Mało chętnych na zimowe wyjazdy

Biura podróży muszą do końca października sprzedać do 40 proc. oferty zimowej. Jeśli im się uda, nie będą musiały ratować się cięciami w programie.

Biura podróży muszą do końca października sprzedać do 40 proc. oferty zimowej. Jeśli im się uda, nie będą musiały ratować się cięciami w programie.

Biura podróży muszą sprzedać 30-40 proc. oferty zimowej, aby nie powtórzył się scenariusz z tegorocznego lata. Taki jest mniej więcej bezpieczny poziom sprzedaży. W zależności od biura zwykle udaje się go osiągnąć pod koniec września lub października. Choć biura przyznają, że sytuacja nie jest różowa, liczą, że uda im się ten poziom osiągnąć.

Za trzy, cztery tygodnie powinniśmy dobić do tego poziomu. Obecnie notujemy dobrą sprzedaż, wyższą o około 15 proc. niż w roku ubiegłym. Jest więc szansa, że odrobimy zaległości z czerwca i lipca, kiedy to zainteresowanie zimową ofertą było niższe niż przed rokiem - mówi Piotr Henicz, członek zarządu Itaka.

Sytuacja nie jest najlepsza także w innych biurach podróży. Triada, która w pierwszych tygodniach po uruchomieniu przedsprzedaży notowała więcej klientów niż przed rokiem, obecnie narzeka na słabe wyniki.

Spadki w popycie są zauważalne od lipca. Obecnie wycieczki zimowe sprzedają się dużo gorzej niż w roku ubiegłym - wyjaśnia Jacek Dąbrowski, dyrektor finansowy w Triadzie.

Tendencję spadkową notuje także TUI, dla którego i sezon zimowy nie był łaskawy. Jak wynika z raportu TUI Ravel, przychody polskiego oddziału firmy spadły o 46 proc.

Ofertę zimową mamy w sprzedaży od początku września, więc trudno jeszcze dokonać bardziej wnikliwej oceny. Z naszych obserwacji wynika, że całościowo przedsprzedaż oferty zimowej jest nieco słabsza, porównując z rokiem ubiegłym - mówi Marek Andryszak, prezes zarządu TUI Poland.

Jak widać, nie pomogły promocje, na które zdecydowali się touroperatorzy. W Itace wycieczką można kupić z 40-proc. obniżką oraz gwarancją niezmienności ceny. Z kolei w Scan Holiday do końca września można liczyć na 15-proc. rabat.

Dla osób wybierających się na wypoczynek z dziećmi czeka 20-proc. obniżka w ramach oferty klubów FanScan. W październiku rabat ten zmniejszy się do 10 proc. - wyjaśnia Marek Andryszak.

Są też biura, które poza zniżkami oferują darmową wycieczkę fakultatywną.

Touroperatorzy uspokajają, że mimo niskiej sprzedaży nie ma powodów do niepokoju, że powtórzy się sytuacja z lata. Wówczas, z powodu niskiej sprzedaży, większość touroperatorów musiała dokonać sporych cięć w programach. Skończyło się to tym, że wielu klientów ostatecznie nie wyjechało na wakacje.

Na cięcia w programach, polegające na likwidacji kierunków i miejsc w hotelach, jest już za późno. Może się natomiast okazać, że zostaniemy zmuszeni do ograniczenia liczby wylotów na przykład do Egiptu czy Tunezji z niektórych lotnisk - zauważa Piotr Henicz z Itaki, która na sezon zimowy przygotowała ofertę do 50 tys. klientów. Redukować programu nie zamierza też Triada, która sprzedaż oferty zimowej uruchomiła jako jedno z pierwszych biur, bo już 21 maja.

W sezonie zimowym touroperatorzy ponoszą mniejsze ryzyko. Korzystają głównie z usług linii rejsowych, a nie czarterów, a za hotele należności są regulowane dopiero po wysłaniu klienta na wycieczkę - tłumaczy Jacek Dąbrowski.

To oznacza, że w większości biura nie dokonują gwarancji ani na miejsca noclegowe, ani na miejsca w samolotach, co wiąże się z dokonaniem przedpłaty na początku sezonu. Tym samym biura podróży nie mają już takiego ciśnienia jak latem, by sprzedać przygotowaną ofertę.

Reklama

Patrycja Otto

Chcesz mieć zawsze aktualny serwis gospodarczo-prawny? Zamów pełne wydanie Gazety Prawnej w internecie.

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: biuro podróży | wyjazdy | Zimowa | uda
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »