Lecz się w Holandii, omijaj Polskę

Wczoraj opublikowano tegoroczny konsumencki indeks zdrowotny (Euro Health Consumer Index). Polska jest na 26. miejscu na 33 kraje (spadek o jedną lokatę rok do roku).

O siedem miejsc spadła Estonia, o sześć Słowacja (jest 28.) i Węgry (20.), o pięć Litwa, Rumunia, Bułgaria i... Luksemburg. Czołówka od dwóch lat jest ta sama - Holandia (875 pkt, 1. lokata) i Dania (819 pkt, 2. miejsce). W indeksie szacującym strefę ochrony zdrowia pacjentów dramatycznie zniżkowały bliskie nam kraje - Węgry i Słowacja. Nasi południowi sąsiedzi zebrali 560 punktów z 1000 możliwych. Niska pozycja wynika z tego, że Słowacja przeprowadziła reformę służby zdrowia lecz nie potrafiła utrzymać poprzedniego poziomu usług medycznych. Ma natomiast bardziej niż rok temu przyjazny pacjentom spis leków.

Reklama

Indeks Euro Health Consumer pierwszy raz został opublikowany w roku 2005. Bazuje na danych oficjalnych i własnych badaniach. Autorem jest organizacja analityczno-informacyjna Health Consumer Powerhouse z siedzibą w Belgii. Punktuje się na podstawie 38 wskaźników w sześciu kategoriach, m.in. respektowanie podstawowych praw pacjentów i dostępność lekarzy rodzinnych. Z nowych krajów Unii Europejskiej najwyżej jest Słowenia (16., +4). Chorwacja wskoczyła na 22. lokatę (+7!).

Końcówka klasyfikacji:

26. Polska (-1),

27. Malta,

28. Słowacja,

29. Litwa,

30. Albania,

31. Łotwa,

32. Rumunia,

33. Bułgaria.

Krzysztof Mrówka

Czytaj również:

Szpitale idą pod lupę NFZ

Rewolucja w systemie kształcenia lekarzy

Nie będzie dodatkowych pieniędzy za wypisywanie zwolnień

ZOBACZ AUTORSKĄ GALERIĘ ANDRZEJA MLECZKI

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kraje | Słowacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »