Firmy najczęściej leasingują samochody

Leasing to popularna metoda finansowania zakupu potrzebnych w firmie pojazdów i sprzętów. Badania serwisu Oferteo.pl pokazują, że w Polsce najczęściej leasingowane są samochody osobowe i ciężarowe, wkład własny najczęściej nie przekracza 20%, a okres leasingowania wynosi od 4 do 6 lat.

Z analizy zapytań złożonych przez użytkowników serwisu Oferteo.pl, łączącego w czasie rzeczywistym osoby poszukujące produktów lub usług z ich dostawcami, wynika, że najczęściej przedmiotem leasingu są samochody osobowe i ciężarowe - wskazało tak aż 72% z nich.

Dalsze 10% poszukiwało maszyn lub urządzeń. Zapotrzebowanie na leasing samochodów dostawczych zgłosiło 5% użytkowników Oferteo.pl, natomiast po 4% chciałoby w ten sposób zaopatrzyć się w sprzęt komputerowy lub biurowy oraz w nieruchomości.

Nowe czy używane?

Firmy wolą leasingować używane pojazdy i sprzęty. Wskazała tak ponad połowa z nich. Warto jednak zauważyć, że w porównaniu do wyników raportu Oferteo.pl z zeszłego roku, wzrósł odsetek firm gotowych wziąć w leasing nowy sprzęt lub pojazd (wzrost z 34% do 42%).

Reklama

- Może to świadczyć o poprawiającej się sytuacji finansowej działających w Polsce przedsiębiorstw - wskazuje Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.pl.

Wkład własny najczęściej do 20%

Firmy składające zapytania o leasing najczęściej deklarowały, że są w stanie wnieść wkład własny w wysokości do 20% wartości przedmiotu leasingu -wskazało tak 40% z nich. Natomiast 36% firm zadeklarowało, że jest w stanie wpłacić w ramach wkładu własnego do 5% wartości przedmiotu. Wkład własny przekraczający 35% wartości przedmiotu mogłoby wnieść 4% przedsiębiorstw. Należy przy tym zauważyć, że wysokość wkładu własnego może wpłynąć na obniżenie miesięcznych rat.

Leasing na 4 do 6 lat

Firmy korzystające z Oferteo.pl były najbardziej zainteresowane leasingiem na 4 do 6 lat - zadeklarowało tak 48% z nich. - Z punktu widzenia przedsiębiorstw taki okres spłaty rat leasingowych wydaje się optymalny - mówi Karol Grygiel. - Po uwzględnieniu stałych rat można zaplanować comiesięczny budżet firmy, poza tym jest też niższe ryzyko zachwiania równowagi finansowej.

Nieco mniejszy odsetek (37%) był zainteresowany krótszym okresem spłaty - do 3 lat. Co dziesiąta firma chciała wziąć przedmiot w leasing na 7 lat i więcej.

Czas to pieniądz

Zdecydowana większość użytkowników Oferteo.pl chce podpisać umowę leasingową jak najszybciej. Wskazała tak ponad połowa firm. Co czwarta firma daje sobie na podpisanie umowy jeden miesiąc, a 18% planuje leasing z trzymiesięcznym wyprzedzeniem.

Metodologia badań

Przedstawione dane pochodzą z analizy ponad 8 tys. zapytań ofertowych zamieszczonych w serwisie Oferteo.pl od 1 stycznia 2015 roku do 28 lipca 2016 roku przez osoby zainteresowane leasingiem.

Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy usług i Dostawcy produktów mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.

Ważne dane

Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący polski sektor leasingowy podał, że w I połowie 2016r. rynek osiągnął 17,7 % dynamikę (r/r). 28,1 mld zł wyniosło łączne finansowanie udzielone przez polskich leasingodawców w omawianym okresie.

Z roku na rok rośnie rola branży leasingowej w finansowaniu inwestycji, szczególnie inwestycji firm w ruchomości. Eksperci ZPL szacują, że polska branża leasingowa sfinansuje w tym roku aż 43,1 % nakładów inwestycyjnych firm w aktywa ruchome.

Branża leasingowa ma coraz większy wpływ na tworzenie PKB w Polsce. Relacja wartości inwestycji współfinansowanych przez sektor leasingowy do łącznego PKB w Polsce na poziomie 3,14 % jest na znacznie wyższym poziomie niż w pozostałych krajach europejskich. Łączna wartość inwestycji sfinansowanych przez polskich leasingodawców w I półroczu wyniosła 28,1 mld zł przy 17,7 proc. (r/r) dynamice rynku - zapowiedział Andrzej Krzemiński, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

Struktura rynku leasingu w I połowie 2016r.

Firmy leasingowe udzielają finansowania w postaci leasingu i pożyczki inwestycyjnej, jednak to leasing stanowi główny instrument finansowy oferowany przez polskich leasingodawców (w I połowie roku sfinansowano za jego pośrednictwem 88,2% wszystkich aktywów).

Struktura łącznego rynku finansowania pozostaje w miarę zrównoważona; pojazdy lekkie stanowią 41,2 %, transport ciężki 31,7 %, maszyny i urządzenia łącznie z IT 25,3 %, z mniejszym niż w Europie Zachodniej udziałem finansowania nieruchomości (wynoszącym 1,2%).

Pojazdy lekkie, które w I półroczu zanotowały blisko 32 proc. wzrost (r/r) przy wartości umów na poziomie 11,57 mld zł, są długoterminowym motorem rozwoju rynku leasingu. Segment finansowania OSD opiera się głównie na pojazdach osobowych (81%), jednak w tym roku obserwujemy wzrost znaczenia pojazdów dostawczych i ciężarowych do 3,5 ton.

Istotnym czynnikiem jest wyraźny wzrost rejestracji nowych aut osobowych i dostawczych (19 % wzrost (r/r) za pierwsze 6 miesięcy 2016 roku, rejestracje na poziomie 240,5 tys. sztuk). Co istotne, dobre wyniki na rynkach motoryzacyjnych są obserwowane w większości krajów Europy.

dane Związek Polskiego Leasingu

.........................

Leasing aut dla Mikroprzedsiębiorcy Mikrofirmy dominują w polskiej gospodarce. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w Polsce działa ponad 1,8 miliona firm zatrudniających poniżej dziesięciu pracowników. To spory kawałek tortu, o który warto zawalczyć, tym bardziej, że coraz więcej firm z tego sektora otwiera się na usługi CFM. Co kusi Mikroprzedsiębiorców? Przede wszystkim fakt, że korzystanie z coraz ciekawszej gamy nowoczesnych aut osobowych czy nawet transportowych nie generuje wielkich nakładów finansowych. Pamiętajmy, że w wynajmie Klient spłaca jedynie utratę wartości samochodu, a nie całkowity koszt zakupu pojazdu, dzięki czemu rata miesięczna jest znacznie niższa w porównaniu do tradycyjnego leasingu bankowego. Ponadto, w koszcie miesięcznego wynajmu uwzględnione są wydatki na ubezpieczenie, assistance serwis mechaniczny i opony, co zapewnia Klientowi stałość kosztów w całym okresie i dodatkowo Klient korzysta z warunków finansowych firmy CFM. - mówi Artur Sulewski, dyrektor ds. handlowych LeasePlan Fleet Management Polska . Dużym plusem jest również to, że koszty leasingu długoterminowego to koszty stałe, które przedsiębiorca może wpisać do wartości uzyskania przychodu i obniżyć kwotę płaconego podatku. Korzyści ekonomiczne są zatem znaczne. Mikroprzedsiębiorcy doceniają też oszczędność czasu, który zapewnia im CFM. W ich firmach nie ma rozbudowanych struktur, większość zadań muszą często wykonywać sami, więc ten czas jest na wagę złota. Mikroprzedsiębiorcy od niedawna zwracają też uwagę na to, że auto firmowe to nie tylko środek transportu, ale również wizytówka, wskazująca ich stabilną pozycję na rynku. Ta rosnąca świadomość mikroprzedsiębiorcy powoduje, że atrakcyjną formą finansowania dla małych przedsiębiorców staje się wynajem długoterminowy, z którego korzystają coraz częściej lub bardziej elastyczne produkty dostosowane np. do sezonowości prowadzonego biznesu. Warto też wiedzieć ze, firmy oferujące leasing oferują pełną obsługę serwisową oraz ubezpieczenia OC, AC, NWW i Assistance na terenie całej Unii Europejskiej przy minimalnym wkładzie własnym.

Od 1 maja 2016 r. polscy przedsiębiorcy uzyskali dostęp do nowej oferty preferencyjnego finansowania. W ramach programów ramowych UE na lata 2014-2020, udostępni łącznie 670 mln zł preferencyjnego leasingu oraz pożyczek.

Dwa największe programy operujące instrumentami finansowymi to COSME (Program ramowy na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz MSP) i Horyzont 2020 (Program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji). Zadaniem COSME jest wspieranie europejskich przedsiębiorstw, przede wszystkim mikro, małych i średnich, zarówno na etapie powstawania, jak i rozwoju oraz ekspansji.

W programie Horyzont 2020 można liczyć na wsparcie dla działalności badawczo-innowacyjnej, podejmowanej w przedsiębiorstwach bądź we współpracy z nimi. Ze wsparcia mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy angażują się w taką działalność (i mogą wykazać to np. za pomocą patentów lub realizacji wspólnych projektów z jednostkami naukowymi), bądź też mają taki zamiar i poszukują środków na jego realizację.

- Program Horyzont 2020 ma za zadanie poprawę konkurencyjności Europy, poprzez wzrost innowacyjności i zachęcenie sektora prywatnego do zwiększenia wydatków na działalność badawczo-rozwojową. Z budżetem blisko 80 mld euro stanowi główne narzędzie wdrażania Unii Innowacji, flagowej inicjatywy strategii wzrostu Europa 2020. Polski rząd, poprzez wyspecjalizowane instytucje - krajowe punkty kontaktowe - stara się wesprzeć polskich kandydatów w staraniach o środki z tego dodatkowego źródła finansowania.

Instrumenty finansowe programów Horyzont 2020 i COSME są realizowane ze wsparciem Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFIS), jednego z trzech filarów Planu Inwestycyjnego dla Europy (tzw. Planu Junckera). Od marca 2016 r. funkcję rządowego koordynatora ds. Planu Inwestycyjnego pełni Minister Rozwoju.

- Podpisanie nowych umów z instytucjami unijnymi to kontynuacja przyjętej przez nas polityki działania na rzecz rozwoju i innowacyjności polskich przedsiębiorstw - zapowiedział Andrzej Krzemiński, Prezes Raiffeisen-Leasing Polska S.A.

- Za nasze dotychczasowe zaangażowanie w wykorzystanie środków UE zostaliśmy wyróżnieni m.in. tytułem Lidera Unijnych Instrumentów Finansowych. Traktujemy to jako zobowiązanie wobec polskich przedsiębiorców, czego wynikiem jest uruchomienie nowej oferty, w ramach programów 2014-2020. Chcemy być blisko naszych klientów i pomagać im w wykorzystaniu ogromnego potencjału środków unijnych do wspierania podnoszenia ich innowacyjności i konkurencyjności.

Mikro, mali i średni przedsiębiorcy ubiegający się o preferencyjne finansowanie muszą wypełnić przynajmniej jedno z umownych kryteriów innowacyjności. Mogą przy tym liczyć na bardziej atrakcyjną strukturę transakcji, niż w ramach standardowego finansowania, a więc np. na korzyści cenowe.

Z kolei oferta dla MŚP w ramach COSME obejmie preferencyjny leasing lub pożyczki o wartości od 25 do 150 tys. EUR (104-600 tys. PLN). Środki te mogą służyć do sfinansowania m.in. zakupu pojazdu dostawczego, sprzętu IT, linii produkcyjnej lub maszyn niezbędnych do rozwoju firmy.

Dzięki wsparciu UE można otrzymać wydłużony okres spłaty oraz obniżone wymagania dotyczące zabezpieczenia i wkładu własnego, co często decyduje o możliwości objęcia finansowaniem danego przedsiębiorcy ze świetnym pomysłem biznesowym. Przedsiębiorcy mogą również ubiegać się o obniżenie do zera wstępnej opłaty leasingowej.

- Główną korzyścią dla przedsiębiorców korzystających z finansowania w ramach programów UE jest znaczne uatrakcyjnienie warunków dostępu do finansowania. Dzięki temu firmy, szczególnie proinnowacyjne, które dzisiaj mają trudności z uzyskaniem finansowania na warunkach rynkowych, będą mogły liczyć na leasing lub pożyczkę dla swoich inwestycji - zapowiedział Andrzej Krzemiński, Prezes Raiffeisen-Leasing Polska S.A.

Dowiedz się więcej na temat: fundusze unijne | leasing | ciężarówki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »