Czy spółka Allegro złamała prawo antymonopolowe?

Czy spółka Allegro złamała prawo antymonopolowe, faworyzując swój sklep internetowy w stosunku do innych sprzedawców? Rozstrzygnie to postępowanie UOKiK.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko platformie Allegro, gdyż podejrzewa, że faworyzowała własną działalność sprzedażową kosztem innych sprzedawców na platformie - poinformował prezes Urzędu Marek Niechciał na wtorkowej konferencji prasowej. Firma zaprzecza zarzutom.

Urząd zarzuca Allegro nadużywanie pozycji dominującej, co jest zabronione przez prawo antymonopolowe. Jak poinformowali przedstawiciele UOKiK, w sprawie tej wpływały liczne skargi, a wszczęcie trzy dni temu postępowania przeciw firmie poprzedziło 30 miesięczne postępowanie wyjaśniające. Jak poinformowano, UOKiK przeprowadził przeszukanie w siedzibie firmy.

Reklama

Marek Niechciał wyjaśniał, że w zarzutach chodzi o wykorzystywanie sytuacji, że platforma pełni jednocześnie funkcję placu rynkowego oraz prowadzi własny sklep - Oficjalny Sklep Allegro. "Jeśli ma wiedzę, której inni nie mają i potrafi ją wykorzystać, to jest w lepszej sytuacji konkurencyjnej niż inni sprzedawcy. A ma do niej dostęp, bo jest organizatorem tego rynku" - mówił.

Zarzuty dotyczą m.in. wykorzystywania informacji na temat funkcjonowania platformy (w tym dotyczące tzw. algorytmu trafności) niedostępnych dla innych sprzedawców do lepszego pozycjonowania i wyświetlania własnych ofert w wynikach wyszukiwania według kryterium trafności. Ponadto - według UOKiK - niektóre funkcje sprzedażowe i promocyjne, np. banery, były dostępne tylko dla oficjalnego sklepu Allegro, a dla innych oferentów nie. Według Urzędu wskutek tych działań Allegro klienci mogli rzadziej wybierać produkty niezależnych sprzedawców niż własne oferty Allegro. Ich zdaniem sprawa jest precedensowa, więc postępowanie może trwać dosyć długo i nie wiadomo jeszcze, kiedy Urząd wyda decyzję w tej sprawie.

Przedstawiciele Allegro zaprzeczają zarzutom Urzędu. Jak przekonywał rzecznik firmy Paweł Klimiuk, na Allegro prowadzi działalność 140 tys. firm, a Oficjalny Sklep Allegro, który wystartował w 2016 r., jest tylko jednym z nich i jego obroty nie sięgają 1 proc. obrotów na platformie. "Trudno się zgodzić, że ten 1 procentowy udział jest w jakiś sposób zaburzający konkurencję. Klienci mają szereg narzędzi, które umożliwiają dowolne przeglądanie ofert. Tak samo sprzedawcy mają bardzo dużo różnych narzędzi, które umożliwiają im konkurowanie między sobą o uwagę klientów. Będziemy w ramach tego postępowania starali się przekonać Urząd do słuszności naszej opinii" - powiedział dziennikarzom. Zaznaczył, że firma będzie w pełni współpracować z UOKiK.

Maksymalna kara, jaka grozi Allegro, to 10 proc. rocznych obrotów.

UOKiK podkreśla, że podobne sprawy prowadziły lub prowadzą organy antymonopolowe na całym świecie, wskazując jako przykład decyzję Komisji Europejskiej, która uznała, że Google nadużywał swojej pozycji na rynku wyszukiwarek internetowych poprzez promowanie innych oferowanych przez siebie produktów. Kara nałożona na koncern wyniosła 2,4 mld euro. KE oraz kilka innych krajów prowadzi obecnie podobne postępowania dotyczące podwójnej roli spółki Amazon.

Oświadczenie Allegro

Allegro wspiera polską gospodarkę cyfrową i co tydzień pomaga 500 nowym firmom rozpocząć sprzedaż w sieci. Od 20 lat Allegro odgrywa kluczową rolę w budowaniu polskiej gospodarki. Określane jako unikalny w skali europejskiej polski "jednorożec" pomaga polskim małym i średnim firmom docierać do klientów z całego kraju i rozwijać działalność. Przez ostatnie lata, zmieniliśmy się z serwisu aukcyjnego w prężnie działającą platformę handlową, opierającą się prawie w całości na niezależnych sprzedawcach. W 2019 roku wystawili oni na Allegro 40 milionów nowych ofert (w sumie jest ich ponad 130 milionów), znacząco zwiększając swoją sprzedaż w sieci. Oficjalny Sklep Allegro, który jest przedmiotem zainteresowania UOKIK, odpowiada za mniej niż 1 proc. sprzedaży na całej platformie i przede wszystkim uzupełnia luki w ofertach sprzedawców, na przykład podczas szczytów zakupowych. - Ekosystem Allegro umożliwia każdej firmie handlowej łatwe wejście na rynek bez żadnych barier, umożliwiając konkurowanie na równych warunkach. Dzięki temu polscy konsumenci korzystający z Allegro mają praktycznie nieograniczony wybór produktów w najlepszych cenach, czyli najlepsze doświadczenie zakupowe - mówi Francois Nuyts, prezes Allegro.
PAP
Dowiedz się więcej na temat: handel internetowy | Allegro
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »