Reklama

Nowe rozdanie w motoryzacji

Przemysł motoryzacyjny w Polsce w ostatnich kilkunastu latach rósł w tempie 6,5 proc. rocznie.

Głównym motorem rozwojowym był segment części, w którym wyrośliśmy na jednego z europejskich liderów. Nowe technologie w postaci napędów elektrycznych czy inteligentnych aut są dla krajowych firm wyzwaniem, ale i kolejną szansą na skokowy wzrost.

Reklama

Z raportu "Nowa era motoryzacji. Jak odnajdzie się w niej polski przemysł?", opublikowanego przez Bank Pekao, wynika, że w 2018 roku sektor motoryzacyjny wytworzył dobra o łącznej wartości 145 mld zł. Branża ma 13-proc. udział w krajowym przetwórstwie.

W dużym stopniu jest tu zaangażowany kapitał zagraniczny. Międzynarodowe koncerny współpracują jednak ściśle z polskimi firmami. Sektor zatrudnia łącznie ok. 225 tys. osób. Jak wskazuje Pekao, przeciętna miesięczna płaca jest tu wyższa o 8 proc. od średniej w gospodarce.

- Branża motoryzacyjna to jeden z fundamentów polskiej gospodarki - podkreśla Kamil Zduniuk, ekspert z Zespołu Analiz Sektorowych Pekao, autor raportu. - Mimo wyzwań w krótkim terminie, takich jak spowolnienie gospodarcze w UE czy konflikty handlowe, perspektywy rysują się optymistycznie. Branża stoi na solidnych fundamentach i rozwija się w wielu wymiarach, dzięki czemu jak dotąd skutecznie opierała się schłodzeniu niemieckiej gospodarki - dodaje. Jego zdaniem nawet jeśli kolejne kwartały przyniosą spowolnienie, powinno ono być tymczasowe.

Branża Sektor mocno się zmienia. Na rynki wprowadzane są nowe rodzaje napędów, coraz popularniejsza jest elektromobilność i inteligentne rozwiązania dla samochodów, a także carsharing. - Przed sektorem staną poważne wyzwania, ale też niepowtarzalne szanse. Skala jego adaptacji do tych zmian będzie determinowała przyszłe tempo rozwoju. Dla przykładu, oceniamy, że nawet połowę udziału w krajowym przemyśle części mają obszary wrażliwe na wzrost roli napędów elektrycznych - twierdzi Kamil Zduniuk.

Dlatego kluczowe będzie podejście sektora do nowych wyzwań. Krajowi przedsiębiorcy powinni wdrażać nowe inwestycje, zgodne z oczekiwaniami rynków, by zająć dogodną pozycję. Zdaniem autorów raportu, mamy duże szanse na rozwój choćby w obszarze elektromobilności. - Nasz kraj może być też zagłębiem kapitału intelektualnego, umożliwiającego tworzenie hubów rozwiązań dla samochodów inteligentnych i autonomicznych. Mamy tu znaczące przewagi konkurencyjne nawet wobec bogatych państw zachodnich - uważa Zduniuk.

Jednocześnie polski sektor motoryzacyjny będzie mógł dalej optymalizować produkcję części do tradycyjnych aut spalinowych. Obszar ten jeszcze długo będzie odgrywał istotną rolę mimo zachodzących zmian, m.in. ze względu na rolę rynku wtórnego czy zróżnicowane tempo rozwoju poszczególnych regionów świata.

- Napędy spalinowe nie znikną z dnia na dzień, a stopniowa transformacja motoryzacji to ważna informacja dla branży. Pozwala na okres przejściowy, który będzie trwał jeszcze kilkanaście lat. W tym czasie można rozwijać się dzięki dotychczasowym motorom wzrostu, jednocześnie budując drugą już gałąź działalności, ukierunkowaną na motoryzację przyszłości - mówi autor raportu.

Pekao nakreślił trzy scenariusze rozwoju branży. Bazowy zakłada, że do 2030 roku wartość produkcji sektora wyniesie 245 mld zł, przy średnim tempie rozwojowym 4,5 proc. rocznie. Pozytywny przewiduje, że przy sprawnej adaptacji nowych technologii produkcja sięgnie nawet 305 mld zł, co oznaczałoby ponaddwukrotny wzrost względem 2018 roku. Gdyby jednak branża odwróciła się od zmian, upierając się przy kurczących się segmentach tradycyjnych, możliwa jest długoterminowa stagnacja branży, ze średnim tempem wzrostu do 1 proc. rocznie.

wj

Tekst powstał w ramach raportu "Nie tylko o finansach", którego partnerem jest Bank Pekao

Dowiedz się więcej na temat: motoryzacja
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »