Deficyt budżetu po III wyniósł 2,28 mld złotych
Deifcyt budżetu po marcu wyniósł 2.284,3 mln zł, czyli 3,8 proc. planu rocznego - podało Ministerstwo Finansów. Wpływy budżetu z podatku od niektórych instytucji finansowych po marcu wyniosły 1.076 mln zł, tj. 27,3 proc. planu rocznego.
Wg szacunkowych danych w okresie styczeń - marzec 2017 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 8,4 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe wzrosły w tym okresie o 23,8 proc. rdr.
Wzrost dochodów w stosunku do okresu styczeń - marzec 2016 r. odnotowano we wszystkich głównych podatkach:
- dochody z podatku VAT były wyższe o 40,6 proc. rdr (tj. ok. 12,2 mld zł), · dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 3,1 proc. rdr (tj. ok. 0,5 mld zł), · dochody budżetu państwa z podatku PIT były wyższe o 4,8 proc. rdr (tj. ok. 0,5 mld zł), ·dochody budżetu państwa z podatku CIT były wyższe o 15,2 proc. rdr (tj. ok. 1,3 mld zł),
Dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych za okres I-III 2017 r. wyniosły 1,1 mld zł.
1. Wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń - marzec 2017 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2017 r. wg szacunkowych danych wyniosło:
dochody 85,2 mld zł, tj. 26,2 proc.
wydatki 87,5 mld zł, tj. 22,7 proc.
deficyt 2,3 mld zł tj. 3,8 proc.
Deficyt budżetu państwa po marcu br. wyniósł 2,3 mld zł - w ustawie budżetowej zaplanowano 59,3 mld zł deficytu.
2. Dochody budżetu państwa w okresie styczeń - marzec 2017 r.
Wg szacunkowych danych w okresie styczeń - marzec 2017 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 8,4 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe wzrosły w tym okresie o 23,8 proc. r/r. Wzrost dochodów w stosunku do okresu styczeń - marzec 2016 r. odnotowano we wszystkich głównych podatkach:
- dochody z podatku VAT były wyższe o 40,6 proc. r/r. (tj. ok. 12,2 mld zł),
- dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 3,1 proc. r/r.
(tj. ok. 0,5 mld zł),
- dochody budżetu państwa z podatku PIT były wyższe o 4,8 proc. r/r (tj. ok. 0,5 mld zł),
- dochody budżetu państwa z podatku CIT były wyższe o 15,2 proc. r/r (tj. ok. 1,3 mld zł),
Dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych za okres I-III 2017 r. wyniosły 1,1 mld zł.
W okresie styczeń - marzec 2017 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 5,0 mld zł i było niższe o 7,0 mld zł w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W lutym 2016 roku miała miejsce wpłata na rachunek budżetu państwa z tytułu aukcji LTE, której nie ma w 2017 r.
3. Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń - marzec 2017 r.
Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń - marzec 2017 r. wg szacunkowych danych wyniosło 87,5 mld zł tj. 22,7 proc. planu. W analogicznym okresie 2016 r. przekazano 86,4 mld zł środków na wydatki.
Największe różnice w wykonaniu wydatków w stosunku do okresu styczeń - marzec roku ubiegłego odnotowano w ramach budżetów wojewodów (wykonanie wyższe o ok. 6,8 mld zł), co jest głównie związane z wypłatą świadczeń wychowawczych w ramach priorytetowego rządowego programu rodzina 500 plus w okresie styczeń - marzec br. - w roku ubiegłym wypłata tych świadczeń wystartowała od kwietnia.
Ponadto różnice w wykonaniu wydatków w stosunku do okresu styczeń - marzec roku ubiegłego odnotowano w ramach ZUS (wykonanie niższe o ok. 2,8 mld zł), co jest spowodowane m.in. przekazaniem w marcu 2016 r. środków na wypłatę jednorazowych dodatków pieniężnych dla niektórych emerytów, rencistów i innych osób uprawnionych do tych dodatków, a także lepszym wpływem składek w okresie styczeń - marzec 2017 r. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Tymczasem, resort finansów zmienił nieco ścieżkę obniżania deficytu sektora rządowego i samorządowego.
W ocenie analityków ING Banku perspektywy na rok 2017 pozostają bardziej negatywne. W związku ze wzrostem wydatków publicznych oraz przyspieszeniem inwestycji unijnych skutkującym brakiem nadwyżki samorządów (w 2016 wyniosła ona 0,4% PKB), spodziewamy się, że deficyt wyniesie 2,8-2,9 % PKB (poniżej progu EDP: 3% PKB).
.....................
Rząd podjął we wtorek uchwałę w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2017-2020 wraz z aktualizacją programu konwergencji 2017, przedłożoną przez ministra finansów - wynika z komunikatu po posiedzeniu Rady Ministrów.
Zgodnie z APK deficyt sektora general government w 2017 r. ma wynieść 2,9 proc. PKB, w 2018 r. 2,5 proc. PKB, w 2019 roku 2,0 proc. PKB, w 2020 1,2 proc. PKB. Dług sektora gg ma wynieść w 2017 r. 55,3 proc. PKB, w 2018 r. 54,8 proc. PKB, w 2019 r. 54,0 proc. PKB, w 2020 r. 52,1 proc. PKB.
Wzrost PKB ma wynieść 3,6 proc. w 2017 r., 3,8 proc. w 2018 r., 3,9 proc. w 2019 r., 3,9 proc. w 2020 r. CPI w 2017 r. ma wynieść 1,8 proc.; w 2018 r. 2,3 proc.; w 2019 r. 2,3 proc.; w 2020 r. 2,5 proc.
W ustawie budżetowej na 2017 r. zapisano wzrost PKB na poziomie 3,6 proc. oraz inflację na poziomie 1,3 proc.