Świetne wyniki finansowe Banku Pekao. Zysk netto o 70 proc. wyższy niż przed rokiem

Bank Pekao zaprezentował wyniki finansowe za trzeci kwartał 2021 roku. Ostatnie miesiące przyniosły kontynuację dynamicznego odbicia, a skonsolidowany zysk netto był o 70 proc. wyższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Było to zasługą wzrostów we wszystkich strategicznych segmentach działalności banku, w tym wolumenów i sprzedaży kredytów dla wszystkich grup klientów, a także obniżki kosztów operacyjnych. Pomimo dodatkowych rezerw ostrożnościowych na portfel kredytowy w CHF koszty ryzyka pozostały na niskim poziomie.

Materiał Banku Pekao, partnera cyklu "Nie tylko o finansach"

Bank Pekao S.A., założony w 1929 r., jest jedną z największych instytucji finansowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim największym bankiem uniwersalnym w Polsce z ponad 240 mld zł aktywów. Posiadając drugą co do wielkości sieć oddziałów, Bank Pekao obsługuje ponad 5,7 mln klientów. Podsumowując ostatnie miesiące działalności, prezes Banku Pekao S.A. Leszek Skiba podkreśla, że trzeci kwartał 2021 roku był czasem kontynuacji gospodarczego ożywienia po pandemii.

 -  Potrafiliśmy przekuć to odreagowanie na dobre wyniki naszego banku. Wróciły już one na dobre do poziomów sprzed pandemii. Co ważne aktywność naszych klientów rośnie nie tylko w porównaniu z poprzednim rokiem, ale i poprzednim kwartałem, mamy duży popyt na kredyty, zwłaszcza wśród małych i średnich firm i klientów indywidualnych - zaznacza prezes.

Reklama

 -  Za wzrost rentowności banku odpowiada też nasza ciągła praca nad efektywnością i niższe koszty operacyjne. Dzięki tym działaniom powtarzalne ROE w trzecim kwartale wyniosło ponad 9 proc., a to w środowisku wyższych stóp procentowych powoduje, że spodziewamy się szybszego niż zakładaliśmy w strategii osiągnięcia dwucyfrowego poziomu tego wskaźnika - dodaje Leszek Skiba.

Skokowy wzrost zysków

Skonsolidowany zysk netto Banku Pekao w trzecim kwartale 2021 r. wyniósł 631 mln zł wobec 371 mln zł rok wcześniej. To oznacza wzrost w ujęciu rok do roku o 70 proc. Narastająco po 9 miesiącach 2021 roku zysk netto zamknął się kwotą 1,481 mld zł, czyli był 62 proc. wyższy niż za okres styczeń-wrzesień rok wcześniej oraz znalazł się na takim samym poziomie jak przed pandemią: w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 roku.

Wzrost wyników w III kw. bazował na wszystkich kluczowych segmentach działalności Banku Pekao. Wolumen kredytów w segmencie przedsiębiorstw zwiększył się w III kw. 2021 rok do roku o blisko jedną piątą, ale urósł też o 9 proc. w porównaniu z II kw. Nowa sprzedaż kredytów dla klientów indywidualnych (łącznie gotówkowych i hipotecznych) wzrosła w okresie lipiec-wrzesień 2021 w porównaniu z ubiegłym rokiem aż o 61 proc., a nowa sprzedaż kredytów dla MŚP o 40 proc.

Wynik z opłat i prowizji ponownie się poprawił i w III kwartale był o prawie 5 proc. lepszy niż w poprzednich trzech miesiącach, a w porównaniu z analogicznym okresem 2020 urósł o 18 proc. Wynik odsetkowy zwiększył się odpowiednio o 4 i 15 proc.

Koszty wyraźnie w dół

Powtarzalny wskaźnik ROE przekroczył w III kwartale 2021 r. poziom 9 proc. W strategii Bank Pekao zakłada 10-proc. ROE w 2024 roku. Koszty operacyjne w III kw. były o ponad 4 proc. niższe niż kwartał wcześniej.

Jak podkreślają eksperci Banku Pekao, strategiczny cel do 2024 r. to zmniejszenie wskaźnika koszty/dochody do 42 proc. W trzecim kwartale 2021 r. znalazł się on na poziomie 43,4 proc. w porównaniu do 45,4 proc. kwartał wcześniej.

Nowe cyfrowe usługi dla klientów

W minionych miesiącach Bank Pekao utrzymał wysokie tempo wzrostu w sprzedaży produktów i rozwoju funkcjonalności kanałów bankowości cyfrowej. Klienci mogą już korzystać z kolejnej wersji aplikacji mobilnej PeoPay, zawierającej narzędzia inwestycyjne i sukcesywnie poszerzanej o kolejne usługi dodane, takie jak płatności za bilety komunikacji miejskiej, parkingi czy zakupy ratalne online. Zaowocowało to kolejnym kwartałem wzrostu aktywnych użytkowników bankowości mobilnej. Na koniec września było ich 2,3 miliona wobec 1,9 miliona rok wcześniej. W przypadku pożyczek konsumenckich, przez internet zostało sprzedanych aż 62 proc. z nich w porównaniu do 53 proc. rok wcześniej.

Bank Pekao może pochwalić się także wysokim wskaźnikiem digitalizacji, czyli miarą możliwości cyfrowego dostępu do usług bankowych. Wskaźnik ten tylko od czasu ogłoszenia strategii Pekao wiosną 2021 urósł aż o 5 punktów procentowych, do 55 proc. Pekao zakłada, że w 2024 roku - na koniec okresu obecnej strategii - zbliży się on do 100 proc., czyli niemal każdą usługę bankową klient będzie miał dostępną poprzez kanały zdalne.

Odpowiedzialność w działaniu

Poprawa otoczenia gospodarczego, zdywersyfikowane portfolio kredytowe i konsekwentnie konserwatywna i odpowiedzialna polityka kredytowa - to czynniki, które pozwoliły zamknąć kolejny kwartał z niskimi kosztami ryzyka. W III kwartale wyniosły one 41 punktów bazowych, pomimo dodatkowych rezerw ostrożnościowych na portfel kredytowy w CHF. I były na poziomie sprzed pandemii.

Tradycyjnie Pekao utrzymuje wysoką bazę kapitałową. Na koniec września łączny współczynnik kapitałowy (TCR) wyniósł 17,6 proc., a Tier1 15,7 proc. Bezpieczny profil płynnościowy banku odzwierciedlony jest relacją kredytów netto do depozytów na poziomie 81 proc. i LCR w wysokości 247 proc.


Materiał Banku Pekao, partnera cyklu "Nie tylko o finansach"

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »