Dokąd zmierza PKP?

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o komercjalizacji PKP - poinformowała Kancelaria Prezydenta. PKP S.A. będzie mogła przekazać jednostkom samorządu terytorialnego dworce kolejowe wraz z należącymi do nich gruntami.

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o komercjalizacji PKP - poinformowała Kancelaria Prezydenta. PKP S.A. będzie mogła przekazać jednostkom samorządu terytorialnego dworce kolejowe wraz z należącymi do nich gruntami.

Warunkiem przejęcia budynku ma być zachowanie w nim obsługi podróżnych. Według nowelizacji minister infrastruktury przed wydaniem zgody na przekazanie dworca samorządowi będzie analizował, czy w skład nieruchomości nie wchodzą grunty pod liniami kolejowymi. Z przepisów nowelizacji wyłączono dworce kolejowe znajdujące się w pobliżu kolejowych przejść granicznych. W umowach zawieranych z samorządami mają zostać m.in. określone termin i zakres przebudowy lub remontu dworca kolejowego, a także zakres odpowiedzialności samorządu, jeśli prace nie zostaną wykonane w terminie. W zamian za przekazane nieruchomości umarzane mają być zobowiązania PKP wobec samorządów.

Reklama

Zgodnie z nowymi przepisami ma zostać uregulowana także sprawa zobowiązań PKP S.A. związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych. PKP ma spłacić te zobowiązania za lata 2011-15 przenosząc własność akcji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe na rzecz Skarbu Państwa. Ma to na celu uniezależnienie spółki zarządzającej torami od Grupy PKP, która skupia także przewoźników kolejowych. Unia Europejska wymaga od Polski uniezależnienia operatora torów od przewoźników.

Ustawa wprowadza też zmiany w Funduszu Kolejowym - jeżeli w najbliższych latach w Funduszu zabraknie pieniędzy na realizację jego zadań, to Bank Gospodarstwa Krajowego, za zgodą ministrów infrastruktury i finansów, będzie mógł je finansować z środków własnych. Później Fundusz Kolejowy będzie spłacał te kwoty. Ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe i ustawa o Funduszu Kolejowym zgodnie z wprowadzonymi w kwietniu 2010 r. zmianami, mają zapewnić PKP S.A. pieniądze na spłatę historycznego zadłużenia polskiej kolei, które wynosi ok. 5,5 mld zł. Skarb Państwa ma wykupić od PKP S.A. akcje PKP Polskie Linie Kolejowe za pieniądze z Funduszu. Jest on zasilany częścią opłaty paliwowej zawartej w cenie paliwa. Nowela wchodzi w życie po 14 dniach od ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw.

_ _ _ _ _

W poniedziałek rano na warszawskim dworcu centralnym zebrał się sztab kryzysowy z udziałem szefa resortu infrastruktury Cezarego Grabarczyka oraz prezesów PKP S.A., PKP Intercity i PKP PLK.

Jak poinformował PAP rzecznik resortu infrastruktury Mikołaj Karpiński, podczas posiedzenia sztabu powiadomiono ministra o aktualnej sytuacji związanej z kursowaniem pociągów. Podjęto też decyzje dotyczące udrażniania szlaków i odśnieżania peronów. Ustalono, że w sytuacji, kiedy pociąg stanie na trasie, pasażerowie będą mieli zapewnione ciepłe napoje.

Karpiński odmówił odpowiedzi na pytanie, czy posiedzenie sztabu wpłynie na decyzje personalne wobec zarządów spółek kolejowych.

W poniedziałek odbyło się jeszcze jedno takie spotkanie. Poza przedstawicielami spółek kolejowych wziął w nim udział wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt. Jak poinformował on dziennikarzy po zakończeniu spotkania, w poniedziałek wieczorem nie było poważniejszych przestojów w ruchu kolejowym. W ciągu ostatniej doby odwołano ponad 60 pociągów. Jak powiedział wiceminister, są to głównie składy Przewozów Regionalnych.

Pytany przez PAP o nieoficjalne doniesienia o swojej dymisji, Engelhardt odmówił komentarza. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk spotkał się w poniedziałek z premierem Donaldem Tuskiem w sprawie zmian personalnych związanych z chaosem na kolei. Szef rządu zapowiedział w ubiegłym tygodniu, że decyzję o ewentualnych dymisjach podejmie natychmiast, ale przedstawi ją opinii publicznej dopiero po wtorkowym posiedzeniu rządu. Pytany, czy rozważa dymisję samego Grabarczyka, zaprzeczył.

Nowy roczny rozkład jazdy pociągów obowiązuje od 12 grudnia. Wywołał bałagan: pasażerowie mieli problemy z uzyskaniem informacji, rozkłady na dworcach i w internecie różniły się od siebie, podróżni byli odsyłani na nieistniejące perony. Dodatkowo sytuację utrudnił atak zimy.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk złożył w Sejmie deklarację, że na początku przyszłego roku resort przygotuje projekt zmian w przepisach, które wzmocnią pozycję Urzędu Transportu Kolejowego. Grabarczyk odniósł się w ten sposób do sugestii przedstawionych przez zadających pytania posłów, że należy wzmocnić pozycję Urzędu, by realnie mógł sprawować nadzór na rynkiem kolejowym, podobnie jak funkcjonują regulatorzy energetyki, czy telekomunikacji. Grabarczyk podkreślił rolę prezesa UTK w trakcie ustalania nowego rozkładu jazdy między przewoźnikami. Zdaniem ministra, bez udziału Urzędu mogłoby nie dojść do porozumienia. Minister przywołał też zapowiedzi prezesa UTK z czwartku, że Urząd rozważa wszczęcie postępowań administracyjnych wobec przewoźników za łamanie praw pasażera przy okazji wprowadzania nowego rozkładu. Postępowania te mogą doprowadzić do nałożenia na przewoźników kar w wysokości do 2 proc. ich przychodów. "To przełom, bo nigdy przez UTK takie działania nie były podejmowane" - ocenił Grabarczyk. Wystąpienie Grabarczyka zakończyło kilkugodzinną debatę nad informacją rządu o sytuacji w spółkach Grupy PKP. Podczas debaty posłowie zgłosili wniosek o odrzucenie informacji rządu. Głosowanie nad wnioskiem przewidziano w piątek, w bloku głosowań.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PKP | Kancelaria Prezydenta | prezydent | Bronisław Komorowski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »