i zmniejszają dostępność kredytów. Nie możemy także zapominać o bardzo silnym wpływie wojny w Ukrainie na nastroje polskiego społeczeństwa. W tym kontekście nie dziwi bardzo negatywna ocena sytuacji gospodarczej, zarówno w kraju, jaki i we własnych gospodarstwach domowych.

Trendy w danych optymizmu konsumenckiego publikowane przez GUS są jednoznaczne: ludzie widzą swoją sytuację jako gorszą niż rok temu i jednocześnie w przyszłość spoglądają z pesymizmem. Aż 60 proc. Polaków w ciągu następnych kilku miesięcy zamierza ograniczyć wydatki, w tym ponad połowa chce zrezygnować z planowanych większych zakupów. Zgodnie z deklaracjami optymalizacja wydatków obejmie w pierwszej kolejności dobra luksusowe, wydatki na rozrywkę, w tym wyjazdy wakacyjne oraz subskrypcje usług cyfrowych. Oczywiście musimy pamiętać o tym, że realnie zachowania konsumentów w trakcie kryzysu są częściej nieracjonalne i także częściej nie pokrywają się z deklaracjami. Dlatego tak ważne jest zrozumienie tego, że konsumenci oprócz oszczędności szukają sposobów na zredukowanie negatywnych emocji związanych z tym, co się wokół dzieje. Pamiętajmy, że ludzie mierzą się z inflacją i recesją w szerszym kontekście pandemii, wojny w Ukrainie i wewnętrznej sytuacji politycznej w Polsce. Konsumenci szukają oszczędności, ale tak samo często chcą też zmniejszenia ryzyka".

Opracowanie własne na podstawie:

Badanie GfK Polonia nt. nowych nawyków żywieniowych 2021

Badanie UCE Research i Grupy Blix nt. nastrojów konsumenckich 2022

Badanie NielsenIQ nt. zachowania zakupowych konsumentów pod wpływem sytuacji covidowej


Partnerem publikacji jest organizator rankingu Best Brand Awards - niezależna grupa komunikacyjna Group One

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »